یکشنبه 20 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

فرید زکریا: بیایید صادق باشیم، اسلام امروزی به مشکل برخورده است

fareedzakariaHS.jpg

ترجمه خبرگزاری ال اچ وی نیوز
فرید زکریا - واشنگتن پست؛ زمانی که بیل ماهر در برنامه های هفتگی خود در تلوزیون گفت که "جهان اسلام...اشتراکات زیادی با نیروهای داعش دارد" و مهمان برنامه سام هریس می گوید که "اسلام منبع عظیمی از ایده های بد را در خود دارد"، درک می کنم که چرا مردم باید ناراحت شوند. ماهر و هریس به عنوان نویسنده ساده سازی ها و اغراق های ناپخته ای می کنند. اما اکنون ذهن آن ها درگیر مسئله ای واقعی است.

[ویدئو فرید زکریا در سی ان ان] [مقاله او در واشنگتن پست]

من به خوبی می دانم که چگونه علیه مباحثی که از اسلام به عنوان دینی مرتجع و خشن صحبت می کنند وارد شوم. دینی که متعلق به 1.6 میلیارد نفر انسان بر روی زمین است . کشورهایی همچون اندونزی، هند که صدها میلیون نفر مسلمان در آنجا زندگی می کنند و هر گز این مباحث را شایسته اسلام نمی دانند و لذا ماهر و هریس را متهم می کنند. اما بیاید صادق باشیم، اسلام امروز به یک مشکل دچار شده است. مکان های مسئله سازی که هم اکنون خود را با جهان مدرن نیز تطبیق داده اند به طور نامتناسبی مسلمان هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در سال 2013 از ده گروهی که مرتکب حملات تروریستی شدند هفت تای آن ها مسلمان بودند. از ده کشوری که حملات تروریستی در آن اتفاق می افتد هفت تای آن اکثریت مسلمان را دارند.

امروزه یک غده سرطانی افراط گرایی در اسلام پدیدار شده است. یک اقلیت بسیار کوچکی از مسلمانان خشونت طلب هستند و عقایدی ارتجاعی نسبت به زنان و اقلیت ها دارند. این درحالی است که مقابله با این افراط گرایان در حد کافی نبوده است و بانگ اعتراض چندان بلند نبوده است. چه تعداد از تظاهرات بزرگ علیه نیروهای داعش در جهان عرب کنونی داشته ایم؟؟

"اسلام امروز" بسیار اهمیت دارد.مشکل اصلی تحلیل ماهر و هریس این است که آن ها واقعیتی- افراطی در اسلام- را در جهان اسلام می بینند و آن را به ذات اسلام نسبت می دهند. ماهر می گوید که " اسلام تنها مذهبی است که همچون مافیا اقدام می کند، اگر اشتباهی بگویی، اگر تصویری نادرست بکشی، اگر کتابی نادرست بنویسی تو را خواهند کشت" گفته او در مورد این شرارت های برخی از مسلمانان درست است اما آن هیچ نسبتی با "اسلام" ندارد.

کلیپی از برنامه هفتگی بیل ماهر:


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016