پنجشنبه 24 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

تنها شرط بخشش ريحانه جباری

اوليای دم مرحوم سربندی بيان واقعيت های پرونده از سوی ريحانه را تنها شرط خود برای بخشش قاتل اعلام کردند.

به گزارش ايسنا، روزنامه «اعتماد» امروز در گزارشی درباره وضعيت پرونده «ريحانه جباری» نوشته است:

ظهر ديروز اوليای دم مقتول همراه مادر ريحانه در دادسرای جنايی تهران حاضر شدند تا جلسه ديگری برای کسب رضايت اوليای دم برگزار شود: جلسه يی که ديروز ناتمام ماند و قرار است ادامه آن امروز برگزار شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در جلسه ديروز يکی از اوليای دم خواستار بيان حقيقت از سوی ريحانه شد تا نقاط تاريک پرونده روشن شود. اين فرد در ادامه حرف هايش مدعی شد تا وقتی ريحانه حقايق پرونده را نگويد خبری از بخشش نيست.

اين عضو خانواده اوليای دم در حالی که از برخی اظهارنظرهای اعضای خانواده ريحانه در فضای مجازی و رسانه های خارج کشور گلايه داشت، گفت: اين گونه سخنان در فضای مجازی ما را آزار می دهد و ای کاش اين مسائل مطرح نمی شد. ريحانه در اين پرونده واقعيت ها را نمی گويد و اگر واقعيت را بيان کند حاضر به گذشت هستيم.

مادر ريحانه نيز در اين باره مدعی شد رسانه ها سخنانش را تحريف و بزرگنمايی می کنند و آنها اين سخنان را نگفته اند. وی افزود: از اوليای دم می خواهيم که دخترم را ببخشند. حرف های ما در برخی سايت ها و فضای مجازی يک کلاغ، چهل کلاغ شده است.

در جلسه روز گذشته قاضی شهرياری با اعلام اينکه جلسه صلح و سازش برای تمامی محکومان قصاص برگزار می شود، گفت: اميدواريم در اين پرونده نيز بتوان به صلح و سازش رسيد. اين جلسات برای همه محکومان برگزار می شود و تنها به اين پرونده اختصاص ندارد. همه می دانند لذتی که در بخشش هست در قصاص نيست.

شهرياری در مورد فضا سازی رسانه ها نيز گفت: فضاسازی رسانه های معاند و خارجی تاثيری در کار ما ندارد و وظيفه مان را در مورد پرونده ها انجام می دهيم.

براساس اظهارات سرپرست دادسرای امور جنايی ويژه قتل جلسات صلح و سازش بعدی به زودی با حضور اوليای دم و خانواده ريحانه برگزار می شود.

ريحانه جباری در اين پرونده متهم است در تيرماه سال ۸۶ فردی به نام مرتضی سربندی را در محل کارش در خيابان ميرعماد تهران با ضربات چاقو به قتل رسانده است. ريحانه در جلسه دادگاه در مورد انگيزه قتل مدعی بود برای دفاع از حرمت خود و دفاع مشروع مرتکب قتل شده است: موضوعی که در هيچ مرحله يی از رسيدگی به پرونده ثابت نشد و هميشه به عنوان ادعايی واهی مطرح بود.

او در دادگاه گفت: من دختری خودبرتربين نيستم. يک دختر معمولی هستم که اجازه ندادم نسبت به من هتک حرمت شود. اين اتفاق در مورد افراد خودبرتربين نمی افتد. من يک طراح هستم و مرا به بهانه طراحی به آن خانه بردند. اما موضوع چيز ديگری بود و قصد تعرض به من را داشتند که مقاومت کردم.

ريحانه که در ۱۹ سالگی مرتکب قتل شده بود پس از برگزاری جلسه دادگاه در شعبه ۷۴ دادگاه کيفری استان تهران به قصاص محکوم شد که اين حکم پس از تاييد از سوی ديوان عالی کشور برای اجرا به شعبه اجرای احکام دادسرای امور جنايی ارسال شده و چندين بار با مهلت اوليای دم و برگزاری جلسات صلح و سازش به تاخير افتاده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016