یکشنبه 27 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

محرم و کلید خوردن پروژه حمله به شیرازی ها٬ علی افشاری

علی افشاری
مشکل اصلی حکومت با سید صادق شیرازی مخالفت وی با نظریه ولایت فقیه است. همچنین انتقادات او از حکومت و طرح دیدگاه های دینی و سیاسی متفاوت باعث شده تا حساسیت مراکز امنیتی نسبت به وی افزایش یابد. البته در این میان تاکید جریان شیرازی ها در فعالیت تبلیغی بر علیه آراء و باور های اهل سنت که جنبه غیر خشونت آمیز دارد نیز باعث شده تا حکومت نگرانی هایی از پیامد های این نظرات بر تشدید درگیری های شیعه و سنی داشته باشد اما این مسئله حاشیه ای است. اصل ماجرا در اختلاف نظرات سیاسی و دینی او با حکومت ریشه دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


معمولا حکومت و حامیان رهبری در ماه محرم هر سال برنامه و پروژه سیاسی هدفمندی را در راستای اهداف قدرت اجرا می کنند. معمولا این پروژه ها بر اساس ارزیابی دستگاه امنیتی کشور از تهدیدات داخلی فوری و با صلاحدید رهبری تعریف می شوند. بار ها خامنه ای از واژه های عاشورا ، رسالت حسینی و کربلا برای ارعاب مخالفان و اعمال خشونت استفاده کرده است.

البته رویکرد او با توجه انحصار قدرت نظامی و سیاسی به لحاظ منطقی ارتباطی با عاشورا ندارد بلکه بیشتر شبیه رویکرد یزید است. امام حسین و یارانش در اصل قربانی اقتدار گرایی یزید و سیاست بیعت اجباری وی شدند.

اما رهبری و مدافعانش با وارونه کردن مساله سعی می کنند از واژگان و مفاهیم عاشورایی و حسینی برای تهدید مخالفان و منتقدان به مقابله خونین استفاده نمایند. همچنین به برخورد های سیاسی خود تقدس بخشیده و نیرو های حامی را با تشدید انگیزه های مذهبی بسیج نمایند. در دوران اصلاحات ، گروه های فشار و شیفتگان ولایت مطلقه فقیه با شعار "ما منتظریم محرم گردد و هنگامه امتحان میسر گردد" به خاتمی و رهبران اصلاح طلب هشدار می دادند در زیر پوشش عاشورا جلوی برنامه های آنان را خواهند گرفت.

از این رو ماه محرم فرصتی برای حکومت وبخش های افراطی است تا به بهانه تکریم شعائر حسینی برنامه های سیاسی و امنیتی خود را جلو ببرند.

بررسی علائم و نشانه ها نشان می دهد زمینه سازی برای محصور کردن آیت الله سید صادق شیرازی یکی از برنامه های سیاسی حکومت در ماه محرم امسال است . سید صادق شیرازی همیشه تحت کنترل نیروهای امنیتی و نمایندگان حکومت در حوزه علمیه بوده است. اما از چند ماه پیش و بعد از ممانعت از تولید برنامه های شبکه های تلویزیونی وابسته به او فشار ها نسبت به وی تشدید شده است.

دلیل حکومت برای برخورد با شبکه های یاد شده و بازداشت کوتاه مدت برخی از فعالان آن جلوگیری از تفرقه افکنی بین شیعیان و سنی ها اعلام شد.

اما تردید جدی وجود دارد که این ادعا درست باشد . شبکه ولایت وابسته به آیت الله ناصر مکارم شیرازی باز است و همچنان به توهین به باور های اهل سنت و تمسخر برخی از علمای آن می پردازد اما مسئولان امنیتی و قضائی با آن کاری ندارند. بر مبنای برخی شنیده ها که امکان راست آزمائی آنها فعلا وجود ندارد، آیت الله صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه رایزنی هایی را با برخی مراجع در قم داشته تا نظر مثبت آنها را برای بستن بیت صادق شیرازی جلب نماید. اما آنها به این درخواست پاسخ منفی داده اند.

بر پایۀ شنیده ها آیت الله وحید خراسانی اینگونه اقدامات را تضعیف کننده اتحاد داخلی شیعیان دانسته که بویژه در بحران کنونی منطقه بیش از هر زمان دیگری باید این اتحاد حفظ شود. آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی نیز بستن بیت آیت الله شیرازی را برخلاف عقل، حکمت و مصلحت و مغایر با دستورات شارع مقدس درباب ضرورت حفظ حرمت مراجع تقلید دانسته است.

در این میان آیت الله ناصر مکارم شیرازی نیز چندان روی خوشی به این پیام صادق لاریجانی نشان نداده وبا نهی وی از ورود به این عرصه، بیت شیرازی را بیتی اصیل و فراتر از تهمتهای یاد شده در رسانه ها توصیف نموده است.

اما پاره ای تحرکات در هیات های مذهبی حکومتی این احتمال را قوت می بخشد که قرار است خطی هدایت شده بر علیه سید صادق شیرازی در مراسم عزاداری های محرم عمل کند تا زمینه برای برخورد نهایی با وی مساعد شود.

به گزارش خبرنگار فتن از شهر اردبیل ٬ جمعی از هیئات و دستجات عزاداری شهر اردبیل با برگزاری یک نمایشگاه خیابانی ٬ از اقدامات تفرقه افکن شبکه های ماهواره ای وابسته به جریان شیرازی ها ٬ برائت جستند. (1)

این هیات تصاویری از سید صادق شیرازی را همراه با پرچم بریتانیا و نماد های وهابیت در سطح بیلی بورد منتشر کردند و با عباراتی توهین آمیز وی را به وابستگی به انگلستان منتسب ساختند. همچنین جمله ای از رهبری در بیلی بورد ها نوشته شده است که می گوید آن تشیعی که از لندن و آمریکا بخواهد برای دنیا پخش شود آن تشیع به درد شیعه نمی خورد.

به نظر می رسد حرکت های مشابهی از سوی هیات های مذهبی مدافع حکومت در شهر های دیگر و بخصوص تهران نیز در روز های آینده انجام شود.

مشکل اصلی حکومت با سید صادق شیرازی مخالفت وی با نظریه ولایت فقیه است.

همچنین انتقادات او از حکومت و طرح دیدگاه های دینی و سیاسی متفاوت باعث شده تا حساسیت مراکز امنیتی نسبت به وی افزایش یابد. البته در این میان تاکید جریان شیرازی ها در فعالیت تبلیغی بر علیه آراء و باور های اهل سنت که جنبه غیر خشونت آمیز دارد نیز باعث شده تا حکومت نگرانی هایی از پیامد های این نظرات بر تشدید درگیری های شیعه و سنی داشته باشد اما این مسئله حاشیه ای است. اصل ماجرا در اختلاف نظرات سیاسی و دینی او با حکومت ریشه دارد.

در حال حاضر شبکه های تلویزیونی وابسته به آیت الله صادق شیرازی امکان تولید برنامه در ایران را ندارند. همچنین وی امکان طرح نظراتش در رسانه های عمومی را نیز ندارد بنابراین در این شرایط عملا جریان شیرازی ها نمی توانند دیدگاه های خود را در زمینه اهل سنت در افکار عمومی منتشر نمایند. اما با این وجود سخت گیری های حکومت بر سید صادق شیرازی نه تنها متوقف نشده بلکه افزایش نیز یافته است.

حال روز های آینده نشان می دهد حملات به وی در ایام محرم فقط در سطح ایذائی باقی می ماند یا اینکه زمینه را برای بستن دفتر و محصور کردن در خانه به بهانه اعتراض نیرو های متدین و مذهبی مساعد می نماید.

منبع :

1-http://www.fetan.ir/home/?p=2665#prettyPhoto[gallery]/1/


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016