دوشنبه 28 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

اوباما به دنبال توافقی است که نیازی به تایید کنگره نداشته باشد

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات آمریکایی می‌گوید باراک اوباما٬ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در صورت دستیابی به توافق اتمی با ایران نیازی به تایید آن توسط کنگره نمی‌بیند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نیویورک تایمز: کسی نمی‌داند که آیا دولت باراک اوباما در پنج هفته آینده موفق خواهد شد به توافقی با ایران برسد یا خیر. توافقی که بسیاری در کاخ سفید آن را مهمترین توافق در زمینه سیاست خارجی در دوران اوباما می‌دانند. ولی کاخ سفید در یک زمینه تصمیم خود را گرفته‌است: اگر توافق حاصل شود٬ اوباما همه آنچه در توانش هست خواهد کرد تا جلوی به رای گذاشته شدنش توسط کنگره را بگیرد.

به گفته مقامات٬ وزارت خزانه‌داری آمریکا در تحقیقی مفصل که آنرا منتشر نساخته‌است به این نتیجه رسیده‌است که اوباما اختیار معلق کردن اکثر تحریم‌ها را بدون رای اکثریت کنگره دارد. ولی اوباما نمی‌تواند این تحریم‌ها را به صورت دائم از بین ببرد. تنها کنگره است که می‌تواند این کار را بکند و حتی اگر دموکرات‌ها در انتخابات میان‌ دوره‌ای ماه بعد اکثریت در کنگره را بدست آورند٬ بنا بر برآورد مشاوران اوباما همچنان اوباما در رای گیری در مورد از بین بردن تحریم‌ها خواهد باخت.

به گفته یکی از مقامات ارشد آمریکایی: " ما در دستیابی به توافقی جامع و بلند مدت به دنبال تایید کنگره نخواهیم بود." مقامات کاخ سفید می‌گویند٬ کنگره نباید از این برنامه تعجب کند. پیشتر نیز یکی از مذاکره کنندگان ارشد آمریکایی گفته بود بهترین راه برای اطمینان حاصل کردن از اجرای تعهدات ایران این است که تحریم‌ها به صورت مرحله به مرحله لغو شوند. معنای غیر مستقیم این حرف این است که رئیس جمهور می‌تواند هر زمان که بخواهد تحریم‌ها را باز گرداند.

برنارد مهان٬ سخنگوی شورای امنیت ملی می‌گوید: "ما این مسئله را روشن کرده‌ایم که تحریم‌های ایالات متحده و بین‌المللی در ابتدا معلق می‌شود. رفع تحریم‌ها تنها در صورتی انجام می‌شود که آژانس تایید کند که ایران همه موارد را رعایت کرده‌است. ما باید اطمینان حاصل کنیم که پایبندی ایران واقعی است و برای مدتی طولانی پایدار می‌ماند."

ولی بسیاری از اعضای کنگره در کنار تعدادی از مقامات اسرائیلی این پیشنهاد را کنار گذاشتن کنگره از تصمیم‌ گیری‌ها می‌دانند و معتقدند بهترین راه برای حصول اطمینان از اینکه ایران به تعهداتش پایبند می‌ماند رای کنگره است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016