گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیانما فقط با گفتوگو میتوانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مسالهای از سه راه رفع میشود، یکی گفتوگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفتوگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را میگیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]
خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
18 مرداد» فرق چچن با فلسطین٬ سعید بشیرتاش7 مرداد» فرق تخت جمشيد با کولوسئوم: فرق ايران با اروپا، سعيد بشيرتاش
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! اسيدپاشی و خشونت روحانيان، سعيد بشيرتاشبرای پيدا کردن درکی درست از اسيدپاشیهای اصفهان، به دو نمونه از اقدامات غيرقانونی و خشونتآميزی اشاره میکنم که ظاهراً کار عناصر خودسر بوده، ولی روحانيان حاکم در پشت آن قرار داشتهاند. در آخر نيز، به مورد اصفهان اشارهای کوتاه خواهم کرددر هفتههای گذشته، اسيدپاشی بر روی عدهای از زنان «بدحجاب» در اصفهان موجب وحشت مردم شده است و بسياری از زنان از ترس اسيدپاشی مجبور شدهاند در رعايت الگوی پوششی مورد نظر روحانيان حاکم بيشتر دقت کنند. در اسفندماه ۱۳۵۷، زمانی که آيتالله خمينی گفت «ما هم دنيا و هم آخرتتان را درست میکنيم»، کمتر کسی معنای حرف او را فهميد. منظور او اين بود که احکام الهی را در جامعه اجرا خواهد کرد و جامعهی ايران را به جامعهای اسلامی بدل خواهد ساخت. از نظر روحانيان حاکم، يکی از مهمترين ويژگیهای جامعهی اسلامی پوشش و رفتار اسلامی زنان در اجتماع است. برای تحقق جامعهی اسلامی، روحانيان حاکم، علاوه بر وضع قوانين غيرانسانی برای مجازات زنانی که «شئون اسلامی» را رعايت نمیکنند، به اقدامات خشونتآميز غيرقانونی نيز متوسل شدهاند. در ادامه، برای پيدا کردن درکی درست از اسيدپاشیهای اصفهان، به دو نمونه از اقدامات غيرقانونی و خشونتآميزی اشاره میکنم که ظاهراً کار عناصر خودسر بوده، ولی روحانيان حاکم در پشت آن قرار داشتهاند. در آخر نيز، به مورد اصفهان اشارهای کوتاه خواهم کرد. نمونهی اول هاشمی رفسنجانی در خاطرات روز يکم امرداد ۱۳۶۳ خود در اين باره مینويسد: «حزباللهیها ديروز و امروز در تهران عليه خانمهايی که حجاب را مراعات نمیکنند تظاهرات کردهاند. درگيریهايی هم به وجود آمده است. دوسه نفر از پاسداران من هم در اين تظاهرات شرکت کرده بودند و از اينکه از مأموران کميتهی انقلاب اسلامی کتک هم خورده بودند گله میکردند.» هاشمی رفسنجانی اين تظاهرات و نيز مسئلهی بیحجابی را در جلسهی رؤسای سه قوه، که در تاريخ چهارشنبه سوم امرداد ۱۳۶۳ با حضور آيتالله خمينی برگزار میشود، مطرح میکند. او در خاطرات مربوط به اين روز مینويسد: «شب مهمان احمدآقا بوديم. آقايان ولايتی، اردبيلی، خامنهای، و موسوی بودند. امام هم در اين جلسه شرکت کردند. حالشان خوب است. دربارهی تظاهرات حزبالله عليه بیحجابی بحث شد. بعضی فکر میکنند کار خوبی شده است و انجام اين تظاهرات تهديدی برای بیحجابها بوده است، ضمن اينکه وزارت کشور هم موضع قانونی گرفته است.» چنان که میبينيم، با آنکه وزارت کشور اين تظاهرات را غيرقانونی خوانده و حتی برخی از تظاهرکنندگان را يکیدو ساعتی بازداشت کرده بود، برخی از سران قوا از اين تظاهرات پشتيبانی میکنند و آن را «تهديدی برای بیحجابها» میدانند. بدين ترتيب، گويا وزارت کشور هم با غيرقانونی خواندن اين تظاهرات نقش خودش را بازی میکرده است: موضعگيری رسمی برای پنهان کردن نقش و رضايت حکومت در برخوردهای خشن و غيرقانونی با بدحجابها و نسبت دادن اين برخوردها به نيروهای «خودسر». نمونهی دوم نمونهی اصفهان اسيدپاشیهای اخير در اصفهان بار ديگر به همگان نشان داد که داعش در درون ايران است و، برای مبارزه با آن، نيازی به رفتن به سوريه و عراق نيست. سعید بشیرتاش ــــــــــــــــــــــــــــــــ Copyright: gooya.com 2016
|