دوشنبه 28 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

اسيدپاشی و خشونت‌ روحانيان، سعيد بشيرتاش

سعيد بشيرتاش
برای پيدا کردن درکی درست از اسيدپاشی‌های اصفهان، به دو نمونه از اقدامات غيرقانونی و خشونت‌آميزی اشاره می‌کنم که ظاهراً کار عناصر خودسر بوده، ولی روحانيان حاکم در پشت آن قرار داشته‌اند. در آخر نيز، به مورد اصفهان اشاره‌ای کوتاه خواهم کرد

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در هفته‌های گذشته، اسيدپاشی بر روی عده‌ای از زنان «بدحجاب» در اصفهان موجب وحشت مردم شده است و بسياری از زنان از ترس اسيدپاشی مجبور شده‌اند در رعايت الگوی پوششی مورد نظر روحانيان حاکم بيشتر دقت کنند. در اسفندماه ۱۳۵۷، زمانی که آيت‌الله خمينی گفت «ما هم دنيا و هم آخرتتان را درست می‌کنيم»، کمتر کسی معنای حرف او را ‌فهميد. منظور او اين بود که احکام الهی را در جامعه اجرا خواهد کرد و جامعه‌ی ايران را به جامعه‌ای اسلامی بدل خواهد ساخت. از نظر روحانيان حاکم، يکی از مهم‌ترين ويژگی‌های جامعه‌ی اسلامی پوشش و رفتار اسلامی زنان در اجتماع است. برای تحقق جامعه‌ی اسلامی، روحانيان حاکم، علاوه بر وضع قوانين غيرانسانی برای مجازات زنانی که «شئون اسلامی» را رعايت نمی‌کنند، به اقدامات خشونت‌آميز غيرقانونی نيز متوسل شده‌اند.

در ادامه، برای پيدا کردن درکی درست از اسيدپاشی‌های اصفهان، به دو نمونه از اقدامات غيرقانونی و خشونت‌آميزی اشاره می‌کنم که ظاهراً کار عناصر خودسر بوده، ولی روحانيان حاکم در پشت آن قرار داشته‌اند. در آخر نيز، به مورد اصفهان اشاره‌ای کوتاه خواهم کرد.

نمونه‌ی اول
حزب‌اللهی‌ها در روزهای ٣١ تير و يکم امرداد ۱۳۶۳ در تظاهراتی به زنان بدحجاب حمله کردند و آنان را به‌شدت کتک زدند. آنان به برخی از مغازه‌ها نيز، که به نظرشان معيارهای اسلامی را رعايت نمی‌کردند، حمله بردند و شيشه‌های آن‌ها را شکستند. در اين درگيری‌ها، عده‌ای از تظاهرکنندگان با مأموران کميته‌ی انقلاب اسلامی درگير شدند و چند تن از آنان دستگير و، پس از بازجويی، آزاد شدند. (۱)

هاشمی رفسنجانی در خاطرات روز يکم امرداد ۱۳۶۳ خود در اين باره می‌نويسد: «حزب‌اللهی‌ها ديروز و امروز در تهران عليه خانم‌هايی که حجاب را مراعات نمی‌کنند تظاهرات کرده‌اند. درگيری‌هايی هم به وجود آمده است. دوسه نفر از پاسداران من هم در اين تظاهرات شرکت کرده بودند و از اينکه از مأموران کميته‌ی انقلاب اسلامی کتک هم خورده بودند گله می‌کردند.»

هاشمی رفسنجانی اين تظاهرات و نيز مسئله‌ی بی‌حجابی را در جلسه‌ی رؤسای سه قوه، که در تاريخ چهارشنبه سوم امرداد ۱۳۶۳ با حضور آيت‌الله خمينی برگزار می‌شود، مطرح می‌کند. او در خاطرات مربوط به اين روز می‌نويسد: «شب مهمان احمدآقا بوديم. آقايان ولايتی، اردبيلی، خامنه‌ای، و موسوی بودند. امام هم در اين جلسه شرکت کردند. حالشان خوب است. درباره‌ی تظاهرات حزب‌الله عليه بی‌حجابی بحث شد. بعضی فکر می‌کنند کار خوبی شده است و انجام اين تظاهرات تهديدی برای بی‌‌حجاب‌ها بوده است، ضمن اينکه وزارت کشور هم موضع قانونی گرفته است.»

چنان که می‌بينيم، با آنکه وزارت کشور اين تظاهرات را غيرقانونی خوانده و حتی برخی از تظاهرکنندگان را يکی‌دو ساعتی بازداشت کرده بود، برخی از سران قوا از اين تظاهرات پشتيبانی می‌کنند و آن را «تهديدی برای بی‌حجاب‌ها» می‌دانند. بدين ترتيب، گويا وزارت کشور هم با غيرقانونی خواندن اين تظاهرات نقش خودش را بازی می‌کرده است: موضع‌گيری رسمی‌ برای پنهان کردن نقش و رضايت حکومت در برخوردهای خشن و غيرقانونی با بدحجاب‌ها و نسبت دادن اين برخوردها به نيروهای «خودسر».

نمونه‌ی دوم
در سال‌های ۶۰ تا ۶۳، در شهر جهرم، حدوداً بيست نفر به طرزی فجيع کشته می‌شوند. در اين قتل‌های زنجيره‌ای، معروف به «قتل‌های قنات»، عده‌ای ناشناس دختران و پسرانی را به جرم «رابطه‌ی نامشروع» يا کسانی را به جرم «شرب خمر» در قنات می‌انداختند و سپس بر روی آنان نارنجک پرتاب می‌کردند. از نظر قاتلان، هر دختر و پسری که عقد نکرده بودند و در خيابان‌ها با هم بودند «رابطه‌ی نامشروع» داشتند. ابراهيم نبوی بعدها در گفتگويی با نگارنده جزئيات اين جنايت‌ها را توضيح داد. او، که در آن زمان مدير دفتر سياسی وزارت کشور بود، مطلع می‌شود که مسئول اين جنايت‌ها بيت امام جمعه‌ی شهر جهرم، حجت الاسلام حسين‌آقا آيت‌اللهی، است. نبوی از ناطق نوری، وزير کشور وقت، درخواست می‌کند که با آمران و مجريان اين جنايت‌ها برخورد شود؛ اما ناطق نوری با هر گونه برخورد با بيت امام جمعه‌ی جهرم مخالفت می‌کند ــ مخالفتی که اعتراض ابراهيم نبوی و استعفای وی را در پی داشت. (۲)

نمونه‌ی اصفهان
چندی پيش، يوسف طباطبايی‌نژاد، امام جمعه‌ی اصفهان، گفت: «مسئله‌ی حجاب ديگر از حد تذکر گذشته است و، برای مقابله با بدحجابی، بايد چوب‌‌ تر را بالا برد و از نيروی قهريه استفاده کرد.» پس از اين سخنان، در هفته‌های گذشته، عده‌ای ناشناس بر روی صورت عده‌ای از زنان جوان اصفهانی اسيد پاشيده‌اند. حداقل شش زن جوان قربانیِ اسيدپاشی فقط در بيمارستان فيض اصفهان بستری شده‌اند. خبرگزاری ايسنا تأييد کرده که اخيراً مطالبی درباره‌ی اسيدپاشی بر روی زنان در اصفهان به علت بی‌حجابی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. يکی از قربانيان بستری‌شده در اين بيمارستان دختر ۲۱ساله‌ای است که اسيد هم صورت او را سوزانده و هم، به علت وارد شدن به دهان، به اندام داخلی‌اش آسيب زده است.

اسيدپاشی‌های اخير در اصفهان بار ديگر به همگان نشان داد که داعش در درون ايران است و، برای مبارزه با آن، نيازی به رفتن به سوريه و عراق نيست.

سعید بشیرتاش

ــــــــــــــــــــــــــــــــ
زیرنویس
۱- در پاورقی صفحه‌ی ۱۴۴ کتاب خاطرات هاشمی رفسنجانی (به سوی سرنوشت، کارنامه و خاطرات سال ۱۳۶۳) خبر اين تظاهرات اين گونه آمده است: «در اين روز، صدها جوان موتورسوار و پياده، که بين ١٨ تا ٢٢ سال سن داشتند، در تظاهرات پراکنده‌ای در نقاط مختلف تهران نسبت به مسئله‌ی بی‌حجابی در جامعه اعتراض کردند. در جريان اين تظاهرات، درگيری‌هايی نيز رخ داد که باعث زدوخورد و شکستن شيشه‌ی چند مغازه گرديد و تعدادی نيز مجروح شدند. وزارت کشور اعلام کرد اين تظاهرات مجوز قانونی نداشته است.»
۲- ماجرای «قتل‌های زنجيره‌ای جهرم» را مدت‌ها پيش ابراهيم نبوی برايم تعريف کرده بود. پيش از نوشتن اين متن، بار ديگر، جزئيات ماجرا را از او پرسيدم و، با اجازه‌ی وی، آن را در اين نوشتار آوردم. ماجرای قتل‌های زنجيره‌ای جهرم نخستين بار است که در رسانه‌‌ای افشا می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016