سه شنبه 29 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

امنیت و سلامت شهروندان قربانی نمادهای ایدئولوژی اسلامی

30482_2.jpg
رادیو فرانسه - این روزها در ایران، فاجعه اسیدپاشی‌های اصفهان با بحث درباره تقویت «امر به معروف و نهی از منکر»، به عنوان یکی از نمادهای ایدئولوژی اسلامی، گره خورده است. درحالی که روزنامه "کیهان" نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی از نقش رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور در ربط دادن «اسیدپاشی و حجاب» سخن گفته، روزنامه "جمهوری اسلامی" نزدیک به هاشمی رفسنجانی «قضاوت‌های خودسرانه درباره موضوعات مختلف و صادر کردن احکام مرگ و زندان و شلاق و تکفیر و ارتداد» را منشأ اسیدپاشی‌های اخیر دانسته است.

چند روز پس از اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای در اصفهان، دومین شهر مهم ایران، مقامات جمهوری اسلامی و همچنین روزنامه‌های این کشور همچنان در این زمینه اظهارنظر می‌کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


درحالی که يکی از قربانان اسيدپاشی در اصفهان فوت شده است، هنوز دولت یا پلیس ایران اقدامی عملی برای شناسایی عامل یا عاملان این جنایت هولناک انجام نداده‌اند و اقدامات صورت گرفته تنها در حد اظهارنظر باقی مانده است.

به عنوان نمونه، مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری گفته که "متاسفانه این عمل اقدامی خرابکارانه و تروریستی است" و رئیس کل دادگستری استان اصفهان نیز وعده داده که حکم قاطعی برای عامل یا عاملان اسیدپاشی صادر می شود.

همچنین سخنگوی دولت بر لزوم اقدام مناسب مقامات اطلاعاتی و امنیتی در این زمینه سخن گفته و یک نماینده استان اصفهان در مجلس نیز خواستار رسیدگی سریعا به وضعیت مصدومان اسیدپاشی در اصفهان شده است.

اما به غیر از اظهارنظرهایی که خواستار رسیدگی به پرونده اسیدپاشی‌ها شده، این پرونده همچنین دستاویز اظهارنظرهای سیاسی برخی مقامات و روزنامه‌های تهران شده است.

درحالی که سردار نقدی، رییس سازمان بسیج مستضعفین، انعکاس اخبار اسیدپاشی در رسانه‌ها را «جوسازی رسانه‌ای دشمنان» خوانده، که با هدف «متزلزل کردن تصویب قانون امر به معروف و نهی از منکر در مجلس» صورت می گیرد، روزنامه کیهان نزدیک به آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی نیز امروز نوشت: «اولین بار این BBC، بنگاه خبری روباه پیر استعمار بود که 2 کلیدواژه اسیدپاشی و حجاب را در کنار یکدیکر قرار داد و کوشید این موضوع را به هزار دروغ و نیرنگ در ذهن مخاطب جا بیندازد که اسیدپاشی کار کسانی است که قرار بود برای حجاب و عفاف، امر به معروف و نهی‌از منکر انجام دهند.»

اما روزنامه جمهوری اسلامی نزدیک به هاشمی رفسنجانی با موضع‌گیری متفاوت در این زمینه هشدار داده است که: بعضی زبان‌ها و قلم‌ها همواره درحال ترویج فرهنگ خودسری هستند.

این روزنامه اضافه کرده: «قضاوت‌های خودسرانه درباره موضوعات مختلف و صادر کردن احکام مرگ و زندان و شلاق و تکفیر و ارتداد برای این و آن توسط افرادی که نه در منصب قضا هستند و نه مسئولیتی درباره موضوعاتی که درباره آنها سخن می‌گویند و می‌نویسند برعهده دارند، بسیار خطرناک است.»

صرف نظر از بهره‌برداری‌های سیاسی از فاجعه اسیدپاشی‌های اصفهان، باید دید عملا در زمینه رویه امر به معروف و نهی منکر در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

با بررسی برخی از مواد طرح حمايت از آمران به معروف و ناهيان از منکر در مجلس، به نظر می رسد نمایندگان مجلس پس از اسیدپاشی‌های اصفهان، تا حدودی به دنبال تعدیل طرح خود هستند؛ طرحی که وزیر کشور دو روز پیش خواستار توقف آن شده بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016