چهارشنبه 7 آبان 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

اظهارات احمدی‌مقدم درباره چهره منتشره از اسيدپاش

فرمانده نيروی انتظامی درخصوص انتشار تصويری از متهم احتمالی اسيدپاشی، گفت: با مشخصاتی که قربانيان و يا آنهايی که در معرض تهديد قرار گرفته بودند، از متهم تصويری ترسيم و تصوير نگاری کرده و آن را بررسی می کنيم، اين عکس‌ها تنها به عنوان سرنخ‌ هستند.

به گزارش ايسنا، سردار اسماعيل احمدی‌مقدم در حاشيه همايش پدافند غيرعامل، در خصوص آخرين اقدامات صورت گرفته در ناجا در راستای پدافند غيرعامل، اظهار داشت: خوشبختانه ما توانسته‌ايم ادبيات پدافند غيرعامل را در نيروی انتظامی در قالب فعاليت‌های خود بومی‌سازی کنيم برای مثال در پاسگاه‌های مرزی سعی کرديم بطوری غنی سازی کنيم که در مواقع بحران کمترين آسيب به نيروها وارد شود.

وی ادامه داد: اين پاسگاه‌ها بايد از نظر موقعيت، نقشه، مصالح و سيستم‌های هشدار‌دهنده ايمنی در سطح بالايی باشند؛ همچنين در شهرها نيز اگر حوادث طبيعی و غيرطبيعی رخ داد نبايد کلانتری ما اولين جايی باشد که امداد‌خواه باشد، بايد شرايطی وجود داشته باشد که اگر بحرانی به وجود آمد اين واحد بتواند توانمند بوده و اين مسئله به طور کامل متناسب با اولويت‌ها ما عملياتی شده است.

فرمانده ناجا خاطرنشان کرد: البته برنامه های پدافندی ما متناسب با اولويت ها است و در اين خصوص تهران را در اولويت قرار داده ايم؛ اگر سوخت و يا برق قطع شد و يا زلزله‌ای اتفاق افتاد ابزارهايی وجود داشته باشد که بتوانيم آمادگی خود را تضمين کنيم، لذا برنامه مفصلی انجام شده است البته همه اينها در ابتدای راه قرار دارد.

احمدی‌مقدم تأکيد کرد: در حوزه سايبری و ايمن‌سازی سامانه‌های وسيعی که در اختيار داريم و ايمنی‌سازی در مقابل هکر‌ها و مشکلاتی که در سازمان‌ها به وجود خواهد آمد، تضمين بخش سوخت و انرژی دستگاه‌ها و حوزه‌های مختلف ديگر که شامل ۵۰ عنوان می‌شود و در نيروی انتظامی اقداماتی صورت گرفته شده است و يا در ابتدای راه قرار داريم؛ پدافند غيرعامل خوشبختانه امروز به متن فعاليت‌های ما وارد شده است و گستره مطلوبی در کشور پيدا کرده است.

وی در پاسخ به سوال ديگری در خصوص آخرين تحقيقات مرتبط با حوادث اسيد‌پاشی در اصفهان نيز گفت: همچنان در حال بررسی موضوع و سرنخ‌ها هستيم و هنوز به نتيجه قطعی نرسيده‌ايم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فرمانده نيروی انتظامی در پاسخ به سوالی درباره دستگيری مظنونانی در خصوص اين حادثه نيز افزود: اگر کسی دستگير شود و اعتراف کند و ما در اين باره به قطعيت برسيم حتما به سرعت به رسانه‌ها و افکار عمومی اطلاع رسانی می کنيم؛ ممکن است از هر کسی به موجب‌ ظن و گمان تحقيقاتی صورت بگيرد اما به معنای اين نيست که اين افراد عامل اسيدپاشی هستند.

فرمانده نيروی انتظامی در پاسخ به سوال ديگری در خصوص وقوع اسيدپاشی در شهرهای ديگر از جمله تهران نيز گفت: ما در هيچ شهر ديگری چنين حادثه‌ای نداشتيم، در تهران نيز يک نفر اقدام به تهديداتی در اين رابطه کرده بود که دستگير شد. متأسفانه افرادی با انگيزه شوخی، ماجراجويی، آزار و اذيت و آب به آسياب دشمن ريختن، خيال می ‌کنند که می‌توانند فضای ناامنی را در کشور ايجاد کنند.

اين مقام ارشد انتظامی ادامه داد: ما حتی در اصفهان حادثه‌ای داشتيم که خانمی ادعا کرده بود مورد اسيد‌پاشی قرار گرفته، اما پس از تحقيقات از وی مشخص شد، مايع شوينده توسط اين فرد به روی خودش ريخته شده اما اين خانم برای جلب نظر ديگران و هياهو راه انداختن ادعای اسيدپاشی کرده بود. اين مسئله انقدر پيچيده نيست که با انجام دادن دو سه حادثه در اصفهان کل مردم احساس ناامنی کنند.

احمدی‌مقدم گفت: ما در اصفهان فضا را تحت کنترل خود داريم تا حادثه ديگری اتفاق نيفتد و با قوت نيز به دنبال کشف مسئله هستيم اما منتظريم تا پرونده به پايان خود برسد.

وی در پاسخ به سوال ديگری درباره برخی آب‌پاشی‌ها در تهران که به قصد آزار و اذيت انجام می‌شود نيز گفت: اين مسئله نيز در قالب همان بحث قرار می‌گيرد که برخی با ايجاد هياهو به دنبال ايجاد ناامنی در جامعه هستند.

فرمانده ناجا در خصوص فراخوان تجمعات در واکنش به اسيدپاشی در اصفهان نيز گفت: هر تجمعی بايد با مجوز قانونی باشد و پليس به هيچ وجه اجازه تجمع غيرقانونی را نمی‌دهد البته تمام اين تلاش‌ها منشاء واحد دارد که به دنبال ترويج فضای ناامنی در کشور هستند. خوشبختانه هيچکدام از اين فراخوان‌ها با اقبال چندانی روبرو نشده است.

براساس گزارش سايت پليس، وی درخصوص انتشار تصويری از متهم احتمالی اسيدپاشی، تصريح کرد: با مشخصاتی که قربانيان و يا آنهايی که در معرض تهديد قرار گرفته بودند، از متهم تصويری ترسيم و تصوير نگاری کرده و آن را بررسی می کنيم. اين عکس‌ها تنها به عنوان سرنخ‌ هستند و ما فعلا نمی‌توانيم در اين خصوص مطلبی را قطعی اعلام کنيم چرا که متهم در همه جا با چهره باز ديده نشده است و ما تمام سرنخ‌ها را دنبال می‌کنيم و اميدواريم به زودی به نتيجه برسيم.

فرمانده نيروی انتظامی در پاسخ به سوال ديگری در رابطه با تلاش برای ايجاد ناامنی در مناطق شرقی کشور نيز گفت: ما چيز جديدی در آنجا نداريم و حرف ها همان حرفهای گذشته است. در اعترافات گروهک ريگی ديديد که به کدام سازمان‌ها و دستگاه‌های خارجی متصل هستند و ماموريت می‌گيرند، گروه جيش‌الظلم نيز بازسازی شده همان گروهک سابق است و تلاش دشمن اين است که فضا را به سمتی ببرد که کشور ايران را که درمنطقه امن است ناامن جلوه دهد، زيرا جمهوری اسلامی ايران مورد حسد است و نمی‌خواهند اين شرايط ادامه پيدا کند لذا اقدامات کوچکی را اين گروه در مناطق مرزی انجام می‌دهند که با بزرگنمايی زياد روبرو می‌شود.

فرمانده نيروی انتظامی در خصوص تشکيل شورای عالی فضای مجازی و تأخير برگزاری آن نيز گفت: جلسه اين گروه قرار بود تشکيل شود اما ظاهرا به دليل عدم آمادگی دستور کار، لغو شد اما کارگروه‌های اين شورا و دبيرخانه در حال فعاليت هستند و حتی يکی از سران قوا نيز می‌تواند به جای رئيس‌جمهور آن را تشکيل دهد.

خسارت برخورد ساده‌انگارانه با فضای سايبر از اصابت موشک سنگين تر است

فرمانده نيروی انتظامی در همايش ملی پدافند غيرعامل نيز گفت: برخورد ساده‌انگارانه با موضوع سايبری و دادن ميزبانی داده‌ها و بسترهای انتقال به خارجی ها، خساراتی بيشتر از اصابت موشک به تاسيساتمان دارد.

وی ضمن تسليت به مناسبت ايام سوگواری سيد و سالار شهيدان امام حسين (ع) با اشاره به اينکه ديدگاه دفاعی ايران و انقلاب اسلامی متأثر از مکتب اسلام و مبتنی بر بازدارندگی است، اظهار داشت: پدافند غير عامل برای جلوگيری از کارآمد بودن ضربه دشمن است و توان ما بايد به گونه‌ای باشد که دشمن بداند اگر ضربه ای وارد کرد، ضربه محکمتری دريافت می کند؛ پدافند غيرعامل يعنی جلوگيری از اينکه ضربه دشمن ضربه کارآمدی باشد.

احمدی مقدم تصريح کرد: برخی از افراد به اجرای رزمايش و آشکار سازی سلاح ها انتقاد دارند، اين در حالی است که اين امر باعث می شود تا دشمنان قدرت پاسخگويی ما را بدانند و به دليل اشتباه در برآورد دست به خطا نزنند.

وی با بيان اينکه امروز تهديدات دشمن بسيار فراتر از تهديدات نظامی است، خاطرنشان کرد: امنيت يکی از اساسی ترين نيازهای بشر است گرچه برخی از دانشمندان نيازهای فيزيولوژيکی را در تقدم می دانند اما اين يک حقيقت است که اگر امنيت وجود نداشته باشد حتی مردم از غذای خود نيز گذشته و امنيت را طلب می کنند چراکه حتی کسب معيشت نيز در صورت نبود امنيت امکان پذير نيست.

وی افزود: در همه بحران‌ها اولين اصل قدرت پيش‌بينی و بعد قدرت پيشگيری و پس از آن توان مهار و کنترل و در پايان قدرت ترميم و بازسازی است.

اين مقام ارشد انتظامی ادامه داد: امنيت روانی جامعه بسيار مهم است و تلاش و همت دشمن اين است که ارتباط حکومت و مردم تضغيف شده و افکار عمومی را در اختيار بگيرد و اين يک جنگ است.

وی تصريح کرد: برخورد ساده‌انگارانه با موضوع سايبری و دادن ميزبانی داده‌هايمان و بسترهای انتقال به خارجی ها، خساراتی بيشتر از اصابت موشک به تاسيساتمان دارد.

احمدی‌مقدم تأکيد کرد: پدافند غيرعامل بخش بسيار مهمی از شرايط ايجاد امنيت در برابر بروز محرک‌های بی‌تعادلی است، اگر بتوانيم پدافند غيرعامل را مثل عامل امنيت و زيست‌محيطی که به طرح‌های عمرانی، ملی و بخش خصوصی افزوده شده بيفزاييم هزينه‌های اجرای آن کاهش می‌يابد.

اين مقام ارشد انتظامی با اشاره به تأسيس پليس فتا، تصريح کرد: پليس در چند سال اخير گام های بلندی در دفاع از مردم برداشته و حفاظت از مردم توسط ناجا تنها در افزودن گشت های پليسی خلاصه نمی شود؛ سارقين در اتاق های خود نشسته اند و با اقدامات خود قربانيان زيادی می گيرند.

فرمانده ناجا ادامه داد: خوشبختانه سازمان پدافند غيرعامل به خوبی توانسته در جامعه و سازمان‌های اجرايی و نظامی و ... اين مهم را مطرح کرده و گفتمان سازی کند.

وی افزود: در مذاکرات هسته‌ای آنها می‌گويند فوردو بايد تعطيل شود چون ما نمی‌توانيم آن را بزنيم و به جايی بياييد که ما توان زدن آن را داشته باشيم و اين خيلی جالب است. در حاليکه آنها با قطع کردن شبکه‌های ماهواره‌ای ما و ارسال امواج مزاحم و تحريم اقتصادی جنگی را عليه ما آغاز کرده‌اند.

احمدی‌مقدم در ادامه به اقدامات ناجا در راستای پدافند غير عامل نيز اشاره کرد و گفت: بايد در ناجا شرايطی فراهم کنيم که در هر موقعيتی فعاليتمان مختل نشود و گام‌های بزرگی نيز در اين حوزه برداشته شده که ۵۰ عنوان برنامه عملياتی شده و در دست اقدام، مويد همت نيروی انتظامی در اين خصوص است؛ بايد به دنبال اين باشيم که سازه‌هايمان را ترميم و اصلاح کرده تا در صورت بروز حوادث موثر عمل کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016