جمعه 9 آبان 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

اسرائیل حرم الشریف را به روی نمازگزاران گشود

دولت اسرائیل به وعده خود عمل کرده و ممنوعیت ورود به محوطه حرم‌الشریف را که روز گذشته وضع شده بود لغو کرده است.

روز گذشته و در پی تیراندازی به سوی یک خاخام یهودی تندرو و پس از آن، کشته شدن یک فلسطینی مظنون به این سوء‌قصد توسط ماموران پلیس اسرائیل، مقامات اسرائیلی اعلام کردند که به دلایل امنیتی ورود به محوطه حرم‌الشریف را ممنوع کرده‌اند.

خاخام یهودا گلیک شامگاه چهارشنبه پس از خروج از محل کنفرانسی در حمایت از حق یهودیان برای دعا در کنار دیوار غربی واقع در مجاورت اماکن مقدس مسلمانان در محوطه حرم الشریف، هدف تیراندازی قرار گرفت و به شدت زخمی شد.

ساعاتی بعد، پلیس اسرائیل اعلام کرد که یک فلسطینی به نام معتز حجازی که مظنون به سوء قصد به جان خاخام کلیگ بود در درگیری مسلحانه با ماموران پلیس کشته شده است.

پس از تیراندازی شامگاه چهارشنبه، برخی یهودیان تندرو خواستار راهپیمایی به سوی محوطه حرم‌الشریف شده بودند اما پلیس اسرائیل اعلام کرد که این محل به روی همگان بسته است. کشته شدن معتر حجازی و اعلام بسته بودن حرم الشریف تظاهرات خشونت‌آمیزی از سوی فلسطینیان ساکن بیت المقدس را در پی آورد.

سخنگوی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی ممنوعیت ورود به این محوطه را به منزله "اعلام جنگ" علیه فلسطینیان، اعراب و مسلمانان توصیف و به شدت آن را محکوم کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شامگاه گذشته، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، ضمن ابراز نگرانی شدید از بروز تنش در بیت‌المقدس، خواستار خویشتن‌داری دو طرف شد و از دولت اسرائیل خواست تا در مورد بازگشایی حرم الشریف اقدام کند.

سخنگوی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، دلیل ممنوعیت دسترسی به حرم الشریف را "جلوگیری از اغتشاش و تشدید تنش و تلاش برای بازگرداندن آرامش و وضعیت سابق به اماکن مقدس" اعلام کرد.

هدف سخنگوی نخست وزیر اسرائیل از تاکید بر "بازگرداندن وضعیت سابق به اماکن مقدس" اطمینان دادن به مسلمانان در این مورد بود که اسرائیل در نظر ندارد در ترتیبات اداره و نحوه ورود به این محوطه تغییراتی بدهد.

با لغو ممنوعیت ورود به محوطه حرم الشریف، نماز جمعه روز ٩ آبان (٣١ اکتبر) در این محل برگزار می‌شود. پلیس اسرائیل معمولا به منظور جلوگیری از بروز خشونت در جریان نماز جمعه، تنها به زنان و همچنین مردان بالای پنجاه سال اجازه شرکت در نماز جمعه در این محوطه را می‌دهد.

مقامات سازمان مدیریت حرم الشریف - موسوم به وقف - گفته‌بودند که از زمان اشغال بخش شرقی بیت‌المقدس توسط اسرائیل در جنگ سال ١٩٦٧، این اولین بار بوده که حرم الشریف به روی مسلمانان بسته شده است.

اختلاف دیرین

محوطه موسوم به حرم الشریف واقع در بخش شرقی اورشلیم (بیت‌المقدس) شامل اماکن مقدسی برای مسلمانان، یهودیان و مسیحیان است و بروز اختلاف بر سر دسترسی به آن بدون سابقه نیست.

محوطه حرم الشریف شامل قبة الصخره، قبة السلسله و مسجد الاقصی است که از آن به عنوان سومین مکان مقدس مسلمانان پس از اماکن مذهبی مکه و مدینه نام برده می‌شود. در مجاورت این اماکن، "دیوار غربی" قرار دارد که از مقدس‌ترین نمادهای مذهبی برای یهودیان است.

مسیحیان نیز به دلیل ارتباط عیسی مسیح با اورشلیم و معبد یهود در این شهر، برای این محوطه احترام قایل هستند.

محوطه حرم‌الشریف از زمان جنگ‌های صلیبی توسط هیاتی از مسلمانان اداره شده است و این ترتیبات پس از اشغال بخش شرقی بیت‌المقدس توسط اسرائیل در جنگ سال ١٩٦٧، نیز برقرار بوده هر چند از آن زمان، این بخش از شهر و در نتیجه، مسیر ورود به ابن محوطه تحت نظر ماموران اسرائیلی قرار داشته است.

دولت اسرائیل به دلایل امنیتی ورود غیرمسلمانان، از جمله یهودیان به منظور برگزاری مراسم دعا در این محوطه را ممنوع کرده هر چند یهودیان می‌توانند برای بازدید از دیوار غربی به این محل وارد شوند.

یهودیان افراطی، از جمله یهودا گلیک، خواستار آن بوده‌اند که یهودیان بتوانند آزادنه وارد محوطه حرم الشریف شوند و در کنار دیوار غربی به دعا بپردازند در حالیکه چنین اقدامی می‌تواند واکنش تند فلسطینیان و مسلمانان را در پی داشته باشد.

روز گذشته، گروهی از یهودیان تندرو کوشیدند برای برگزاری دعا وارد این محوطه شوند و بین آنان و ماموران اسرائیلی درگیری‌هایی رخ داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016