جمعه 16 آبان 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

اطلاعیه مطبوعاتی شش رنگ درباره اظهارات محمد جواد لاریجانی در ژنو

goosheh-video.jpeg
لاریجانی در پاسخ به توصیه های مربوط به حقوق همجنسگرایان: جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان، تحمیل سبک های متفاوت زندگی را به نام حقوق بشر نمی پذیرد

۶رنگ، ۱۵ آبان ۱۳۹۳: محمد جواد لاریجانی، رییس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، در اجلاس بررسی ادواری وضعیت حقوق بشر ایران، صریحا اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان، تحمیل سبک های متفاوت زندگی را به نام حقوق بشر نخواهد پذیرفت.

Human Rights 20th session of the Universal Periodic Review

در این اجلاس که جمعه گذشته، ۹ آبان، در مقر شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو برگزار شد، کشورهای مختلف مجموعا ۲۹۱ توصیه به جمهوری اسلامی ارائه کردند که در این میان، ۱۱ توصیه، از سوی کشورهای آمریکای لاتین، اروپا، آسیا و آمریکای شمالی مربوط به حقوق اقلیت های جنسی بود. کشورهای آرژانتین، اسپانیا، ایتالیا، ایسلند، اروگوئه، اسراییل، دانمارک، شیلی، کانادا، لوکزامبورگ، و هلند توصیه های مشخصی در مورد رعایت حقوق افرادی با گرایش جنسی یا هویت جنسیتی متفاوت همجنسگرایانه ارائه کردد. به عنوان مثال، ایسلند خواستار آن شد که ایران تمامی قوانین و سیاستهایی که همجنسگرایی را به عنوان یک بیماری روانی می شناسد تغییر دهد و همچنین، روان درمانی و عقیم سازی اجباری همجنسگرایان و ترنسجندرها را غیرقانونی کند. این کشور همچنین خواستار منع شکنجه و آزار افراد به دلیل گرایش جنسی و هویت جنسیتی شان شد. همچنین ایتالیا نیز به ایران نوصیه کرد که تضمین کند که عقیم سازی، شراط اجباری تغییر هویت جنسیتی نخواهد بود.

شبکه لزبین ها و ترنسجندرهای ایرانی (۶رنگ)، به همراه سازمان حقوق بشری عدالت برای ایران پیش از این، در ملاقاتهای متعدد و همچنین در اجلاس مقدماتی بررسی جهانی وضعیت حقوق بشر ایران، با ارائه یک گزارش تحقیقی مفصل، از دولتهای مختلف خواسته بودند خواسته هایی مبنی بر جرم زدایی از روابط همجنسگرایانه، منع برخورد پزشکی با گرایش جنسی و هویت جنسیتی و همینطور ممنوعیت شکنجه و آزار افراد به دلیل داشتن گرایش جنسی یا هویت جنسی متفاوت را از دولت ایران مطالبه کنند.

شادی امین، هماهنگ کننده شبکه لزبین ها و ترنسجندرهای ایرانی (۶رنگ) گفت: “ما بسیار خوشحالیم که هم تعداد توصیه ها نسبت به دوره قبل که فقط سه توصیه در زمینه حقوق همجنسگرایان و ترنسجندرها به دولت ایران ارائه شده بود بیشتر شده و هم از نظر محتوایی، محدوده وسیعی، از جرم زدایی روابط همجنسگرایانه تا منع عملهای تحمیلی تغییر جنسیت و نیز توقف شکنجه و آزار افراد به دلیل گرایش جنسی و هویت جنسیتی شان را در بر می گرفت.”

وی افزود: “لحن مقامات ایران در اجلاس نشان می داد که جمهوری اسلامی به احتمال زیاد هیچیک از این ۱۱ توصیه را نخواهد پذیرفت اما این برای جامعه همجنسگرا و ترنسجندر ایرانی پیروزی بزرگی است که مهمترین مسائل شان، در سطح جهانی و از زبان نمایندگان دولتهای دیگر با دولت ایران مطرح شد و نمایندگان ایران وادار به پاسخگویی در این زمینه شدند.”

محمد جواد لاریجانی، رییس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در واکنش به توصیه های کشورها درباره نقض حقوق اقلیت های جنسی در جلسه یو پی آر گفت: “ایده غرب و بقیه، ایده مخربی برای حقوق بشر است. هیئت های محترم باور کنید دیگران هم چیزهای خوبی دارند. تنها روش صحیح زندگی روشی نیست که جامعه غرب طی میکند. و نباید بخواهید از دیگران هم که آن را دنبال کنند.بگذارید برای شما مثال همجنسگرایی را بزنم.شما می دانید که بخش عمده اسناد مربوط به حقوق بشر از ۷۰ سال قبل اقتباس شده. با این حال تا ۲۰ سال قبل نیز اکثر جوامع غربی معتقد بود که همجنسگرایی بایستی ممنوع شود و به عنوان بیماری شناخته شود. حتی در ایالات متحده علیه یک مغز علوم کامپیوتر (الن تورین) در لس انجلس اعلام جرم شد به خاطر همجنسگرایی اش وبرای معالجه بیمارییش مجبور به هورمون درمانی شد . در این ۵۰ سال هیچکس در جامعه غرب نگفت که قوانین ضد هموسکشوالیتی بر خلاف حقوق بشر است. ممنوعیت همجنسگر ایی در تضاد با حقوق بشر قرار نمی گرفت. تا اینکه ناگهان همجنسگرایی به عنوان یک روش زندگی در غرب مد شده شما امده اید و از هر دولتی، میخواهید که دنبال انچه برای شما مناسب است بیایند.این یک خود محوری نادرست است.”



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این در حالی است که حداقل سه کشور آمریکای لاتین که جزو کشورهای غربی محسوب نمی شوند، از ایران خواستند تا مجازات اعدام علیه همجنسگرایان را لغو کند و به تبعیض براساس گرایش جنسی و هویت جنسیتی خاتمه دهد.

بر طبق قوانین جاری همجنسگرایی در ایران جرم تلقی شده و ایران جزو تنها ۵ کشوری در جهان است که همچنان مجازات اعدام برای روابط همجنسگرایانه در آن اعمال می شود. همچنین ابراز هویت های جنسیتی مختلف از جمله پوشیدن لباس مخالف در ایران نیز جرم و مشمول مجازات شلاق است.

لاریجانی پیش از این نیز در مصاحبه ای با تلویزیون دولتی ایران گفته بود که همجنسگرایی را یک بیماری می داند و باید با این افراد برخورد معالجه ای و گاه مداخله بیولوزیکی صورت گیرد.

شادی امین، هماهنگ کننده ۶رنگ در این باره می گوید: “بی دلیل نیست که لاریجانی، مثال تورینگ را در دفاع از نطریه ضد حقوق بشری خود می آورد. تورینگ که برخلاف گفته اقای لاریجانی نه امریکایی بلکه انگلیسی بود در سال ۱۹۵۲ بطور اتفاقی گرایش جنسی اش آشکار شد و دولت انگلستان او را محکوم و وادار کرد که بین حبس و زندان و یا معالجه “انحراف” خود، هورمون درمانی (عقیم کردن شیمیایی) یکی را انتخاب کند و او “معالجه با هورمون” را پذیرفت و در نتیجه استفاده از هورمون دچار افسردگی شد و در سال ۱۹۵۴ به مرگ مشکوکی (خودکشی یا مسمومیت اتفاقی) در گذشت. از سال ۱۹۶۲ همجنسگرایی از شمار جرائم در انگلستان خارج شده و در سال ۲۰۰۹ بارها از تورینگ اعاده حیثیت شده و در سال ۲۰۱۳ حکم بخشودگی او با امضای ملکه انگلیس به قانون بدل شد. دولت ایران نمی تواند از فجایع ۷۰ سال پیش در جهان برای تداوم جنایت در سال ۲۰۱۴ بهره جوید. ”

نتایج تحقیقات ۶رنگ نشان می دهد که با توجه به رویکرد معالجه ای دولت ایران، بسیاری از همجنسگرایان نیز مجبور به پذیرش روند “درمان” شده و به زیر تیغ عمل های تغییر جنسیت که فاقد اولیه ترین استاندارهای پزشکی لازم و بدون رضایت آگاهانه و مختارانه انجام می شود کشانده می شوند. این تحقیق همچنین نشان می دهد که در نبود قوانین حمایتی وارد شدن و یا پایان روند تغییر جنسیت نیز تضمینی برای برخورداری این افراد از حقوق شهروندی شان ایجاد نکرده و همچنان آنها در معرض انواع خشونت و بی حقوقی هستند.

نماینده ایران همچنین در بخشی از صحبتهای خود در صحن شورای حقوق بشر، با تاکید بر اینکه ایران، جهانشمولی چند فرهنگی حقوق بشر را قبول دارد گفت: ” جهانشمولی معنایش این است که ما همه به صورت جهانی از امر پیشبرد حقوق بشر برخوردار شویم . ما باید یک جهانشمولی چند فرهنگی داشته باشیم. جهانشمولی نباید وسیله ای در دست بقیه باشد تا به سبک زندگی دیگران حمله کنند. ”

شبکه لزبین ها و ترنسجندرهای ایرانی (شش رنگ)
چهارشنبه 5 نوامبر 2014


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016