چهارشنبه 21 آبان 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

رئیس قوه قضائیه: اعدام کودکان زير ۱۸ سال دروغ محض است

باشگاه خبرنگاران ـ رئيس دستگاه قضا با اشاره به اقامه "باشکوه" عزای حسينی (ع) در ايران و همه کشورهايی که شيعيان در آن زندگی می‌کنند، گفت: محبت اهل بيت (ع) اختصاص به شيعيان ندارد و ما بايد شکرگزار نعمت ولايت باشيم زيرا ولايت اثرات خود را در همه زمان‌ها و مکان‌ها در زندگی شيعيان نشان می‌دهد و تأثير آن بر اهل ولايت، تأثير خاصی است.

به گزارش حوزه حقوقی قضايی باشگاه خبرنگاران، "آيت الله آملی لاريجانی" در جلسه امروز مسئولان عالی قضايی با تأکيد براينکه نبايد عزاداری حضرت اباعبد الله الحسين (ع) را صرفاً مراسمی "ظاهری يا عادی" پنداشت، گفت: اقامه شعائر حسينی(ع) دارای آثار باطنی در حقيقت وجودی شيعيان است و تأثير معنوی ای که اين مراسم در جان شيعيان بوجود می آورد در کمتر مناسک دينی ديده می شود و شايد در ماه رمضان، شبهای قدر و حج بتوان اين احساس دينی را مشاهده کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه دايره تأثيرگذاری اقامه عزای حسينی (ع) به امور معنوی خلاصه نمی‌شود بلکه آثار دنيايی نيز دارد، در تشريح آثار دنيوی اقامه عزای حسينی (ع) تصريح کرد: پيوستگی ای که ميان مردم ما و البته ميان همه شيعيان وجود دارد بی دليل نيست، بلکه آن چشمه ولايت است که می جوشد و شيعيان را در همه اقطار عالم چنين متحد می‌کند که حرف واحدمی زنند و منطق عقلانی را دنبال می‌کنند.

آيت الله آملی لاريجانی آموزه های نهضت حسينی (ع) در بعد مقابله با ظلم و ستم و تأکيد بر عزت مندی را از ديگر ابعاد حادثه عاشورا دانست و اظهار داشت: در ميان امور دينی، کمتر موردی را می توان يافت که همه اين ابعاد را مجتمعاً در خود جای داده باشد. در اين مراسم آن شور و حالی که مومنين در عزای حسينی (ع) پيدا می‌کنند، با مسئله مهم ايستادگی در مقابل ظلم و تأکيد بر عزت اسلامی تلفيق می شود اما گاهی اين ابعاد گسترده مورد غفلت تحليلگران ، بويژه کسانی که نگاه غربی دارند، قرار می‌گيرد.

رئيس قوه قضاييه ابا عبد الله الحسين (ع) را عالی ترين تجلی «فناء فی الله» توصيف کرد و افزود: آن حضرت همه چيز خود را در مقابل حق متعادل قربانی کردند و توحيدی بالاتر از اين نيست که کسی تسليم محض حق تعالی باشد و جز معبود نبيند. به همين دليل ائمه عليهم السلام بر زنده نگه داشتن و اقامه عزای حسينی (ع) اصرار داشتند.

آيت الله آملی لاريجانی با قرائت روايتی از امام رضا (ع) که در کتاب «امالی صدوق» آمده است، عنوان کرد: حضرت امام رضا (ع) در اين روايت می فرمايند «يوم الحسين اقرح جفوننا...» يعنی روز حسين (ع) که مقصود عاشورا يا کل حادثه کربلاست، چشم های ما را مجروح کرده است. اين تعبير نشان می دهد که اقامه عزای حسينی (ع) چه مسئله عظيمی است و ائمه عليهم السلام چگونه به آن نگاه می‌کردند.

رئيس دستگاه قضا در ادامه بخشهايی از «زيارت عاشورای غيرمعروفه» را يادآور شد و ادامه داد: در اين زيارت نامه می خوانيم «ا نَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ یَا لَهَا مِنْ مُصِيبَةٍ مَا أَفْجَعَهَا وَ أَنْکَاهَا لِقُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ والمسلمين فانا لله و انا اليه راجعون اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اجْعَلْنِی فِی مَقَامِی مِمَّنْ تَنَالُهُ مِنْکَ صَلَوَاتٌ وَ رَحْمَةٌ وَ مَغْفِرَةٌ » که بلافاصله بعداز بيان بزرگ و عظيم بودن اين مصيبت بر قلوب مومنين که با عبارت« مَا أَفْجَعَهَا وَ أَنْکَاهَا » بيان شده است، دوباره کلمه ترجيع را که «ا نَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ» است تکرار می‌شود و زيارت کننده به حق متعال خطاب و دعا می‌کند تا در اين مقام صلوات و رحمت و مغفرت خداوند شامل حالش بشود. اين دعا نشان می‌دهد که بحث عاشورا، زيارت عاشورا و امثال اينها فقط بحث يک مراسم نيست بلکه جای جای اين زيارت‌ها تقرب به حق متعال از طريق تقرب به ائمه اطهار و ولايتشان آمده است.

آيت الله آملی لاريجانی بيان داشت: باز در همين زيارت عاشورا غيرمعروفه عبارت جالبی درباره يزيد و يزديان وجود دارد که می گويد « و افْتَحْ لَهُمْ وَ عَلَیْهِمْ وَ عَلَی کُلِّ مَنْ رَضِیَ بِذَلِکَ لَعَنَاتِکَ الَّتِی لَعَنْتَ بِهَا کُلَّ ظَالِمٍ وَ کُلَّ غَاصِبٍ وَ کُلَّ جَاحِدٍ وَ کُلَّ کَافِرٍ وَ کُلَّ مُشْرِکٍ وَ کُلَّ شَیْطَانٍ رَجِيمٍ وَ کُلَّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ » معلوم می‌شود حق متعال لعنت هايی دارد که اين شامل هر ظالمی است؛ يعنی جريان ظلم و ابتعاد ظالم از مقام ربوبی، انحصاری به جريان يزيد ندارد و يزيد در هر زمانی می‌تواند باشد.

رئيس قوه قضاييه گفت: شيعيان در همه زمان‌ها و مکان‌ها پيام عاشورا را تطبيق می‌کردند و هر جا موضوعش را می‌يافتند آن را صحنه عاشورا و دفاع از حق را، دفاع از ولايت می‌ديدند. ما بايد شکرگزار اين نعمت باشيم، تحليل درست داشته باشيم، به تعميق معرفت دينی کمک کنيم و اين مراسم و عزاداريها را ارج نهيم.

آيت الله آملی لاريجانی در بخش ديگری از سخنانش با اشاره به ارائه پيش نويس قطعنامه ای بر ضد ايران از سوی دولت کانادا به کميته حقوق بشر سازمان ملل تصريح کرد: عناوين اين قطعنامه تکرار همان موضوعاتی است که در گزارش‌های چند وقت پيش دبير کل سازمان ملل و گزارشگر ويژه آمده است و جای تأسف دارد که با وجود پاسخهای مستدل ايران به گزارش‌های پيشين باز اين ادعاها تکرار می شود.

رئيس دستگاه قضا در ادامه دو مورد از ادعاهای تکراری را مبنی بر رعايت نشدن حقوق زنان و اعدام کودکان زير ۱۸ سال برشمرد و اظهارداشت: اعدام کودکان زير ۱۸ سال دروغ محض است؛ اما ما دليلی نداريم وقتی شخص هفده و نيم ساله جنايتی مرتکب می‌شود و اکنون به ۲۵ سالگی رسيده است حق اوليای دم برای قصاص را ناديده بگيريم.

آيت الله آملی لاريجانی افزود: جای سوال دارد مدعيان غربی حقوق بشر که برای يک جانی هفده و نيم ساله دل می‌سوزانند اما برای کودکان چندماهه غزه دلشان نمی‌سوزد. مدعيان حقوق بشر در هنگام بمباران کورکورانه غزه کجا بودند؟ و چرا اين روزها هم که رژيم غاصب صهيونيستی در کرانه باختری درحال کشتار است از جانب کشورهای غربی ندايی بلند نمی‌شود؟

آيت الله آملی لاريجانی با تشکر از دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه برای پاسخگويی به بند بند اين گزارش‌ها و همچنين حضور در جلسه اخير UPR عنوان کرد: روشن است که ادعاهای حقوق بشری درباره کشور ما، يک کار وسيع سياسی است که غربی ها با کمک امپراتوری رسانه‌ای خود جوسازی می‌کنند.

رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه ادعاهای حقوق بشری عليه ايران، پاسخ‌های روشنی دارد تاکيدکرد: برای نمونه در يکی از بندهای اين گزارش از ما خواسته شده است محدوديت‌های زنها در دانشگاه‌ها و تصدی مناصب را برداريم که بايد پرسيد مگر محدوديتی در اين زمينه وجود دارد؟ اکنون بانوان در عرصه تحصيل و تدريس، همچنين در دولت، مجلس و قوه قضاييه حضور دارند.

مذاکرات هسته‌ای نيز موضوع ديگری بود که آيت الله آملی لاريجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضايی درباره آن سخن گفت. رئيس دستگاه قضا با تشکر از زحمات تيم مذاکره‌کننده و بويژه وزير امور خارجه گفت‌: همانطور که مکرر گفته شده است مقام معظم رهبری، ديگر مسئولان جمهوری اسلامی و مردم از مذاکره کنندگان حمايت می‌کنند و آنان بايد به اين حمايت دلگرم باشند، اما بايد توجه کرد مذاکره چارچوب‌ها و خطوط قرمزی دارد.

آيت الله آملی لاريجانی با بيان اينکه هم مقام معظم رهبری خطوط قرمز را ترسيم کرده‌اند و هم عقل و منطق رعايت چارچوب‌هايی را اقتضا می‌کند، افزود: عقب‌نشينی از دستاوردها و پيشرفت‌های دانشمندان هسته‌ای کشور عقلايی نيست و همچنين دانشمندان هسته‌ای نبايد در زمينه تحقيقات محدود بشوند. زمانی که دانشمندان هسته‌ای کشور امکان غنی‌سازی را برای مردم اين مرز و بوم فراهم آورده‌اند، معنا ندارد در مقام تأمين نيازهايمان دست حاجت به سوی ديگران دراز کنيم. تيم مذاکره کننده بايد از حقوق ملت در تأمين نيازهايش دفاع کند.

رئيس قوه قضاييه همچنين با تأکيد براينکه در مذاکرات بايد موضوع رفع تحريم‌ها به صورت جدی دنبال شود، تصريح کرد: قابل قبول نيست که بگويند بخشی از تحريم‌ها را تعليق می‌کنيم و بعد حقوق بشر يا توانمندی موشکی کشور را بعنوان موضوعات جديد مطرح کنند؛ اين نوعی بازيگری است.

آيت الله آملی لاريجانی با يادآوری ادعای اصلی غرب که می گويد ايران به دنبال سلاح هسته‌ای است اظهار کرد: مقام معظم رهبری که عالی‌ترين مقام حاکميتی در جمهوری اسلامی است و صاحب مقام افتاء است، به صراحت فرمودند که ساخت و به کارگيری سلاح هسته‌ای را جايز نمی‌شماريم و اين بزرگترين تضمين است.

رئيس دستگاه قضا خطاب به مذاکره کنندگان ايرانی خاطرنشان کرد که نتيجه مذاکرات نبايد به گونه‌ای باشد که خودباوری دانشمندان و عزت مردم ضربه ببيند.

آيت‌الله صادق آملی لاريجانی با تأکيد بر آثار مناسب فرهنگی، اجتماعی و سياسی «فراوانی» که سازمان صدا و سيما در کشور باقی مانده است، از زحمات سيد عزت الله ضرغامی، رئيس پيشين اين سازمان در توسعه کمی و کيفی رسانه ملی تشکر کرد و با تبريک به محمد سرافراز، رئيس جديد اين سازمان که برای اين سمت مورد اعتماد مقام معظم رهبری قرار گرفته است، گفت: اميدواريم جناب آقای سرافراز در ارتقای کيفی صدا و سيما به عنوان يک دانشگاه همگانی، همچنين در توسعه فرهنگ دينی در کشور به موفقيت دست پيدا کند.

رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه در قانون برنامه پنجم توسعه وظايف «مهمی» در حوزه کار دستگاه قضا برعهده صدا و سيما گذاشته است، گفت: قوه قضاييه برای پيشبرد اهدافش به ويژه در حوزه پيشگيری از جرم و ارتقای آگاهی‌های حقوقی جامعه به همکاری رسانه ملی نياز دارد چرا که اکنون بسياری از پرونده‌ها در کشور به دليل ناآشنايی مردم با قوانين تشکيل می‌شود.

در ادامه اين جلسه دکترمحمدجواد لاريجانی دبيرستاد حقوق بشر قوه قضاييه گزارشی از سفر هيئت جمهوری اسلامی به شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ارائه داد.

دبيرستاد حقوق بشر قوه قضاييه در اين گزارش با تأکيد بر موفقيت آميز بودن اين سفر و پاسخگويی به تمامی اتهامات و شبهات مطرح شده عليه ايران اظهار داشت: در اين نشست به برخی از توصيه ها پاسخ مناسب از سوی اعضای هيئت که از مسئولان هر سه قوه و کارشناسان وزارت امور خارجه بودند ارائه شد و هيئت جمهوری اسلامی ايران خواستار گسترش مکانيزم «يو. پی. آر» درباره همه کشورها شد.

همچنين در اين جلسه دکتر محمدباقر ذوالقدر معاون راهبردی قوه قضاييه نيز گزارشی از آمار و عملکرد و همچنين تعداد پرونده‌های وارده، مختومه و موجود در مراجع قضايی ارائه کرد که رئيس قوه قضاييه پس از استماع اين گزارش خواستار ايجاد برنامه‌ای مدون برای تسريع در رسيدگی به پرونده‌های قضايی شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016