پنجشنبه 29 آبان 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

گفتگوی سایت حامی‌ روحانی با همسر تاج زاده، قفل باز شده است، کیهان برای زندانی ممنوع است؟

11082.jpg
همسر مصطفی تاجزاده، معاون وزارت کشور در دوره ی اصلاحات، با حضور در غرفه ی انصاف نیوز در نمایشگاه مطبوعات، ضمن تشریح وضعیت همسرش، درباره ی عملکرد دولت با بیان اینکه تاج زاده بر قضاوت منصفانه درباره ی دولت تاکید دارد، گفت که به اعتقاد او قفلی که حسن روحانی در شعارهای پیش از انتخابات وعده ی باز شدنش را داده بود، باز شده هر چند در بخش هایی هنوز این اتفاق نیافتاده است.

فخرالسادات محتشمی پور همچنین درباره ی مذاکرات هسته ای، تصریح کرد: آقای دکتر روحانی درباره ی موضوع سیاست خارجی وعده‌هایی به مردم داده بود که با حمایت رهبری دارد دنبال می شود. تردید نداریم که اگر ایشان حمایت نکند جریان تندرو به قول آقای تاج زاده کاسبان تحریم و حرام‌خواران تمام تلاششان بر این است که این مذاکرات به نتیجه نرسد تا این افراد هم بتوانند منافع خودشان را دنبال کنند. بنابراین حمایت رهبری خیلی مهم است.

مشروح گفتگوی خانم محتشمی پور با انصاف نیوز در پی می آید:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


انصاف نیوز: وقتی وارد غرفه شدید، با دیدن طرح کلید و قفلی بسته تعجب کردید؛ چرا؟

محتشمی پور: دیدم روی پوستر شما این قفل هنوز بسته است گفتم که چرا بسته است، من معتقدم که باز شده ولی خب یک بخش هایی نه. ما که مطلق گرا نیستیم، خیلی سفت مسایل را نمیبینیم. توصیه های آقای تاج زاده دائما این است که یک نگاه منصفانه باید به مسایل داشت و شما باید وقایع را در یک مجموعه ببینید. الان اقدامات خیلی خوبی انجام شده، دولت خیلی خوب پیش می رود به همان نسبتی که تندروها دارند سعی می کنند فضا را برای کار دولت تنگ بکنند و مانع تراشی کنند به همان نسبت باید اصلاح طلبها از آقای روحانی حمایت کنند، این یک رویکردی است که هر زمانی ما دیدیم آنها با هم متحد شدند آنوقت تردید می کنیم که آقای روحانی لابد یک جای کارش گیر دارد.

انصاف نیوز: با توجه به اینکه یکسال و اندی از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید می گذرد چه انتظاراتی از این دولت تازه نفس دارید؟

محتشمی پور: آقای روحانی هم مثل بقیه ی روسای جمهور وعده هایی را به مردم داده است که تنها انتظار من نیست بلکه انتظار همه ی مردم است با توجه به وعده و قول های که داده است به آنها جامه ی عمل بپوشاند و آقای رییس جمهور باید تمام سعی خود را در این باره بگذارد تا به همه ی وعده هایی که داده عمل کند.

به هر حال این موضوع را می خواهم بیان کنم که انتظار مردم این هست که ایشان به وعده های انتخاباتی خودش تمرکز کند، فراموش نکند که ما یک زمانی شهروند ساده ایم یا یک مسوول ساده ایم و می آییم یک مسایلی را مطرح می کنیم، یک مجموعه شرایطی ما را در یک موقعیت برتری قرار می دهد که آن وقت یک امتحان است. اگر بخواهیم ریاست جمهوری را از منظر شرعی و منعوی و حتی اسلامی ببینیم می توانم به امنحان در محضر الله اشاره کنم. اگر بخواهیم بحث های حقوقی و مدنی و مادی را ببینیم امتحان در محضر ملت است. به نظر من، کسی که در محضر مردم سرافراز باشد قطعا در پیش خدا هم روسفید خواهد بود، برای اینکه مردم عیال الله هستند و بنده های خدا هستند که نهایتا رضایت آنها رضایت خدا را هم جلب می کند.

آقای دکتر روحانی درباره ی موضوع سیاست خارجی وعده‌هایی به مردم داده بود که با حمایت رهبری دارد دنبال می شود. تردید نداریم که اگر ایشان حمایت نکند جریان تندرو به قول آقای تاج زاده کاسبان تحریم و حرام‌خواران تمام تلاششان بر این است که این مذاکرات به نتیجه نرسد تا این افراد هم بتوانند منافع خودشان را دنبال کنند. بنابراین حمایت رهبری خیلی مهم است.

در بحث های اقتصادی هم چاره ای ندارند چون بالاخره مردم گرسنه باید این بحث ها را دنبال کنند که آقای روحانی هم واقعا با سختی و مشقت در جهت ایجاد گشایش قدم بر می دارد. اما در دو حوزه ی فرهنگی و سیاسی متاسفانه نه تنها شاهد بسط نبودیم بلکه قبض را مشاهده کردیم، ظاهرا خط قرمز برخی در این دو حوزه است. انتظار ما این بود که اگر بحث سال فرهنگ مطرح می شود سال گشایش فرهنگی باشد. ظاهرا هیچ قصد عقب نشینی از اقدامات تندروها و تنگ نظران دیده نمی شود.

انصاف نیوز: از آقای تاج زاده چه خبر؟

محتشمی پور: به طور مستمر و طبیعی روزهای شنبه ی هر هفته به صورت کابینی پشت شیشه های دو جداره از طریق تلفن با آقای تاج زاده صحبت می‌کنیم. متاسفانه ملاقات حضوری هیچ نظمی ندارد، آقای تاج زاده خوب آمار عدد و رقمش را دارد. تا به امروز می گفتند 266 روز طول کشید یک ملاقات. ملاقات قبلیشون 221 روز، یعنی 55 روز کمتر. می گفت این بار هم امیدوارم 55 روز کمتر بشود و بالاخره ما تا قبل از عید بتواند یک بار دیگر پدر و مادرشان را ببیند. بلاخره پدر و مادر آقای تاج زاده پیر هستند، احتیاج به مراقبت دارند، متاسفانه دیدار اینها را به سختی اجازه می دهند که ملاقات حضوری داشته باشند. امکان ملاقات کابینی هم با این شرایط سنی و جسمی برایشان فراهم نیست و مرخصی هم که دو سالی هست نیامدند و روزه داری اعتراضی شان به این شرایط حصر و انفرادی و ایزوله و قرنطینه که در آن هستند؛ روز سه شنبه 20 آبان 4 ساله شد. ملاقات روز شنبه ای که با هم داشتیم دوباره تاکید کردند که من با زندانی بودن مشکلی ندارم اما همه باید این فهم را پیدا کنند که جای منتقد در زندان نیست، جای منتقد در کرسی دانشگاه و فضاهای رسانه ای است که در اینجا گفتگو، مناظره و بحث بشود و تا زمانی که یک زندانی سیاسی و عقیدتی در کشور وجود دارد من دلم نمی خواهد که در بیرون از زندان باشم، اما در عین حال بحث حقوق خودش را به عنوان یک زندانی پیگیری می کند و ما هم به عنوان خانواده زی ندانی، حقوق او را و هم حقوق خودمان را پیگیری می کنیم.

انصاف نیوز: وضعیت حالشان چطور است؟

محتشمی پور: حال روحیشان که خیلی عالی است، خوشبختانه ایشان می تواند مطالعه کند، البته از امکانات خیلی ابتدایی برخوردار است. امروزه دسترسی به اینترنت خیلی طبیعی است، یعنی یک زندانی هم اگر دسترسی به اینترنت داشته باشد اطلاعات را می گیرد. آنجا که قرار نیست فیلترشکن داشته باشد، به نظر من جریان فیلترینگ هم توهین به شعور مردم هست که شما نمی توانی خودت را مدیریت بکنی و باید یک نگاهی از بالا بشود، اگر اینجوری بود خداوند قدرت انتخاب را از انسان می گرفت و فقط نفس مطمئنه را در وجودش قرار می داد.

انصاف نیوز: یعنی اینترنت نداشتند؟

محتشمی پور: اینترنت که مطلقا نداشتند، حتی یک رایانه ی معمولی که ایشان بتواند مطالبش را در آن بنویسد، چون ایشان مطالعه می کند، مینویسد، کتاب ترجمه می کند، یک حق طبیعی و عادی است که این را هم ازش دریغ می دارند. من یک سی دی پلیر ساده که فقط می تواند با آن گوش کند برده بودم، در بازرسی بندها، دو بار سه بار در بند و اتاق و سلول مصطفی رفته بودند و وسایلی را برده بودند، یک بار سی دی پلیر را برده بودند، من به یکی از مامورها گفتم برای آقای تاج زاده تفسیر های آقای مطهری را برده بودم و چند تا موسیقی سنتی. شما فکر می کنید باید از اینها محروم بماند؟ این حق کوچکی است ولی در عین حال حق طبیعی هست که باید به او بدهند.

انصاف نیوز: روزنامه ها چطور؟

محتشمی پور: نه، هر روزنامه ای را در اختیارش قرار نمی دهند.

انصاف نیوز: چه روزنامه ای می دهند؟

محتشمی پور: روزنامه های اصول گراها، مثل «جوان»، «سیاست روز»، «وطن امروز» و البته «شرق» هم به صورت مقطعی، گاهی «اطلاعات» و «رسالت» در اختیارشان می گذارند.

انصاف نیوز: «کیهان» چطور؟

محتشمی پور با خنده: کیهان فکر کنم برای زندانی سیاسی ممنوع است!

انصاف نیوز: چرا اینطور فکر می کنید؟!

محتشمی پور: والله من تا حالا نشنیدم کسی کیهان داشته باشد، برای اینکه اگر کیهان داشته باشند، در جریان همه ی امور قرار می گیرند، خبرها را معکوس می کنند، مثل 20:30. از 20:30 و خطوط نانوشته ی روزنامه ها، همه ی اخبار را می توانم داشته باشم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016