جمعه 30 آبان 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

انتشار آگهی سال‌گرد فروهرها در روزنامه اطلاعات؛ پرستو و آرش فروهر: ما را تنها نگذارید

Forouhars-Memorial-ad-300x220.jpg
تقاطع: مراسم شانزدهمین سال‌روز جان باختن داریوش و پروانه فروهر، روز شنبه (۱ آذر-۲۲ نوامبر) در منزل این دو قربانی قتل‌های زنجیره‌ای در “خیابان هدایت” تهران برگزار می‌شود.

پرستو و آرش فروهر، دو فرزند فروهرها، در اطلاعیه‌ی این مراسم که در روزنامه‌یدولتی “اطلاعات” منتشر شده‌، نوشته‌اند: «داریوش و پروانه فروهر را در شانزدهمین سالگرد به خون خفتن‌شان یاد می‌کنیم. ما را تنها نگذارید.»

فتنی است، فرزندان فروهرها، آخرین بار در سال ۱۳۸۴ موفق شدند تا مراسمی عمومی را در سال‌روز قتل پدر و مادرشان برگزار کنند و از آن پس درخواست‌های آن‌ها برای برگزاری چنین مراسمی با مخالفت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی روبه‌رو شده است.

سال گذشته و برای هشتمین سال پیاپی، ماموران امنیتی و لباس‌شخصی با بستن دو سر کوچه‌‌ای که منزل داریوش و پروانه فروهر در آن واقع شده، مانع از حضور ده‌ها نفر از افرادی شدند که قصد شرکت در مراسم پانزدهمین سال‌روز کشته‌شدن این دو فعال سیاسی را داشتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


داریوش فروهر، رهبر “حزب ملت ایران”، و همسرش پروانه اسکندری، روز یکم آذرماه ۷۷ با ضربات متعدد چاقو توسط نیروهای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به قتل رسیدند. قتل این دو فعال سیاسی ملی‌گرا که با قتل محمدجعفر پوینده و محمد مختاری، دو نویسنده‌ی دگراندیش همراه شد، بخشی از مجموعه‌ای از قتل‌های مخالفان و دگراندیشان بود که از آن به قتل‌های زنجیره‌ای یاد می‌شود.

در دی‌ماه سال ۷۷، وزارت اطلاعات دولت خاتمی با انتشار اطلاعیه‌ای بی‌سابقه‌، اعتراف کرد که چهار قتل‌ پاییز آن سال توسط “معدودی از همکاران مسوولیت‌ناشناس، کج‌اندیش و خودسر این وزارت” انجام شده است. شش ماه بعد، در خردادماه ۷۸، مجتمع قضایی نیروهای مسلح که مسوولیت رسیدگی به پرونده قتل‌ها را بر عهده داشت در اطلاعیه‌ای مدعی شد که سعید امامی به عنوان مسوول اصلی «قتل‌های خودسرانه»، با خوردن “داروی نظافت” در حمام زندان اوین خودکشی کرده و جان داده است. دیگر متهمان این پرونده نیز بعد از سپری کردن چند سال زندان، آزاد شدند و هیچ‌گاه زوایای پنهان این پرونده در اختیار افکار عمومی قرار نگرفت.

با این وجود مخالفان حکومت، این قتل‌ها را به چهار قتل تاییدشده‌ی پاییز ۷۷ محدود نمی‌دانند و این چهار قتل را در راستای بیش از ۸۰ قتل‌ مخالفان سیاسی می‌دانند که از سال‌های اول استقرار جمهوری اسلامی در داخل و خارج از ایران انجام گرفت که از جمله آن‌ها می‌توان به قتل شاپور بختیار، فریدون فرخزاد، کاظم سامی، احمد میرعلایی، صادق شرفکندی، عبدالرحمان قاسم‌لو، عبدالرحمان برومند و سعیدی سیرجانی اشاره کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016