شنبه 1 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

احتمال يک توافق کلی در مذاکرات هسته‌ای

خبرگزاری رويترز از قول منابعی می‌گويد ديپلمات‌های ارشد آمريکا و ايران در وين، ايده‌های تازه‌ای را برای ارائه احتمالی آنها به پايتخت‌های خود آماده کرده‌اند. اين در حالی است که مقامات ايرانی می گويند پيشنهاد تازه ای در مذاکرات مطرح نشده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فرارو - روز گذشته اخبار ضد و نقيضی از احتمال بازگشت محمد جواد ظريف وزير امور خارجه به تهران برای مشورت با مقامات بلند پايه کشور منتشر شد. براين اساس گفته می شد قدرت‌های جهانی پيشنهاد تازه ای ارائه کرده اند که ظريف برای تصميم گيری درباره آن به تهران باز خواهد گشت.

اين خبر را ابتدا خبرگزاری دولتی ايرنا منتشر کرد اما ساعتی پس از آن همين خبرگزاری به نقل از يک منبع آگاه آن را تکذيب کرد.

شب گذشته نيز جواد ظريف گفت که "پيشنهاد جديد و قابل توجهی که بخواهم با خود به تهران ببرم، مطرح نشده است."

مرضيه افخم سخنگوی وزارت خارجه هم که در وين به سر می برد ارائه پيشنهاد تازه از سوی گروه ۱+۵ را رد کرد و گفت: «هيچ گونه طرح جديدی از طرف کشورهای ارائه نشده است.» افخم افزود "آخرين پيشنهاد را ايران در مسقط ارائه کرده است."

با وجود تکذيب ارائه پيشنهاد جديد از سوی مقامات ايرانی خبرگزاری روسی ايتارتاس به نقل از منبعی که نامش فاش نشده می‌گويد که محمدجواد ظريف پيشنهادهای تازه‌ قدرت‌های جهانی را از طريق خطوط ارتباطی امن با تهران در ميان می‌گذارد. بنا به اين گزارش به همين دليل است که ظريف به تهران نمی‌رود.

خبرگزاری رويترز نيز از قول منابعی می‌گويد ديپلمات‌های ارشد آمريکا و ايران در وين، ايده‌های تازه‌ای را برای ارائه احتمالی آنها به پايتخت‌های خود آماده کرده‌اند.

تلاش ها برای رسيدن به توافق نهايی در وين ادامه دارد، سه روز ديگر ضرب العجل توافق جامع به پايان می رسد و مذاکره کنندگان می دانند اين تلاش های آخر آن‌هاست.

اريک شولتز، سخنگوی کاخ سفيد آمريکا، ۳۰ آبان ماه، در واشنگتن گفته است «بديهی‌ست که دوشنبه (۳ آذر) مهلت نهايی‌ست و آدم‌های ما سخت در تلاشند تا کار در مهلت تعيين شده انجام شود. فاصله‌های جدی وجود دارد.»

با وجود اين که هنوز ابعاد توافق احتمالی مشخص نيست اما به نظر می رسد طرفين مذاکره به دنبال رسيدن به يک توافق کلی هستند تا پس از آن بتوانند برای جزييات آن مذاکره کنند.

يک مقام نزديک به هيئت ايرانی به خبرگزاری فرانسه گفته است «همه در تلاش هستند تا به يک توافق کلی برسند، تا بعد به کار ادامه داد و جزئيات را مرتب کرد.»

در حالی که روز گذشته مذاکرات زير سايه خبرهايی درباره بازگشت وزرای خارجه به پايتخت ها برای مشورت قرار گرفت جان کری، کاترين اشتون و جواد ظريف سومين نشست سه جانبه خود را نيز برگزار کردند.

اولين نشست سه‌جانبه، شامگاه روز پنجشنبه، ۲۹ آبان و با ورود جان کری به وين برگزار شد و طرفين صبح روز جمعه، ۳۰ آبان، برای دومين‌بار در اين دور از مذاکرات در وين ديدار کردند.

محمدجواد ظريف همچنين در ديدارهای جداگانه‌ای با لوران فابيوس و فيليپ هاموند، وزرای خارجه فرانسه و انگليس هم مذاکره کرد. جان کری نيز با لوران فابيوس ديدار کرده است.

خبرگزاری رويترز از قول منابع نزديک به مذاکرات، می‌گويد وزير خارجه عمان، يوسف بن علوی، در وين بوده است. با اين حال مقام‌های غربی گفته‌اند او نقش فعالی برای ميانجی‌گری بازی نکرده است.

ايران و کشورهای ١+۵ می‌خواهند که تا پيش از ٣ آذر (۲۴ نوامبر) به توافقی جامع درباره برنامه هسته‌ای ايران برسند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016