یکشنبه 2 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

پنجمين نشست سه جانبه ظريف، کری و اشتون

وين - ايرنا - پنجمين نشست سه جانبه محمد جواد ظريف و جان کری وزيران امور خارجه ايران و آمريکا با حضور کاترين اشتون هماهنگ کننده ۱+۵ در ششمين روز مذاکرات وين ۸ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ايرنا به وين، همزمان با اين مذاکرات، معاونان ظريف با سرگئی ريابکوف معاون وزير خارجه روسيه ديدار و گفت و گو می کنند.

پيش از پنجمين نشست سه جانبه ظريف، کری و اشتون، معاونان طرفين با يکديگر ديدار و گفت و گو کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


يک عضو تيم مذاکره کننده هسته ای ايران در واکنش به اخبار برخی رسانه ها مبنی بر تمديد مذاکرات هسته ای ميان ايران و گروه ۱+۵ اعلام کرد: صحبت از تمديد مذاکرات نيست.

اين عضو تيم مذاکره کننده هسته ای که خواست نامش بيان نشود در گفت و گو با خبرنگار اعزامی ايرنا به وين افزود: تا به حال به هيچ وجه صحبت از تمديد نشده و تمرکز ما روی به نتيجه رساندن توافق جامع است.

پيش از اين نيز، يک منبع نزديک به تيم مذاکره کننده هسته ای ايران اعلام کرد که تمديد مد نظر تيم مذاکره کننده هسته ای ايران نبوده و نيست.

اين منبع نزديک به تيم مذاکره کننده هسته ای ايران امروز (يکشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اعزامی ايرنا به وين، اخبار رسانه های غربی مبنی بر تمايل تيم مذاکره کننده ايران به تمديد زمان مذاکرات را رد کرد.

دهمين دور مذاکرات جامع هسته ای از روز سه شنبه گذشته در شهر وين با حضور وزرای خارجه ايران، آمريکا و اروپا آغاز شده و امروز ششمين روز اين مذاکرات و يک روز قبل از پايان مهلت تعيين شده يعنی ۲۴ نوامبر / سوم آذر ماه است.

بسياری از رسانه های غربی از همان روزهای نخست اين دور از مذاکرات به دليل اختلافات اساسی ميان طرفين بر سر ميزان غنی سازی اورانيوم ايران ، نحوه لغو تحريم ها و مدت زمان توافق از کافی نبودن زمان برای رسيدن به راه حل های مشترک سخن گفته اند.

امروز و يک روز قبل از پايان مهلت تعيين شده نيز، از تمايل ايران به تمديد مذاکرات و به نقل از منابع خود در اين باره سخن می گويند. اين در حالی است که هيات مذاکره کننده هسته ای ايران بارها اعلام کرده است که تمديد مذاکرات مدنظرش نبوده و نيست.

گرچه تحليلگران بين المللی توقف اين مذاکرات را حتی در صورت نرسيدن طرفين به توافق جامع تا آخرين لحظات ۲۴ نوامبر و حتی پس از اين زمان را «ناممکن» می دانند اما درباره بحث «تمديد» و زمان و چگونگی آن نيز تحليل ها متفاوت است چرا که تهران اعلام کرده مايل به تمديد مذاکرات نيست.

به گزارش خبرنگار اعزامی ايرنا به وين، اين روزها از جهاتی يادآور روزهای ۲۳ تا ۲۵ نوامبر سال ۲۰۱۳ در ژنو است که هيات های مذاکره کننده سخت در تلاش برای رسيدن به توافق بودند. ديپلمات ها سال گذشته ساعت صفر ۲۴ نوامبر را تا بامداد روز بعد نگه داشتند و پس از ۲۷ ساعت مذاکره، در نهايت رسيدن به توافق اوليه را اعلام کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016