پنجشنبه 6 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

هشدار استاندار انبار عراق نسبت به سقوط کامل شهر رمادی

دويچه وله ـ در پی حمله‌ "دولت اسلامی" به رمادی، استاندار انبار نسبت به پيامدهای سقوط اين شهر هشدار داد. همزمان نيروهای کرد حمله گروه تروريستی به کرکوک را متوقف کردند. اعضای ائتلاف بين‌المللی عليه "دولت اسلامی" به رايزنی می‌پردازند.

روز چهارشنبه (۲۶ نوامبر / ۵ آذر) نيروهای گروه تروريستی "دولت اسلامی" حمله تازه‌ای به شهر رمادی در ۹۰ کيلومتری غرب بغداد را آغاز کردند. خبرگزاری آلمان به نقل از مقامات عراق نوشت، نيروهای دولتی با پشتيبانی رزمندگان داوطلب وابسته به قبايل گوناگون موفق شده‌اند، جلوی پيشرفت "دولت اسلامی" را بگيرند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بر اساس برخی گزارش‌ها، "دولت اسلامی" خود را برای حمله تازه‌ای به اين شهر آماده می‌کند.

احمد الدليمی،‌ استاندار انبار نسبت به پيامدهای پيروزی شورشيان هشدار داد. او که زخمی شده و در حال حاضر در آلمان مداوا می‌شود، گفت: «اگر ما رمادی را از دست بدهيم، تمامی عراق را از دست داده‌‌ايم.»

رمادی مرکز استان انبار عراق است که در نزديکی مرز سوريه واقع شده و بخش اعظم آن در تصرف گروه "دولت اسلامی" قرار دارد. تنها بخش مرکزی رمادی در اختيار نيروهای دولتی است.

امامان مساجد از تمام کسانی که قادر به مبارزه هستند خواسته‌اند، با مهاجمان مقابله کنند.

مقاومت در کرکوک

روز چهارشنبه نيروهای مسلح کرد موفق شدند، يک حمله تروريست‌های "دولت اسلامی" را دفع کنند. خبرگزاری آلمان به نقل از يک فرمانده کرد نوشت، اين گروه به سه روستای کرکوک حمله کرده‌اند اما با شکست مواجه شده‌اند. بر اساس اين گزارش، يکی از اين روستاها برای مدت کوتاهی به تصرف تروريست‌ها درآمد اما نيروهای کرد با کمک نيروی هوايی ائتلاف بين‌المللی توانسند مهاجمان را به عقب‌نشينی وادارند.

در جريان اين حمله دست کم يک مامور پليس و سه پيشمرگه کرد کشته و ۲۸ نفر زخمی شدند. شمار تلفات "دولت اسلامی" بيش از ۳۰ نفر اعلام شده است.

دعوت به گردهمايی

جان کری، وزير امور خارجه ايالات متحده کشورهای عضو ائتلاف بين‌المللی عليه "دولت اسلامی" را به نشستی در بروکسل فراخواند. وزارت امور خارجه آمريکا روز چهارشنبه اعلام کرد که اين نشست در سطح وزيران، در مقر سازمان پيمان آتلانتيک شمالی ( ناتو ) در پايتخت بلژيک برگزار خواهد شد. انتظار می‌رود که نمايندگان بيش از ۶۰ کشور در اين نشست شرکت کنند.

نخستين گردهمايی اعضای ائتلاف بين‌المللی در ماه سپتامبر در پاريس برگزار شد. در اين گردهمايی بيش از ۲۹ کشور و سازمان جهانی درباره چگونگی مقابله با "دولت اسلامی" رايزنی کردند.

در نشست پاريس رهبران ۲۰ کشور جهان در بيانيه مشترکی متعهد شدند که برای از بين بردن اين گروه تروريستی از "تمامی ابزارهای ضروری" استفاده کنند. در اين بيانيه تاکيد شد که "زمان متواری‌کردن افراط‌گرايان سنی از منطقه فرارسيده است."

در نشست بروکسل نيز قرار است که در باره استراتژی مبارزه با "دولت اسلامی" رايزنی شود.

به گزارش وزارت امور خارجه آمريکا، جان کری که از دوم تا پنجم دسامبر در اروپا به سر می‌برد، پس از نشست بروکسل، برای تبادل نظر با وزيران امور خارجه کشورهای عضو "سازمان امنيت و همکاری اروپا" به بازل (سوئيس) سفر می‌کند.

کری سپس برای شرکت در کنفرانسی درباره افغانستان به لندن می‌رود. او قرار است با اشرف غنی احمدزی، رئيس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله، رئيس امور اجرايی اين کشور نيز ديدار کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016