جمعه 14 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

لبنان از دختر رهبر داعش تست ژنتیک گرفت

92e7d53d-1223-48a9-884e-a3d5504571ea_16x9_600x338.jpg
نهاد المشنوق، وزیر کشور لبنان، می گوید آزمایش دی ان ای ثابت کرده که دختر ابوبکر البغدادی، رهبر گروه موسوم به "دولت اسلامی" در اختیار این کشور است.
مقام‌های لبنانی روز سه‌شنبه (دوم دسامبر) گفته بودند ارتش این کشور یکی از همسران ابوبکر البغدادی به نام سجی الدلیمی را به همراه دخترش، هنگامی که قصد داشته از مرز سوریه وارد لبنان شود دستگیر کرده‌اند.

دولت عراق پیش‌تر در واکنش به این خبر هویت بازداشت شدگان را زیر سوال برد و اعلام کرد که این فرد همسر رهبر داعش نیست.

اکنون وزیر کشور لبنان با اشاره به نتیجه آزمایش ژنتیک این دختر جوان گفته است زن زندانی پیش‌تر همسر البغدادی بوده است.

بنا به گزارش‌ها خانم الدلیمی که دختر یکی از اعضای فعال جبهه نصرت، شاخه القاعده در سوریه، است پیش‌تر در بازداشت نیروهای سوریه بوده و در ماه مارس و در پی مبادله زندانیان حکومتی با چند پیکارجوی جبهه نصرت آزاد شد.

به گفته وزیر کشور لبنان، خانم الدلیمی دو هفته قبل همراه با دو پسر و یک دخترش بازداشت شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای المشنوق گفت: "الدلیمی در حال حاضر همسر ابوبکر البغدادی نیست. او تاکنون سه بار ازدواج کرده و شوهر نخستش از اعضای نظام پیشین عراق بوده که از او دو پسر دارد."

ابوبکر البغدادی پیشتر در سال ۲۰۰۵ به دست نیروهای آمریکایی در عراق بازداشت شد و چهار سال در جنوب این کشور زندانی بود تا اینکه پس از انتقال مسئولیتش به مقام‌های عراقی آزاد شد.

وزیر کشور لبنان افزود: این زن شش سال قبل و به مدت سه ماه با ابوبکر البغدادی ازدواج کرد و از او یک دختر دارد. حالا هم همسر یک مرد فلسطینی است و از او حامله است."

نهاد المشنوق با اشاره به انجام آزمایش دی‌ان‌ای بر این مادر و دختر گفت: "آزمایش نشان داد که این زن مادر دختری است که بازداشت شده و بر اساس نمونه دی‌ان‌ای البغدادی که پیش‌تر از عراق دریافت کردیم مشخص شد که او پدرش است."

مشخص نیست که مقام‌های عراقی چگونه به دی‌ان‌ای رهبر داعش دسترسی داشته‌اند.

اما البغدادی پیش‌تر در سال ۲۰۰۵ به دست نیروهای آمریکایی در عراق بازداشت شد و چهار سال در جنوب این کشور زندانی بود تا این‌که پس از انتقال مسئولیتش به مقام‌های عراقی آزاد شد.

به گفته آقای المشنوق، از خانم الدلیمی در مجتمع وزارت دفاع لبنان بازجویی شده و در این مدت بچه‌هایش در یک مرکز نگهداری از کودکان بوده‌اند.
گروه "دولت اسلامی" هنوز واکنشی به این گزارش‌ها نشان نداده اما جبهه نصرت این بازداشت را محکوم کرده است.

یک مقام لبنانی پیش‌تر گفته بود بازداشت این افراد اهرمی قوی برای "ایجاد فشار" در مذاکرات با دولت اسلامی و جبهه نصرت است.

این دو گروه از مدتی قبل بیش از ۲۰ سرباز و پلیس لبنانی را به گروگان گرفته و دولت لبنان در حال مذاکره برای آزادی آنهاست. جبهه نصرت و دولت اسلامی خواهان مبادله این گروگان‌ها با نیروهای‌ دربند خود در زندان‌های لبنان هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016