دوشنبه 17 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

اژه‌ای: افرادی در رده دوم نظام تحت تعقيب بودند


غلامحسين محسنی اژه ای

سخنگوی قوه قضائيه جزئيات فساد ۱۲ هزار ميلياردی و همچنين دلايل فساد در کشور را توضيح داد.

حجت الاسلام غلامحسين محسنی اژه ای در گفتگوی ويژه خبری در مورد موضوع توجه به مبارزه با فساد گفت: مسئله فساد در هر نظامی و به ويژه در يک نظام اسلامی حائز اهميت است و اگر فساد اداری و مالی به وجود آمد می تواند نظام را از درون آسيب پذير کند. همچنين راه نفوذ دشمن را برای صحنه های مختلف نظام باز کند. به نوعی ديگر هم اگر فساد به وجود آيد مانند خوره ساير بخش ها را در بر می گيرد.

وی افزود: اگر فساد در دستگاه حکومتی به وجود بيايد مردم بی اعتماد شده و اميدشان کمرنگ می شود. و می توان گفت که حتی در توليد و مسائل فرهنگی و سياسی هم تاثير گذار است و حتی می تواند موجب فروپاشی يک نظام شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


معاون اول قوه قضائيه در مورد اينکه آيا همايش های مبارزه با فساد تاثير گذار است، گفت: مشارکت سه قوه در برگزاری اين همايش مهم است. اما اگر موضوع تبليغاتی و نشست و برخواستن باشد کافی نيست و بايد بيشتر به جای حرف عمل کنيم. مردم هم از هر سه قوه درخواست عمل دارند.

برخی افراد در رده دوم نظام تحت تعقيب بودند
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به اينکه آيا نظام در مبارزه با فساد موفق بوده است يا خير، گفت: در ۱۳ سال گذشته تاکنون تمام دستگاه ها تلاش زيادی کردند اما اينکه چند درصد موفق بوده ايم قابل بحث است. اگر، انتظار از نظام اسلامی را بخواهيم نمی توانم نمره بالايی را در مبارزه با فساد بدهم. در قوه قضائيه تلاش شد بدون تبعيض در مورد افرادی که وابسته به خانواده های مشهور و فاميل بزرگ هستند وارد شديم. حتی برخی افراد در رده های بالای حکومتی؛ در رده دوم و سوم نظام؛ تحت تعقيب قرار گرفتند و برخی هم حکم گرفته و يا در آستانه صدور حکم هستند. حتی در گذشته افرادی در رده شهردار تهران را در پرونده ها داشته ايم و برای آنها حکم صادر شد. با اين حال مردم انتظار دارند برخی از فساد ها تکرار نشود و بر اين اساس برای يک مفسد هزينه سنگينی بايد تعيين شود.

وی تاکيد کرد: به اعتقاد من، نمره قوه قضائيه در موضوع عدم تبعيض در پرونده های قضايی و فساد قابل قبول است.

محسنی اژه ای اظهار داشت: در ۶ سال گذشته به دنبال تفکيک فاسد و خائن در پرونده های فساد بوده و مساله پيشگيری از فساد را در دستور کار خود قرار داديم که بايد دولت هم همکاری بيشتری کند. البته در اين دولت جلسات مبارزه با فساد با قوت بيشتری در حال انجام است. قوه قضائيه عزم جزمی برای برخورد بدون تبعيض با مفسدان و اجرای سريع احکام دارد.

دادگاه ها بايد علنی پخش شود
وی افزود: چرا فردی که فساد می کند مردم وی را نمی شناسند و اين مفسد هزينه کارش را نمی پردازد؟ به اعتقاد من بايد افرادی که فساد و خيانت کرده اند به مردم معرفی شوند حتی در زمان محاکمه هم بايد پخش شود. اين دادگاه علنی در مقابل مردم يعنی اينکه مردم شاهد برگزاری دادگاه و قضاوت قاضی و احکام خواهند بود.

چرا برج ۹ طبقه بعد از ساخته شدن بايد خراب شود
معاون اول قوه قضائيه در پاسخ به اينکه چرا برخی مفسدان و متخلفان بيرون هستند گفت: نمی گويم قانون بدون نقص است. در برخی قوانين مجازات نقدی عنوان شده که حتی مبلغ آن بين ۵ تا ۵۰ هزار تومان است! که بايد اين قوانين تنقيح و تغيير کند. اما در موراد ديگر که قانون قوی است اگر در زمان کوتاه حکم صادر و اجرا شود تاثير خودش را دارد. در بسياری از سازمان های دولتی که بستر فساد است بايد مسئولان بيشتر وارد شده و دقت کنند. مثلا يک برج ۹ طبقه در حريم رودخانه ساخته می شود و بعد از اتمام می گويند بايد تخريب شود. يا باغی ايجاد می شود و وقتی هم درختان ۱۰ ساله شد می گويند بايد تخريب شود.

بايد سهم مسئول مشخص شود
وی در پاسخ اينکه چرا مسئول متخلف استعفا نمی دهد، گفت: اگر در يک زيرمجموعه ای که چند فساد رخ داد مسئول عالی نمی تواند بگويد که من مسئول نيستم؟ در اين چند سال اخير چند فساد بانکی رخ داده است؟ از اختلاس ۱۲۳ ميلياردی تا ۳ هزار ميلياردی و تمام افرادی که مرتبط با اين موضوع هستند بايد پاسخگو باشند. وزير اقتصاد نمی تواند خودش را کنار بکشد حالا چه وزير قبلی و چه فعلی و بعد سرش را بالا بگيرد و بگويد بله رخ داده! بانک مرکزی نمی تواند بگويد اتفاق افتاد و بگذرد. بايد ديد که اين مسئول در اين فساد چه سهمی دارد.

مدير بانک صادرات در پرونده فساد بانکی الان رئيس بانک مرکزی است
سخنگوی دستگاه قضا گفت: در موضوع فساد بزرگ بانکی بايد گفت که آيا دولت از مديرعامل بانک صادرات و بانک ملی توضيح خواست؟ رئيس بانک صادرات آن زمان الان رئيس بانک مرکزی است آيا نسبت به سهم خود برای اصلاح موارد اقدام کرده است؟

آيا شد که مديرعامل يا حراست بانک ها را مورد مواخذه قرار دهيم؟
معاون اول قوه قضائيه گفت: با اين همه فسادهای رخ داده در بانک ها آيا شد يک بار حراست بانک ها را مورد نقد و مواخذه قرار دهيم؟ آيا شد مديرعامل بانک ها را مورد مواخذه قرار دهيم؟ آيا شد که بازرسی بانک ها مورد مواخذه قرار دهيم؟ به اعتقاد من اين امر قابل توجه است.

جزئيات فساد ۱۲ هزار ميلياردی
محسنی اژه ای در مورد جزئيات فساد ۱۲ هزار ميلياردی اخير گفت: اين مساله ۱۲ هزار ميلياردی آنطور نيست که بيان شده بلکه اين پول در گردش ميان دو بانک بوده است به نحوی که اين بانک به بانک ديگر چک می داده و بانک پول نداشته و حساب صاحب چک هم پول نداشته اما وجه پرداخت شده و بعد دوباره پول جايگزين شده است. البته تا امروز تمام پول ها پرداخت شده هر چند که جرم صورت گرفته است. همچنين برخی ضمانت نامه ها هم مسير خود را طی نکرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016