چهارشنبه 19 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

نعيمه اشراقی، نوه خمینی: خواستند حرف‌هايم شنيده نشود٬ برايم حاشيه‌سازی کردند


نعیمه اشراقی

• اکثر چيزهايی که به من نسبت دادند کاملا دروغ بود. مشکل دنيای مجازی اين است که شما نمی‌توانيد حقانيت خود را ثابت کنيد و خيلی راحت می‌شود هر چيزی را به هر کسی نسبت داد اما اصل قضيه اين است که افکار من پشت حاشيه‌سازی‌ها مخفی ماند.

ایلنا ـ نعميه اشراقی با بيان اينکه احساس کردم در دولت آقای احمدی‌نژاد از آرمان‌های امام برداشت‌های نادرستی می‌شود٬ گفت: احساس خودم اين است برای اينکه حرف‌هايم شنيده نشود برای من حاشيه سازی شد.

نعميه اشراقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايلنا٬ با تاکيد بر اينکه گمان نکنيم اين دولت می‌رود، دولت بعدی می‌آيد و همه چيز درست می‌شود گفت: فرهنگ‌سازی به تلاش نياز دارد٬ حق را نمی‌آورند و به دست آدم بدهند؛ اينکه ما در خانه‌هايمان بنشينيم و بگوييم که حق زنان را بايد به آن‌ها بدهند و تساوی وجود داشته باشد حق به دست نمی‌آيد. تلاش زنان برای احقاق حقشان در قرن نوزدهم و بيستم اتفاق افتاد و تا جنگ جهانی دوم ادامه پيدا کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



وی افزود: درشرق هم همين نگاه وجود دارد؛ زنان بايد برای رسيدن به حق‌شان تلاش کنند. البته در اين راه موانعی وجود دارد که يکی از آن‌ها می‌تواند بحث‌هايی باشد که پيرامون جدا کردن زنان از مردان شکل گرفت. بايد به اين مسئله توجه داشت که تفکيک ادارات کار درستی نيست و نه تنها توهين به زن که توهين به مرد هم محسوب می‌شود. تفکيک جنسيتی به اين معنا است که ما اينقدر به مردم جامعه‌مان اعتماد نداريم که آن‌ها را از هم جدا می‌کنيم. اما برای رسيدن به حق٬ بايد مسيری پيموده شود؛ بايد ببينيم جوامعی که در اين زمينه موفق بوده‌اند، چه کار کرده‌اند؟ بايد اطلاعاتمان را بيشتر کنيم، بيشتر بخوانيم و بيشتر بدانيم.

اشراقی در ادامه با اشاره به محدوديت‌های احتمالی برخی قوانين برای زنان گفت: برای نمونه قانون ما می‌گويد رجل سياسی؛ رجل سياسی هم تفسيرهای متفاوتی دارد؛ برخی می‌گويند رجل يعنی شخصيت سياسی و به معنی مرد نيست. به هر صورت به عقيده من خانم‌ها حتما نبايد وکيل و وزير و رئيس جمهور شوند تا ما بگوييم به حقشان رسيده‌اند. حق خانم‌ها بسيار بسيار گسترده‌تر از اين موارد است. در حال حاضر درصد بالايی از پديرفته‌شدگان کنکور دانشگاه‌ها خانم‌ها هستند. زنان افرادی هستند که درس می‌خوانند و کار می‌کنند در خانه هم مدير هستند.

نعيمه اشراقی با توضيح اينکه بايد فرهنگ سازی شود٬ تصريح کرد: فرهنگ سازی نياز به تلاش مضاعف و شبانه روزی دارد؛ گمان نکنيم اين دولت می‌رود، دولت بعدی می‌آيد و با عوض شدن مجلس همه چيز درست می‌شود؛ همه چيز نياز به تلاش دارد؛ فرهنگ سازی به تلاش نياز دارد.

وی افزود: در دولت احمدی‌نژاد احساس کردم برداشت‌های نادرست از آرمان‌های امام می‌شود به همين دليل ورود کردم و احساس خودم اين است برای اينکه حرف‌های من شنيده نشود برای من حاشيه سازی شد به اين دليل که حرف‌هايی را زدم که برای برخی افراد خوشايند بود. اکثر چيزهايی که به من نسبت دادند٬ کاملا دروغ بود و مشکل دنيای مجازی اين است که شما نمی‌توانيد حقانيت خود را ثابت کنيد و خيلی راحت می‌شود هر چيزی را به هر کسی نسبت داد. اما اصل قضيه اين است که افکار من پشت حاشيه سازی‌ها مخفی ماند.

نعيمه اشراقی در پايان گفت: در اين جريان من دفاع خاصی از خودم نکردم و می‌دانم که همه چيز نزد خدا روشن است. شخصا از کسی هم شکايت نکردم هرچند يکی دو بار تصميم گرفتم از بعضی سايت‌ها شکايت کنم اما واقعا اين کار را نکردم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016