چهارشنبه 26 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

شش نهاد حقوق بشری: سازمان ملل کمک‌ به ايران برای مبارزه با مواد مخدر را قطع کند

شش گروه مدافع حقوق بشر از سازمان ملل درخواست کرده‌اند که کمک‌های مالی به ايران برای مبارزه با مواد مخدر را تا زمانی که ايران اعدام قاچاقچيان مواد مخدر را متوقف نکرده است، به حال تعليق در آورد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


راديو فردا ـ بر اساس گزارش سايت ديده‌بان حقوق بشر که روز چهارشنبه ۲۶ آذر منتشر شده است، اين شش گروه مدافع حقوق بشری درخواست خود را به دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد تحويل داده‌اند.

در نامه درخواستی آنها آمده است: در حالی که ايران روز سوم دسامبر امسال طی يک شبانه روز ۱۸ نفر را به خاطر جرايم مربوط به مواد مخدر اعدام کرده و شمار اعدامی‌های مواد مخدر طی سال جاری به حداقل ۳۱۸ مورد بالغ شده است، سازمان ملل بايستی تا زمانی که از مقامات ايران تعهد و التزام برای متوقف کردن اين اعدام‌ها نگرفته است، کمک‌های مالی به دولت جمهوری اسلامی برای مبارزه با مواد مخدر را متوقف کند.

دفتر مقابله با مواد مخدر و جرايم سازمان ملل در گفت‌وگو با خبرگزاری رويترز دريافت اين نامه را تاييد کرده است.

آن گونه که در گزارش ديده‌بان حقوق بشر منتشر شده است، سازمان حقوق بشر ايران، سازمان ائتلاف جهانی عليه مجازات اعدام، بنياد عبدالرحمن برومند، سازمان رپريو و سازمان کاهش آسيب بين‌المللی اين نامه را امضاء کرده‌اند.

اين گزارش به کمک مالی ۱۵ ميليون دلاری سازمان ملل به ايران از سال ۱۹۹۸ برای مبارزه با مواد مخدر اشاره کرده که آمار آن در سايت سازمان ملل نيز قيد شده است و نوشته که کشورهايی مانند ايرلند، بريتانيا و دانمارک از ارائه اين کمک‌ها به ايران امتناع کرده‌اند، چرا که اين کمک‌ها منجر به «اعدام افراد متهم به جرايم مواد مخدر شده است».

در همين زمينه روزنامه «کپنهاگن پست» چاپ دانمارک آوريل سال گذشته گزارش داد که کريستين فريس باخ وزير توسعه دانمارک اعلام کرده است که کمک‌های مالی اين کشور به ايران برای مبارزه با مواد مخدر قطع شده است و علت امر را «اعدام صد‌ها زندانی مرتبط با جرايم مواد مخدر» عنوان کرده است.

ايران با افغانستان که نود درصد مواد مخدر جهان را توليد می‌کند مرزهای طولانی مشترک دارد و می‌گويد که در مبارزه با مواد مخدر صد‌ها پرسنل نظامی خود را از دست داده است.

همزمان با انتشار نامه اين شش نهاد حقوق بشری، ايران اعلام کرد که طی هشت ماه اول سال ۴۵۰ تن مواد مخدر کشف و ضبط شده است.

به گزارش خبرگزاری ايسنا، اسماعيل احمدی مقدم فرمانده نيروی انتظامی ايران روز چهارشنبه در مازندران با اشاره به کشف ۴۵۰ تن مواد مخدر در هشت ماهه اول سال گفت که «آنچه پليس ايران را از پليس ساير کشور‌ها متمايز می‌کند اجرای قانونی است که مردم را به صراط مستقيم هدايت می‌کند».


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016