شنبه 29 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

نگرانی سوریه از اثر منفی افت قیمت نفت بر حمایت تهران از دمشق

syriaIRIworriedDlr.jpg
رادیو فردا - خبرگزاری رویترز روز جمعه از قول چند مقام بانکی و اقتصادی سوریه گزارش داد که این کشور نگران اثرات منفی کاهش قیمت نفت بر تداوم حمایت‌های مالی جمهوری اسلامی از دولت بشار اسد است.

بر اساس این گزارش که روز جمعه، ۲۸ آذرماه، منتشر شد، افت قیمت نفت و تاثیر آن بر اقتصاد ایران، نگرانی از توانایی جمهوری اسلامی برای تداوم حمایت مالی از سوریه، مهم‌ترین متحد استراتژیک خود، را افزایش داده است.

رویترز می‌نویسد که دولت بشار اسد در مبارزه با مخالفان خود که چهار سال است ادامه دارد، تا حد زیادی به کمک ایران اتکا کرده که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در همین زمینه یک مقام بلندپایه تجاری سوریه که خواسته نامش فاش نشود به این خبرگزاری گفته است که «اگر حمایت‌های ایران نبود، ما نمی‌توانستیم جان سالم به در ببریم، حمایت ایران برای ما حیاتی بود و ما نیز در ازای آن، به دولت تهران به کرات قول دادیم که درهای بیشتر و بیشتری برای سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در سوریه باز کنیم».

سوریه قبل از درگیر شدن در جنگ داخلی، خود تولیدکننده نفت بود، اما تحت تاثیر تحریم‌های اروپا و آمریکا، همچنین جنگ داخلی، تولید نفت خام این کشور در چهار سال گذشته به‌شدت کاهش یافته است.

ایران در ماه ژوئیه گذشته تسهیلات اعتباری سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری برای خرید محصولات نفتی برای دولت بشار اسد باز کرد. ایران همچنین یک میلیارد دلار تسهیلات اعتباری (وام) برای خرید محصولات غیرنفتی از سوریه باز کرده است.

با این حال رویترز می‌نویسد که قیمت نفت از آن زمان تاکنون به نصف کاهش یافته، در حالی که یک‌سوم از خاک سوریه در دست مخالفان مسلح بشار اسد است و دولت ایران سعی دارد اطمینان دهد که حمایت خود از سوریه را کماکان ادامه خواهد داد.

از طرفی پول سوریه نیز که از سال ۲۰۱۱ با آغاز درگیری داخلی تاکنون ۷۰ درصد از ارزش خود را از دست داده بود، دوباره طی دو هفته گذشته ده درصد دیگر از ارزش خود را از دست داد.

این گزارش به نقل از خبرگزاری دولتی «سانا» سوریه می‌گوید که هدف سفر هفته گذشته وائل الحلقی، نخست وزیر سوریه، به تهران نیز اطمینان از ادامه حمایت ایران از دولت بشار اسد، خصوصا تداوم ارسال محصولات نفتی ایران به این کشور بوده است.

در همین زمینه اسحاق جهانگیری، معاون حسن روحانی، روز پنج‌شنبه گذشته تاکید کرد که حمایت ایران از سوریه همچون گذشته ادامه خواهد یافت.

در همین حال دو مقام بانکی سوریه به رویترز گفته‌اند که ایران برای جلوگیری از افت ارزش پول سوریه، ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار به بانک مرکزی این کشور تزریق کرده است.

تزریق پول به حساب بانک مرکزی سوریه توسط ایران در حالی است که پول ملی ایران خود از سال ۲۰۱۱ تاکنون بیش از دو سوم از ارزش خود را از دست داده است.

در اوایل سال ۲۰۱۱، هر دلار آمریکا در بازار ایران تقریبا هزار تومان بود، اما هم‌اکنون قیمت هر دلار آمریکا به ۳۵۰۰ تومان رسیده است.

ایران و روسیه دو متحد استراتژیک سوریه به حساب می‌آیند، کشورهایی که بودجه‌شان تقریبا تا ۵۰ درصد به درآمد نفت و گاز وابسته است.

قیمت نفت در بازارهای جهانی در اوایل تابستان سال جاری حدود ۱۱۰ دلار بود، اما هم‌اکنون به حدود ۶۰ دلار سقوط کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016