دوشنبه 1 دی 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

صادرات نفت ايران با تخفيف بالا

پس از رقابت شديد کشورهای عضو اوپک برای حفظ سهم خود در بازار جهانی نفت از طريق ارايه تخفيف به مشتريان جديد و سنتی، ايران نيز برای حفظ جايگاه خود در بازار نفت و با هدف جلوگيری از اشغال اين بازار توسط عربستان، تخفيف های قابل توجهی را ارايه کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اقتصاد آنلاین ـ افزايش عرضه نفت خام به بازارهای جهانی، علاوه بر کاهش قيمت ها سبب شده که خريداران قدرت چانه زنی بهتری پيدا کرده و تخفيف های بيشتر را درخواست کنند.

براين اساس، صادرکنندگان نيز برای حفظ سهم خود در بازار و برای جلوگيری از تسلط رقبا بر بازار، تلاش کردند با ارايه تخفيف های بيشتر نظر خريداران را به سوی خود جلب کنند.

ارايه تخفيف های سنگين به مشتريان، اولين بار توسط اعراب از جمله عربستان آغاز شد و به تبع آن ساير توليدکنندگان نيز سعی کردند با ارايه تخفيف های بيشتر، محموله های نفت خام خود را جذاب تر کنند.

در اين ميان، با توجه به شباهت فنی نفت عربستان با نفت ايران، ارايه تخفيف بيشتر توسط رياض می تواند به تصاحب بازار نفت ايران منجر شود، بنابراين مسوولان شرکت ملی نفت مجبور شده اند که در هفته های اخير قيمت نفت سنگين ايران را متناسب با قيمت نفت عربستان، کاهش دهند.

اگرچه مسئولان امور شرکت ملی نفت ايران از اظهار نظر در اين خصوص خودداری کرده اند، اما به نظر می رسد که اين اقدام با هدف حفظ سهم ايران در بازار نفت سنگين باشد.

ارايه تخفيف های سنگين عربستان به مشتريان در هفته های اخير ضمن کاهش قيمت ها موجب شده که مشتريان نفت سنگين، رغبت بيشتری به نفت عربستان پيدا کنند.

خبرگزاری بلومبرگ با انتشار جزييات تخفيف شرکت ملی نفت ايران اعلام کرده است: ايران نفت خام سنگين خود را برای تحويل درماه ژانويه با تخفيفی سه دلار و۵۱ سنتی به مشتريان نفتی خود عرضه کرده است. اين تخفيف در ماه گذشته يک دلار و ۶۶ سنت بوده است.

چهار منبع آگاه به بلومبرگ گفتند، شرکت ملی نفت ايران قيمت رسمی فروش نفت خود به آسيا را برای تحويل در ماه ژانويه يک دلار و ۸۰ سنت در هر بشکه کمتر از قيمت منطقه اعلام کرد.

نفت خام سبک ايران از مارس سال ۲۰۰۰ ميلادی که بلومبرگ پيگيری قيمت فروش نفت ايران را آغاز کرد با چنين تخفيفی فروخته نشده بود.

پيش از اين محسن قمصری مدير امور بين الملل شرکت ملی نفت در خصوص کاهش قيمت نفت خام ايران در ماه گذشته ميلادی اعلام کرده بود: قيمت رسمی نفت عربستان در همه بازارها نسبت به ماه گذشته کاهش يافته و طبيعی است که قيمت نفت ايران نيز متناسب با قيمت نفت عربستان کاهش پيدا خواهد کرد که اين موضوع دلايل فنی دارد و ارتباطی به رقابت ميان دو کشور ندارد.

شرکت نفتی آرامکوی عربستان قيمت رسمی فروش نفت خود به آسيا را برای ماه آينده دو دلار کمتر از قيمت منطقه تعيين کرده که بيشترين تخفيف از ماه ژوئن ۲۰۰۰ تاکنون است.

ريچارد مالينسون تحليلگر موسسه مشاوره ای انرژی اسپکتز در جريان سخنرانی در کنفرانس جهانی نفت رويترز اعلام کرد: عربستان سعودی آشکارا نشان می دهد که تمايلی به از دست دادن سهم خود در بازار ندارد.

البته ارايه تخفيف، تنها به عربستان و ايران اختصاص ندارد و اغلب کشورهای توليد کننده به ويژه کشورهای حاشيه خليج فارس، تخفيف های قابل توجهی را برای نفت خام خود پيشنهاد داده اند.

چندی پيش شرکت بازاريابی و فروش نفت عراق (سومو) اعلام کرده که قيمت رسمی فروش نفت خام اصلی اين کشور يعنی نفت سبک بصره، به مقصد آمريکا و آسيا را برای تحويل در ماه ژانويه ٢٠١٥ پايين آورده است.

اين سازمان دولتی عراق قيمت نفت سبک بصره را در بازارهای آسيايی برای ماه ژانويه چهار دلار کاهش داد. اين در حالی است که پيش از اين نفت دوبی- عمان برای تحويل در ماه دسامبر ٢٠١٤ با تخفيف دو دلار و ١٥ سنتی عرضه شده بود.

اين اقدام عراق به دنبال کاهش قيمت فروش نفت عربستان به بازارهای منطقه صورت می گيرد. به عقيده تحليلگران، کاهش اين چنينی قيمت نشان می دهد که اين کشورها بر سر حفظ سهم بازار نفتی خود در شرايطی که بازار با مازاد عرضه نفت روبروست، رقابت می کنند.

قيمت نفت سبک بصره برای تحويل در ماه ژانويه به بازارهای آمريکايی از سوی سومو ٤٠ سنت کاهش داده شد.

به گزارش اقتصاد آنلاين به نقل از ايرنا، همچنين قيمت نفت کويت برای تحويل در ماه ژانويه نسبت به ماه گذشته بشکه ای يک دلار و ۸۵ سنت کاهش يافته که پايين ترين قيمت نفت اين کشور از دسامبر ۲۰۰۸ تاکنون است.

اين تخفيف در راستای کاهش قيمت نفت عربستان است. کويت با اين کاهش، تخفيف ۵۰ سنتی برای هر بشکه نفت در برابر نفت عربستان را حفظ کرده است.

پس از برگزاری اجلاس ۱۶۶ اوپک و تصميم اين سازمان برای حفظ سقف توليد، روند نزولی قيمت نفت خام شتاب بيشتری گرفت و در هفته گذشته به زير ۶۰ دلار سقوط کرد.

کارشناسان عرضه نفت مازاد توسط اوپک و توليدکنندگان غير عضو اوپک به بازار را مهم ترين عامل سقوط قيمت ها اعلام کرده اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016