سه شنبه 2 دی 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

مخالفت سازمان ميراث فرهنگی با دفن شهدای گمنام در ميدان تاريخی اميرچخماق

تهران-ايرنا-سازمان ميراث فرهنگی ، صنايع دستی و گردشگری، دوشنبه شب درباره رخدادهای اخير ميدان تاريخی امير چخماق يزد بيانيه ای منتشر کرد.

به گزارش ايرنا به نقل از مرکز روابط عمومی ساز مان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری متن بيانيه اين سازمان به شرح ذيل می باشد:

پيکر مطهر و معظم شهيدان هر جا آرام گيرد ياد مبارک و آرامبخش و بهجت انگيز خود را در فضا می پراکند و صفا و معنويت می آفريند.» مقام معظم رهبری.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فرهنگ شهادت بالاترين فرهنگ ها است و سازمان ميراث فرهنگی ، صنايع دستی و گردشگری ، حفاظت از اين ميراث معنوی برجسته را جزو وظايف ذاتی و بنيادين خود می داند.

موضوع حفاظت از ميراث فرهنگی، از اساس با موضوع حفاظت از ارزش های مذهبی و ملی کاملا مشترک و منطبق می باشد. به اين دليل می بايست تمام توان نسل حاضر، معطوف معرفی فهم ارزش های برجسته و ممتاز ايرانی اسلامی شود.

يکی از راه های انجام اين کار ، ثبت ملی و جهانی ميراث فرهنگی کشور بوده و هست که نشان دهنده درک مردم از ارزش های يک اثر و فهم ديگر جوامع از فرهنگ اين کشور و شهرهای مختلف آن خواهد بود. به ويژه که اين شهر، دارالعباده يزد باشد.

طی ده روز گذشته با توجه به اين که حفظ حرمت شهدای گمنام يادگار هشت سال دفاع مقدس به عنوان پر افتخار ترين منازعه نظامی ايران در چند قرن اخير بر همه مردم و مسئولين کشور واجب بوده و بايد محل دفن پيکر مطهر شهدا در مکان هايی انتخاب شود که موجب حفظ شئونات و حيثيت آنها و پناهگاهی برای عاشقان انقلاب اسلامی ايران و ارزش های دفاع مقدس باشد.

بر اين اساس، با توجه به مغايرت های قانونی حاکم بر حفاظت از اماکن فرهنگی و تاريخی در اين اقدام و ضرورت عمليات استحکام بخشی مجموعه تاريخی امير چخماق يزد برای ثبت جهانی آن و ساير حساسيت هايی که در اين موضوع وجود داشت بنای سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری، برطرف کردن مشکل به دور از جنجال و هياهو بود.

مجموعه تاريخی امير چخماق بالغ بر چند دهه است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسيده و لذا هرگونه اقدام در آن منوط به رعايت ضوابط حفظ آثار تاريخی و فرهنگی کشور است.

از طرفی اين بنا به دليل نشست زمين و مشکلات فنی دچار آسيب شده است و نياز به اقدامات استحکام بخشی دارد. به نظر اين سازمان موضوع انتخاب مکان و طراحی يادمان شهدا بايد با استفاده از ظرفيتهای معماری ملی و جهانی انجام شود تا خود نيز ميراث معماری آينده کشور محسوب شود.چنانچه در بسياری از کشورهای جهان فاخرترين طرح و معماری را برای چنين اماکنی انتخاب می کنند.

از زمان طرح موضوع دفن پيکر مطهر شهدای گرانقدر در مجموعه تاريخی امير چخماق يزد ، سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری با اطلاع از جوانب متعدد اين موضوع حساسيت خانواده محترم شهدا و فهم مردم فرهنگی و متدين يزد، راه حل های قانونی و منطقی که در برگيرنده حفظ و حراست از ارزش های دفاع مقدس باشد را به طور روشن به شرح زير به مسئولين محترم استان اعلام کرد که با استقبال ايشان مواجه شد.

مدير کل ميراث فرهنگی استان در جلسات محلی و نيز با مکاتبات مختلف،دلايل فنی ، فرهنگی، ضوابط ملی و جهانی ، قوانين موجود را متذکر شد.

علاوه بر اين پيگيری، مکاتبات و مذاکرات متعدد رياست سازمان با نهادهای مختلف از جمله ستاد فرماندهی کل قوا، وزارت کشور، وزارت اطلاعات ، فرمانده کميته جستجوی مفقودين ستاد کل نيروهای مسلح و نماينده ولی فقيه و امام جمعه يزد و مسئولين اجرايی استان يزد انجام شده و معاون حقوقی و امور مجلس سازمان ميراث فرهنگی ، صنايع دستی و گردشگری نيز برای تشريح مواضع سازمان و موارد قانونی ذی ربط به يزد اعزام شد و در جلسه شورای تامين استان در روز شنبه ۲۹ آذرماه ۹۳ شرکت کرد .

همچنين طی مکاتبات و مذاکرات متعدد معاونت ميراث فرهنگی سازمان با استاندار و معاونين استانداری يزد و ديگر مسئولين مربوطه ، صراحتا ملاحظات سازمان به لحاظ قوانين ذی ربط اعلام شد و راه حل های مختلفی برای حل مشکل ارايه شد.

سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری تلاش کرد با رايزنی و مشاوره های لازم شرايط مطلوبی حاصل شود.

تا ظهر روز يکشنبه ۳۰ آذر ماه با توجه به تاکيدات مسئولين و نظر دلسوزان استان قرار بر استفاده از مکانی در ضلع شرقی مجموعه مذکور بود. مکانی که قدمگاه مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در خلال سفر معظم له به استان يزد بوده و مورد توافق مسئولان قرار گرفت.

علاوه بر اين، با توجه به توصيه مقامات مختلف و وزارت کشور به استاندار يزد ، مکان های جديدی برای دفن پيکر مطهر ۸ شهيد گمنام در مسجد حضيره يزد يا مسجد مصلی مطرح شده بود.

روز اول دی ماه نيز پيگيری های مکرر مديران سازمان ميراث فرهنگی برای اجرای مصوبه شورای تامين استان ادامه داشت تا اينکه ظهر امروز اقدامی خلاف مصوبات شورای تامين استان و شهرستان يزد و تاکيدات مسئولان عالی رتبه کشور انجام شد.

آنچه به مردم عزيز کشور بايد گزارش شود آن است که سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری تمام اهتمام خود را از طريق مسئولان ذی ربط و قانون به دور از هياهو و جنجال سازی و نيز با مذاکرات غير علنی برای حل مشکل به طرق قانونی به عمل آورده اما عوامل ذيربط با بی مهری نسبت به ميراث فرهنگی و تاريخی و قوانين کشور برغم مصوبات شورای تامين استان يزد و توصيه مسئولين ملی و استانی مبنی بر جابجايی محل ياد شده، اقدام کردند.

بديهی است مسئوليت هر گونه عواقب فرهنگی و تاريخی و حفاظت از بنای مذکور متوجه کسانی است که بر خلاف قوانين مرتبط و تصميمات مراجع قانونی استان، اقدام به اين کار کرده اند.

در پايان اين بيانيه امده است : اميدواريم مسئولين همه بخش های مختلف، نهادها و سازمان ها و دستگاه های اجرايی در کليه امور خود را مقيد به رعايت قوانين و مقررات مربوطه دانسته و از ايجاد تنش جلوگيری کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016