چهارشنبه 3 دی 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ظريف: رفع تمام تحريم‌ها جزء اساسی هر توافقی است

محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه کشورمان طی نامه‌های جداگانه ای به وزرای امور خارجه کشورهای مختلف جهان مواضع اصولی جمهوری اسلامی ايران در خصوص مذاکرات هسته‌ای را تشريح کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) وزير امور خارجه کشورمان در اين نامه تاکيد کرد: همان‌گونه که در اين مذاکرات در مقابل مطالبات نامشروع و تحقيرآميز ايستادگی کرديم، آن را قاطعانه رد می‌کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



وی افزود: جمهوری اسلامی ايران در همين راستا راه‌حل‌هايی عملی، متوازن و واقع‌گرايانه ارائه کرده است اما عزم و اراده راسخ جمهوری اسلامی ايران برای رسيدن به توافقی عادلانه و عاقلانه بر اساس منافع و احترام متقابل را نيز به نمايش گذاشته‌ايم.

وزير امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: در برنامه اقدام مشترک ما يک هدف مشترک را برای اين مذاکرات در نظر گرفتيم که عبارت بود از «نيل به يک راه حل جامع درازمدت و مورد توافق که تضمين کند برنامه هسته‌ای ايران منحصرا صلح آميز خواهد بود» و «منجر به رفع کامل تحريم های شورای امنيت سازمان ملل متحد و نيز تحريم‌های چند جانبه و ملی مرتبط با برنامه هسته‌ای ايران شود».

ظريف در مورد هدف اول برنامه اقدام مشترک تصريح کرد: دستيابی به هدف اول کار دشواری نيست چرا که ايران نه خواهان سلاح های هسته ای است و نه به آنها نياز دارد. از ديد ما سلاح‌های هسته‌ای ابزارهائی هستند متعلق به گذشته که کارايی خود را از دست داده‌اند و از ايجاد امنيت خارجی يا ثبات داخلی عاجز هستند. اين موضوع به ويژه در مورد ايران صدق می کند، ايرانی که از وسعت، جغرافيا، منابع طبيعی و سرمايه انسانی خود خرسند است و در تمام سه قرن گذشته آغازگر هيچ جنگی نبوده است يک ارزيابی راهبردی هوشيارانه نشان خواهد داد که سلاح‌های هسته‌ای مضر به امنيت ايران هستند.

رييس هيات مذاکره کننده هسته‌ای ايران افزود: ايران بر مبنای آموزه‌های دينی خود دارای سابقه‌ای ثابت و مستحکم در مخالفت با تمامی سلاح‌های کشتار جمعی است. حضرت آيت‌الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری همانند سلف خويش حضرت امام خمينی (ره) اعلام کرده‌اند که تمام سلاح های کشتار جمعی موکدا در اسلام حرام هستند. به همين دليل وقتی که صدام حسين، نيروهای نظامی و شهروندان ما را در مقياسی که از جنگ جهانی اول به اين سو مشاهده نشده بود مورد حمله شيميائی قرار داد، ايران حتی برای مقابله به مثل نيز از سلاح های شميائی استفاده نکرد.

محمد جواد ظريف در مورد برنامه غنی سازی کشورمان نيز تاکيد کرد: محدوديت ها نبايد شامل محدوديتهای بی دليلی که هدف از آن محدود کردن برنامه غنی سازی ايران تا حد يک برنامه نمايشی است بشود. چنين چيزی نه عملی و نه واقعگرايانه است.

وزير امور خارجه کشورمان در مورد دومين هدف برنامه اقدام مشترک نيز خاطر نشان کرد: رفع تمام تحريم‌ها جزء اساسی هر توافقی است اما برخی نسبت به دست کشيدن از اين ابزار غير انسانی، غيرقانونی و غيرسازنده حتی به بهای مخاطره افکندن تمام فرايندی که ايجاد اطمينان کرده و شفافيت را تضمين می‌کند، ترديد دارند. تعلق خاطر شديد به تحريم ها نه تنها در مسير حصول به يک توافق جامع دراز مدت ايجاد مانع کرده، بلکه موجب شده حتی پس از انعقاد برنامه اقدام مشترک نيز نتواند اعتماد مردم ايران را مجددا جلب کند.

ظريف در ادامه از برخی تلاش‌ها در آمريکا و اروپا که به جای پايبندی به تعهدات خود مبنی بر سهل کردن تحريم‌ها، کوشيده‌اند تا اقدامات بيشتری را برای حفظ و تقويت رژيم تحريم‌ها تحميل کنند ابراز تاسف کرد و افزود: اين در حالی است که ايران با اجرای تعهدات خود، حسن نيت لازم را نشان داده است.

وزير امور خارجه کشورمان در پايان اين نامه خطاب به همتايان خود در کشورهای مختلف جهان تاکيد کرد: من اطمينان دارم که توافق جامع کاملا در دسترس است. آنچه مورد نياز است، آينده‌نگری، اراده سياسی و قبول واقعيت‌ها و نيز جسارت برگزيدن يک انتخاب صحيح است تا به جای تسليم شدن در برابر منافع خاص و اميال گروه‌های فشار پر سر و صدائی که به طور فزاينده محبوبيت خود را از دست داده‌اند، تمامی جامعه جهانی از آن منتفع شوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016