جمعه 5 دی 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ایران ارتباط آیت‌الله خمینی با سوءقصد به جان پاپ ژان پل دوم را تکذیب کرد

ACB52825-4284-488C-BE18-DCA0C89735AE_w640_r1_s.jpg
رادیو فردا: سفارت ایران در بلگراد می‌گوید که آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، هیچ ارتباطی با عامل ترور پاپ ژان پل دوم در سال ۱۹۸۱ نداشته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، محمد علی آگجا شهروند ترکیه که روز ۳۱ مه ‌۱۹۸۱ پاپ را در میدان سن پیتر واتیکان هدف گلوله قرار داد، در مصاحبه‌ای با تلویزیون صربستان، اظهارات خود را مبنی بر اینکه آیت‌الله خمینی به او دستور داده بود پاپ را به قتل برساند، تکرار کرد.

وی در کتاب خود به نام «بهشت را به من وعده داده بودند» نیز این ادعا را مطرح کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سفارت ایران در بلگراد، پایتخت صربستان، روز پنجشنبه چهارم دی این اظهارات را قویا تکذیب کرد و گفت که روابط آیت‌الله خمینی با مذاهب گوناگون از جمله با پاپ همواره بسیار خوب بوده است.

واتیکان نیز قبلا این ادعا را تکذیب کرده بود.

پاپ در آن سوءقصد هدف چهار گلوله قرار گرفت و به شدت زخمی شد. ژان پل دوم بعد‌ها عامل ترورش را بخشید. پاپ از مردم خواست که «برای برادرم (آگجا) دعا کنید که من وی را بخشیده‌ام».

این دو نفر در سال ۱۹۸۳ و زمانی که آگجا در زندان بود به طور خصوصی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

محمدعلی آگجا که در ژوئیه ۱۹۸۱ به حبس ابد محکوم شده بود در سال ۲۰۰۰ به درخواست پاپ مورد عفو رییس جمهوری وقت ایتالیا قرار گرفت و به ترکیه مسترد شد.

وی که به ترور یک روزنامه نگار چپگرا در سال ۱۹۷۹ و دو مورد سرقت از بانک در دهه ۱۹۷۰ متهم شده بود ده سال را نیز در زندان‌های ترکیه سپری کرد.

محمد علی آگجا پس از تحمل ۲۹ سال حبس در ایتالیا و ترکیه، در سال ۲۰۱۰ از زندان آزاد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016