دوشنبه 8 دی 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

افشای هویت جاسوس زن ایرانی در اسرائیل

createthumb_text_WM.JPG
خبرگزاری ایرانشهر - علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی و فرزند احمد جنتی -چهره‌ تندروی حکومت اسلامی- در ایران، در کتاب خاطراتی که اخیرا از او منتشر شده است، از یک سیستم حرفه‌ای جاسوسی از اسرائیل به نفع سازمان‌های تروریستی فلسطینی در قبل از انقلاب پرده برداشته و تنی چند از عوامل آن تشکیلات را معرفی کرده است.

اشاره علی جنتی مشخصا نمایانگر وجود یک مکانیسم سازمان یافته، برای تربیت و ارسال جاسوس به داخل خاک اسرائیل از سال 1975 تا 1979 است که در آن گروهی از افرادی که پس از به قدرت رسیدن انقلابیون در ایران به مناصب گوناگون اداری و نظامی رسیده‌اند نقش بازی کرده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جنتی در دو صفحه از کتاب خاطرات خود با اشاره روشن به وجود تشکیلاتی سازمان یافته با پایگاه‌هایی در خاک سوریه و لبنان، وظایف این تشکیلات را آموزش نظامی و جنگ خیابانی نیروهای انقلابی برای داخل ایران و آموزش نیروهای اطلاعاتی برای جاسوسی در خاک اسرائیل عنوان کرده است که زیر نظر فردی به نام محمد منتظری اداره می‌شد.

علی جنتی در پاراگرافی از خاطرات خود که در صفحات 128 و 129 این کتاب آمده، با اشاره به نام دو تن از جاسوسان ایرانی‌تبار که با استفاده از روابط دوستانه دیپلماتیک بین دو کشور اسرائیل و ایران در زمان پادشاهی پهلوی، به راحتی به خاک اسرائیل سفر می کردند چنین نوشته است:

«برای نمونه روزی زن و شوهری با پاسپورت ایرانی برای آموزش دیدن به سوریه و لبنان آمدند. یکی از آنان آقای شریف خانی بود که بعدها مدتی هم مسئول بنیاد علوی گردید. دیگری همسر ایشان، خانم دکتر زهرا پیشگاهی فرد بود که اکنون استاد دانشگاه الزهرا است. آنها با وضع عادی و بچه‌ای شیرخوار به لبنان آمدند. وقتی در لبنان آموزش‌های لازم را دیدند، آنها را به یکی از دفاتر الفتح در سوریه معرفی کردیم. قرار شد از طریق اردن به اسرائیل بروند، چون در آن زمان کسانی که گذرنامه ایرانی داشتند راحت می‌توانستند به اسرائیل بروند. آنها به صورت جهانگرد و با یک کوله‌پشتی به داخل اسرائیل رفتند و ارتباطاتی که لازم بود برقرار کردند. بعد هم که برگشتند خیلی راحت مجموعه‌ای از نقشه‌های داخل اسرائیل را آوردند و ما در اختیار سازمان الفتح قرار دادیم.»

پیش از این نیز بارها محافل رسمی و غیر رسمی در اسرائیل به سو استفاده از خاک لبنان و سوریه در راستای جاسوسی از اسرائیل و طراحی عملیات خرابکارانه بر علیه این کشور هشدار داده و مقامات جمهوری اسلامی را به حمایت از آن متهم کرده بودند. اما این نخستین باری است که یک مقام رسمی در دولت جمهوری اسلامی بر سابقه فعالیت‌های خرابکارانه و تربیت جاسوس بر علیه یک دولت رسمی عضو سازمان ملل اعتراف کرده‌است.

از سوی دیگر در قبل و اوایل انقلاب گزارش‌های تایید نشده‌ای از دخالت برخی اتباع فلسطینی و لبنانی در حوادث منجر به وقوع انقلاب ایران مانند آتش زدن سینماها و کشتار مردم منتشر می‌شد که نشان می‌داد ابعاد پیچیده‌ای به غیر از خواست مردم ایران در وقوع آن انقلاب نقش داشته است.

از دیگر اعضای گروه منتظری در لبنان که پس از انقلاب در ایران به مناصب بالای حکومتی گماشته شدند می‌توان به علی فلاحیان، علی یونسی، عباس آقازمانی، مرضیه دباغ، مهدی باکری، سراج الدین موسوی و محمد غرضی اشاره کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016