دوشنبه 8 دی 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

دادستان کل کشور: حصر برخی کانديداهای سال ۸۸ اقدام تأمينی است نه قضايی


ابراهيم رييسی

دادستان کل کشور گفت: حماسه ۹ دی مردم ايران در زمان مناسب انجام شد و به وقايع سال ۸۸ خاتمه داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه اصفهان، حجت الاسلام و المسلمين سيد ابراهيم رييسی در مراسم گراميداشت حماسه هشت دی مردم اصفهان که صبح امروز (دوشنبه) در خيمه گلستان شهدای اصفهان برگزار شد با بيان اينکه حرکت به ياد ماندنی مردم اصفهان الگويی برای ديگر بلاد شد، با استناد به آيات و روايات اسلامی، اظهار کرد: اسلام همواره بر معرفت، شناخت و بصيرت تاکيد داشته است و بر همين اساس کسانی که ابزار معرفتی شناختی خود را به‌فراموشی سپرده‌اند، سخت مورد نکوهش قرآن قرار گرفته‌اند.

وی با تأکيد بر لزوم وجود بصيرت برای همه افراد افزود: جهل به معنای بی‌سوادی نيست، بلکه به معنای بی‌تعقلی، بی‌تدبری و بی‌بصيرتی است؛ زيرا کسانی که دچار جهل بودند، در برابر پيامبر و ائمه اطهار صف کشيده و وارد ميدان کارزار و جنگ با آنها شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



وی ادامه داد: عاشوراييان کسانی بودند که بصيرت‌هايشان بر شمشيرهايشان حکمرانی می‌کرد و در مقابل آنها کسانی در لشکر دشمن ايستاده بودند که بهترين صفت برای آنها بی‌بصيرتی است، افرادی که قدرت فهم، درک و تحليل نداشتند.

دادستان کل کشور در وصف ميزان اعتقاد دشمنان امام حسين (ع) به اسلام، گفت: در عاشورا کسانی که در برابر امام حسين (ع) شمشير کشيدند، انسان‌های مدعی ايمان و فاقد بصيرت بودند، افرادی که اگر بصيرت داشتند، امام شناس، حجت شناس، دشمن شناس و دوست شناس بودند و گرفتار چنين گناه بزرگی نمی‌شدند.

رييسی با اشاره به اينکه برای داشتن بصيرت بايد چشم دل داشت، تصريح کرد: کسانی امروز می‌توانند علم اسلام را برپا دارند که اهل خطر باشند و حق را باطل جلوه ندهند. به باطل لباس حق نپوشانند، قدرت تمييز حق از باطل را داشته باشند؛ زيرا کسی که چشم دل ندارد، راه زندگی را نيز نمی‌داند. دوست و دشمن را از هم نمی‌شناسد و طبق فرموده امام حسين (ع) شيطان بر او مسلط می‌شود. امروز کسانی در جهان اسلام زندگی می‌کنند که چشم دارند اما نمی‌بينند، گوش دارند اما نمی‌شنوند، قلب دارند اما نمی‌فهمند.

وی در خصوص فلسفه قيام امام حسين (ع) بر اساس زيارت اربعين، گفت: اباعبدالله الحسين خون قلب خود را فدای جهل زدايی از جامعه خويش کرد تا اسلام قدرت تحليل يافته و از تعقل برای شناخت دشمن استفاده کند و از اين طريق زير بار يزيد و يزيديان نرود. قيام امام حسين برای اين بود که مسلمانان را به اين باور برساند که سعادت آنها در گرو پيروی از حجت خداست و سرانجام راه بدکاران دوزخ است.

دادستان کل کشور هدف دشمنان اسلام را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: دشمن به دنبال آن است که جامعه و جوامع اسلامی را در جهل غوطه ور کرده و با پيشرفت جريان و نظام شيطانی و سلطه در مسير جهل، یأس و عقب ماندگی مردم گام بردارد. با اين وجود، حجج الهی همواره ما را به سمت اطلاع و بصيرت راهنمايی کرده و تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا چشم دل انسان را باز کنند.

وی با مورد توجه قرار دادن حوادث سال ۸۸، افزود: دشمنان از ابتدای شکل گيری انقلاب اسلامی در برابر نظام صف کشيدند و همه نيرو و توان شيطانی خود را برای نابودی انقلاب اسلامی که به دنبال بصيرت آفرينی، حق گرايی، ايجاد جامعه مستقل، مسلمان و آزاد و رسيدن به آرمان شهر پيامبر که همان مدينه النبی بود، به کار گرفتند تا سنگ بنای جامعه اسلامی ايران يعنی توحيد را نشانه بگيرند.

دادستان کل کشور ادامه داد: انقلاب سال ۵۷ ايران برای ايجاد جامعه‌ای بر اساس عدل، قسط و مکارم اخلاقی که پايه ارتباطات اجتماعی فرد با خود، خدا، جامعه، هستی و طبيعت بود، با محوريت توحيد، معنويت، اخلاق، عقلانيت و عدالت انجام شد.

رييسی با اشاره به اينکه ابوجهل‌های ضد انقلاب همواره در کمين نظام جمهوری اسلامی ايران بوده‌اند، اضافه کرد: دشمنان ايران به دنبال ايجاد جامعه‌ای فاقد آزادی و استقلال بودند. جامعه‌ای که در آن خودخواهی به جای خداخواهی، روابط ظالمانه جايگزين روابط عادلانه و شاخصه‌های جهل به جای شاخصه‌های تعقل بنشيند و مردم در آن به جای آخرت تنها دنيا را ببينند.

وی ايجاد قضايايی در داخل کشور و اميدواری دشمن در دست درازی به نظام را مهمترين تفاوت فتنه ۸۸ با ساير توطئه‌های دشمنان ضد انقلاب توصيف کرد و گفت: انتخابات سال ۸۸ بسيار باشکوه و با عظمت برگزار شد؛ چرا که مقام معظم رهبری اين بار نيز مانند هميشه به همه جريان‌ها و گروه‌های سياسی برای رقابت ميدان داد و حضور ۴۰ ميليونی مردم در پای صندوق‌های رأی نيز به منظور موافقت مردم با نظام، انقلاب و حاکميت جمهوری اسلامی ايران بود. با اين وجود دشمنان جهت‌گيری‌های خود را از زمان پيش از انتخابات آغاز کرده بودند و تحليل‌ها، موضع‌گيری‌ها و سخنان آنها نيز تا ماه‌ها پس از انتخابات نيز ادامه يافت.

دادستان کل کشور با تاکيد بر اينکه عبوديت برای انسان ظرفيت ساز است، افزود: کسانی که در انتخابات سال ۸۸ رأی نياوردند، ظرفيت رأی آوردن را نداشتند. اگر انسان در برابر مقابله با فراز و نشيب‌ها عرصه بندگی را ترک کند، نشان دهنده عدم ظرفيت اوست. همانگونه که دو تن از کانديدای رياست جمهوری سال ۸۸ بعد از انتخابات قاعده بازی و رقابت را برهم زدند.

رييسی اضافه کرد: اينکه شخصی منتخب يک انتخابات را قبول نداشته باشد، براساس نفس انتخابات بلامانع است، اما اين افراد سلامت انتخابات را زير سؤال برده و ترديدهايی مبنی بر آن در اذهان عمومی ايجاد کردند. قانون اساسی ايران ساز و کار مطمئنی برای انتخابات در کشور ترسيم کرده است.

وی با مورد خطاب قرار دادن برخی از کانديدای رياست جمهوری سال ۸۸، تصريح کرد: چرا برخی آقايان برای دشمن جای پا ايجاد کردند؟ چرا صف خود را از دشمن جدا نکردند و اعلام نکردند که در خط کشی‌های خود نظام سلطه مورد غفلت آنها و طرفداران آنهاست؟

دادستان کل کشور با تاکيد بر اينکه نظر شورای نگهبان فصل‌الخطاب همه انتخابات در کشور است، گفت: آقايانی که نظر شورای نگهبان را قبول نداشتند، چرا در انتخابات سال ۸۸ کانديدا شدند؟ پس از آن نيز شاهد بوديم شورای نگهبان و وزارت وقت کشور اعلام کردند که اگر ۱۰ بار هم آرای مردم شمرده شود، در نتيجه انتخابات تغيير ايجاد نمی‌شود.

رييسی ادامه داد: وابستگان به همان کانديدا در همان زمان نيز اعلام کردند که در نتيجه انتخابات تقلبی صورت نگرفته است اما طرح مسأله تقلب، اسم رمزی برای برپا کردن غائله و به خيابان کشيدن مردم است. کسانی که امروز در بحث فتنه دلسوزی‌هايی می‌کنند و سخنرانی‌هايی انجام می‌دهند بايد بدانند که اظهار نظرهای آنها نه حقوقی، نه مطابق با ارزش‌های انقلاب و نه براساس موازين اسلامی است.

وی با اشاره به اينکه حصر برخی کانديداهای سال ۸۸ يک اقدام تأمينی و نه قضايی محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: حصر اين افراد نبايد موجب شود تا اصل ظلم اين افراد به انقلاب، نظام، مردم و خط امام را ناديده بگيرند چرا که ظلم اين افراد غيرقابل گذشت است.

دادستان کل کشور به ۱۷ اطلاعيه دو کانديدای رياست جمهوری سال ۸۸ و چشم‌پوشی آنها از قانون را مورد توجه قرار داد و گفت: اين افراد با اقدامات خود مردم را به خيابان کشيدند و با لشکرکشی ايجاد ناامنی کردند. ساز و کار قانونی شورای نگهبان را ناديده گرفتند و پس از آن نيز رأی مراجع قانونی را باطل دانستند.

رييسی به برخی اقدامات انجام شده از خرداد تا بهمن ۸۸ اشاره کرد و افزود: هشت ماه مردم دچار دغدغه بودند، برخی فرصت طلبان به مراکز بسيج حمله کردند، به ساحت مقدس امام خمينی(ره) که همه جان ما است اهانت کردند، به ساحت مقدس امام حسين (ع) که همه وجود ما است اهانت کردند، اين با چه منطقی ساز و کار است؟ ليست بلند بالايی از نا امنی‌ها، توهين‌ها و اهانت‌ها به ارزش‌های انقلاب ايجاد شد و دشمنان در مقابل آن کف زدند.

وی هشدارهای مقام معظم رهبری در حوادث سال ۸۸ را مورد تأکيد قرار داد و گفت: مقتدای بصيرت آفرين ما، مقام معظم رهبری فرياد زدند دشمن را ببينيد، از دندان‌های تيز دشمن عليه نظام غافل نشويد، اما اين افراد توجهی نکردند.

رييسی ادامه داد: مقام معظم رهبری خطاب به کانديداهای رياست جمهوری سال ۸۸ فرمودند شما با دشمنان نيستيد، صف خود را از آنها جدا کنيد، اما اين افراد به اين مسأله دقت نکردند که آمريکا، اسرائيل و اتحاديه اروپا دلسوز نظام و انقلاب اسلامی نيست، با اين وجود در نماز جمعه شعار نه غزه نه لبنان و.... سر دادند و باز هم آقايانی که هم اکنون در حصر هستند نخروشيدند و اين افراد را خداجو معرفی کردند.

دادستان کل کشور با بيان اينکه برخی اکنون اعلام می‌کنند که آنچه در انتخابات سال ۸۸ اتفاق افتاد، انقلاب مخملی يا حرکت نرم دشمن مانند آنچه در صربستان، لهستان، قرقيزستان شاهد آن بوديم نبوده است، گفت: در حوادث انتخابات سال ۸۸ نشانه‌هايی از ايجاد يک موج ترديد در دل مردم بود که بر موجی از فتنه سوار شد و بر روی اين موج نيز دشمنان يکه تازی می‌کردند، به طوری که سفارتخانه‌های برخی کشورهای غربی همان زمان درهای خود را به روی اغتشاش گران حاضر در کوچه و خيابان گشودند و اعلام کردند که ما حاضر به پناهندگی شما هستيم.

رييسی با مورد توجه قرار دادن حماسه ۹ دی مردم، گفت: کشور با اقتدا به مقتدای بصيرت آفرين خود در ۹ دی و شما مردم اصفهان در هشت دی به تمام قضايای ايجاد شده تا پايان دی ماه سال ۸۸ خاتمه داديد. در حماسه شما دست قدرت الهی، آثار خون پاک شهيدان و بصيرت آفرينی مقام معظم رهبری به خوبی آشکار و روشن بود.

وی ادامه داد: تفاوتی نمی‌کرد که تظاهرکنندگان به چه کسی در انتخابات رأی داده بودند، آنها با در دست داشتن عکس امام خمينی (ره) و مقام معظم رهبری از انقلاب، ارزش‌ها، نظام و ولايت دفاع و از اين طريق بسياری از فتنه‌ها و توطئه‌ها را نقش بر آب کردند.

وی قيام توابين پس از قيام عاشورا را مورد تأکيد قرار داد و گفت: اکنون پس از گذشت سال‌ها از قيام امام حسين(ع) در مجالس ياد بود مسلمانان، يادی از شهدای قيام توابين نيست؛ چرا که اين افراد زمان شناس خوبی نبودند، اما مردم با بصيرت ايران در زمان خوب و مناسب وارد عمل شدند و فتنه‌های دشمنان را نقش بر آب کردند.

دادستان کل کشور با اعتقاد به اينکه نظام جمهوری اسلامی ايران با بصيرت مردم گره خورده است، خاطرنشان کرد: هر زمان که دشمن بر ايران و ايرانيان تسلط يابد، بايد به غفلت‌ها، بی تحليلی‌ها، بی‌تعقلی ها و بی‌بصيرتی خود نگاه کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016