دوشنبه 15 دی 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
12 دی» یورو به پایین‌ترین ارزش خود در ۴ سال و نیم گذشته رسید + جدول
پرخواننده ترین ها

کاهش نرخ یورو به پایین‌ترین حد در ۹ سال گذشته

بی بی سی ـ در حالی که سرمایه‌گذاران به تمایل بانک مرکزی اروپا به افزایش برنامه‌های محرک اقتصادی چشم دوخته‌اند، نرخ یورو در مقابل دلار به پایین ترین میزان خود در ۹ سال گذشته رسید.

امروز ۵ ژانویه (۱۵ دی) نرخ برابری یورو با کاهش ۱.۲ درصدی به ۱.۱۸۶۴ دلار رسید که پایین‌ترین حد از مارس ۲۰۰۶ تاکنون است.

کاهش نرخ یورو پس از آن صورت گرفت که ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا در اظهارات جدید خود به افزایش محرک های اقتصادی در حوزه یورو اشاره کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بر اساس اظهارات او، انتظار می رود در طول سه ماه اول سال ۲۰۱۵، بانک مرکزی اروپا پول بیشتری وارد بازار کند، تقاضا را افزایش دهد و خرید اوراق قرضه دولتی را شروع کند.

این بانک نرخ بهره را به پایین ترین میزان خود کاهش داده و آغاز به خرید اوراق قرضه شرکت های خصوصی کرده است.

آشفتگی سیاسی در یونان نیز، نرخ یورو را تحت تاثیر قرار داده است. برگزاری انتخابات سراسری در یونان که قرار است ۲۵ ژانویه صورت گیرد، ممکن است به پیروزی حزب چپ گرای سیریزا که مخالف سرسخت سیاست های ریاضتی است بیانجامد.

آلکسیس سیپراس رهبر جوان این حزب معتقد است بحران مالی یونان نتیجه سیاست‌های تحمیلی وام دهندگان بین المللی است نه یونانی‌ها.

سیریزا می خواهد در صورت پیروزی در انتخابات زودهنگام، در خصوص بدهی های سنگین یونان با اتحادیه اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین المللی پول با شرایطی جدید وارد مذاکره شود.

روز شنبه مجله اشپیگل، چاپ آلمان نوشت که در صورت پیروزی سیریزا در انتخابات یونان، دولت آلمان توان مقاومت در برابر هزینه "خروج" یونان از حوزه پولی یورو را خواهد داشت.

یکی از سخنگویان آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در واکنش به گزارش اشپیگل گفت که سیاست های آلمان در قبال بدهی های یونان هیچ تغییری نکرده است و دولت وی انتظار دارد یونان به توافق خود بر سر بسته نجات مالی با وام دهندگان بین المللی پایبند باشد.

همچنین فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه گفته است که که حالا دیگر ماندن در حوزه پولی یورو فقط "بستگی به یونانی‌ها" دارد.

اولین جلسه بانک مرکزی اروپا در سال ۲۰۱۵ قرار است روز ۲۲ ژانویه، یعنی سه روز پیش از انتخابات سراسری یونان برگزار شود.

به همین دلیل تحلیلگران اقتصادی پیش بینی می کنند که با نزدیک شدن به این تاریخ، نرخ یورو در طول هفته های آینده پر نوسان خواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016