سه شنبه 16 دی 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

آقای واحدی٬ اين چه طرز تحليل است؟! ف. م. سخن

موسوی و کروبی
متاسفانه برخی تحليلگران بدون در نظر گرفتن خطری که جان رهبران جنبش سبز را تهديد می کند چنان از موضع بالا سخن می گويند که گويی اعدام اين شخصيت ها برای حکومت کاری دشوار و غيرممکن است

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



حکومت اسلامی٬ در اثر فشارهای درونی و بيرونی٬ آماده محاکمه سران جنبش سبز می شود. اين محاکمه قطعا «غيرعلنی» خواهد بود. تمام اصرار و برنامه ريزی نظام بر اين خواهد بود که از افشای مفاد دفاعيات٬ در بيرون از جلسه ی دادگاه جلوگيری کند. اين کاری ست که با بسياری از دادگاه ها يا درست تر بگوييم بی دادگاه های سياسی برگزار شده در طول سی و شش سال گذشته انجام شده است. دليلی که حکومت برای غيرعلنی بودن دادگاه اقامه خواهد کرد٬ حفظ آرامش جامعه و جلوگيری از سوءاستفاده ی دشمن خواهد بود. زمينه سازی يی که محسنی اژه ای به آن اشاره می کند٬ زمينه سازی امنيتی - انتظامی در برخورد با اجتماعات خودجوش مردمی٬ بخصوص جوانان دانشگاهی می باشد. تجربه و سابقه ی بعد از دوران سرکوب به ما نشان می دهد که چنين اجتماعاتی در اثر فشارهای شديد امنيتی و انتظامی مطلقا گسترده و موثر نخواهد بود. پيش از برگزاری دادگاه٬ شعار «اعدام بايد گردد» از هر طرف به گوش می رسد. خامنه ای در پاسخ به علی مطهری صراحتا می گويد که «جرم اين ها بزرگ است و اگر امام بودند شديدتر برخورد می کردند»؛ و همگی ما می دانيم که «امام» چگونه با مخالفان جدی سياسی خود برخورد می کردند. بودن سران جنبش سبز در حصر لااقل اين فايده را داشت که مانند آندره يی ساخاروف زنده می ماندند و در دوران ناآرامی های اجتماعی٬ حکومت مجبور به آزاد کردن آن ها می شد.

اما اکنون که خواست رهبران جنبش سبز برگزاری محاکمه است چه بايد کرد؟ بی ترديد عده ای از مخالفان تندروی حکومت از اين که آقايان موسوی و کروبی و حتی خانم رهنورد اعدام شوند به اميد دليلی برای آغاز شورش های اجتماعی خوشحال خواهند شد. موافقان تندروی حکومت نيز برای سرکوب کامل آنچه «فتنه» می خوانند به استقبال اعدام و حتی درگيری های پراکنده برای سرکوب کامل هواداران جنبش سبز می روند.

در اين ميانه تحليل تحليل‌گران سياسی به عنوان بارومتر سياسی مورد توجه دستگاه های امنيتی حکومت خواهد بود. متاسفانه برخی تحليل گران بدون در نظر گرفتن خطری که جان رهبران جنبش سبز را تهديد می کند چنان از موضع بالا سخن می گويند که گويی اعدام اين شخصيت ها برای حکومت کاری دشوار و غيرممکن است. اين که آقای مجتبی واحدی در گفت و گو با اتاق خبر تلويزيون «من و تو» می گويند که خامنه ای بی وجود و مرعوب است و جرات اعدام اين ها را ندارد٬ اشتباه بزرگی ست که تکرار آن می تواند موجب تحريک عوامل حکومت برای نشان دادن قدرت و صلابت خود باشد. با هم به تحليل ايشان گوش می دهيم:

http://news.gooya.com/politics/archives/2015/01/191160.php


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016