شنبه 27 دی 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

معاون وزير امور خارجه: اظهارات سعود الفيصل باعث شد سفر ظريف به عربستان انجام نشود

پايگاه خبری تحليلی انتخاب (Entekhab.ir) - معاون عربی آفريقايی وزارت خارجه کشورمان، با اشاره پيروزی‌های سوريه در مقابله با تروريسم تأکيد کرد، اين امر در نتيجه مقاومت ۴ ساله اين کشور در سخت ترين شرايط و پايداری شخص بشار اسد است.

به گزارش پايگاه خبری شبکه العالم، «حسين اميرعبداللهيان» در مصاحبه با برنامه «من طهران» شبکه العالم، در پاسخ به سؤالی درباره اينکه آمريکا تندی لهجه‌اش نسبت به «بشار اسد» را کاهش داده، گفت: اخباری که از کانال‌های ديپلماتيک در اختيار داريم، می‌گويد آمريکايی‌ها از برخی از دوستان ما در منطقه در خصوص سوريه فريب خوردند؛ برخی از دوستان منطقه‌ای ما وعده‌ها و اطلاعات غلطی به آمريکا می‌دادند مبنی بر اينکه يک هفته يا يک ماه ديگر بشار اسد سقوط می‌کند، که اين اطلاعات با واقعيت‌های سوريه در تعارض بود.

وی افزود: در اولين ديدار پس از آغاز بحران سوريه در قاهره با «حسنين هيکل» (تاريخدان و انديشمند برجسته عرب)، وی گفت که من با فهم عربی‌ام می‌گويم «بشار اسد» توسط تروريست‌ها و با اين روش سرنگون نخواهد شد.

اميرعبداللهيان اظهار داشت: اشخاصی که فکر می‌کنند با اين روش‌ها می‌توانند بشار اسد را سرنگون کنند، نشان می‌دهند فهم صحيحی از جهان عرب و از درون سوريه ندارند؛ به نظر می‌آيد آمريکايی‌ها پس از گذشت چهار سال از مساله سوريه به اين واقعيت پی برده‌اند اقدام‌هايشان در سوريه اقدام‌هايی نبوده که منجر به نتايجی شود که مد نظر آنان است، اين نتيجه نزديک شدن آمريکا به شناخت واقعی‌تر نسبت به اوضاع در سوريه است و اينکه آمريکا دريافت اشخاصی که ادعای مخالف بودن در سوريه دارند فاقد پايگاه و نفوذ و تاثير گذاری در سوريه هستند، اين نتيجه مقاومت ارتش سوريه در مدت چهار سال در سخت‌ترين شرايط است که نه تنها از هم نپاشيد بلکه پيروزی‌های زيادی نيز کسب کرد و همچنين اين امر در نتيجه پايداری شخص بشار اسد در زمينه مقاومت در برابر تروريسم است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


* مخالفت بشار اسد با استراحت خانواده‌اش در تهران
اميرعبداللهيان خاطرنشان کرد: ما در مقطعی از آقای بشار اسد خواستيم همسر و فرزندانش برای استراحتی کوتاه به تهران بيايند اما پاسخ وی اين بود که بشار و خانواده‌اش سوريه را ترک نمی‌کنند، و در تمام سختی‌ها تا پايان در کنار مردم سوريه باقی خواهند ماند؛ اين مقاومت و پايداری در رهبری سوريه نيز موضوع مهمی است.

* آمريکايی‌ها پيامهايی درباره سوريه و تروريسم داعش به ايران منتقل می‌کنند
اميرعبداللهيان اظهار داشت: حتی در خصوص مسائل منطقه‌ای پيام‌هايی را به طور مستقيم يا غير مستقيم به بهانه مبارزه با تروريسم داعش، و حل سياسی موضوع سوريه به جمهوری اسلامی ايران منتقل می‌نمايند.

وی تأکيد کرد: اما سياست جمهوری اسلامی ايران اين نيست که در موضوع هسته‌ای به دنبال حل مسائل منطقه‌ای باشد چون حل اين مسائل در منطقه انجام خواهد شد، و در قدم نهايی نيازمند حمايت سازمان ملل خواهد بود.

اميرعبداللهيان درباره طرح روسيه برای حل مساله سوريه، ديدار نمايندگان نظام و مخالفان با يکديگر و نقش ايران در اين زمينه گفت: ما از سال گذشته يک طرح چهار ماده‌ای را به سازمان ملل متحد ارائه کرديم.

معاون وزيرخارجه خاطرنشان کرد: «اخضر ابراهيمی» نماينده وقت سازمان ملل متحد در امور سوريه در مشورت با‌بان کی مون، نسخه‌ای از طرح سياسی ايران برای حل مساله سوريه را در اختيار کشورهای موثر مانند ۵ کشور عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد قرار داد.

* يکی از مفاد طرح سياسی ايران، گفتگوی ملی در سوريه است
اميرعبداللهيان ادامه داد: تا زمان حاضر، گفتگوهايی برای پيگيری طرح سياسی ايران در سطح سازمان ملل متحد و کشورهای منطقه و اروپايی داريم؛ يکی از مفاد طرح سياسی ايران، بحث گفتگوی ملی است که شروع اين گفتگوی ملی جديد قرار است با هماهنگی و ميزبانی روس‌ها در مسکو در هفته آخر ژانويه انجام شود.

اميرعبداللهيان خاطرنشان کرد: در سفر اينجانب، آقای بوگدانف به عنوان نماينده پوتين در امور خاورميانه ماموريت داشت گفتگو‌ها را در مسکو کليد بزنند

اميرعبداللهيان با اشاره به مشورت‌های نزديک با مقام‌های روسيه درباره استمرار حمايت‌های همه جانبه از سوريه و تاکيد به راهکار سياسی به منظور خارج ساختن سوريه از بحران، اظهار داشت: ساير بندهای طرح سياسی ايران در تعامل با بشار اسد رييس جمهور سوريه و ديگر گروه‌های سوری اعم از معارضين و حکومت و همچنين با سازمان ملل متحد در حال پيگيری است.

وی افزود: اخيرا آقای رمزی معاون ديمستورا درباره رايزنی بيشتر پيرامون نحوه پيگيری حل سياسی سفری به تهران داشت که گفت‌و‌گوی مفصلی داشتيم، تقريبا به طور مستمر سرگرم تماس و رايزنی با دويستورا هستيم.

* هماهنگی ايران و روسيه درباره طرح حل بحران در سوريه
وی درباره طرح‌های ايران و روسيه در اين زمينه گفت: ما به آنچه در روسيه اتفاق می‌افتد با دوستانمان در مسکو هماهنگی و درباره جزييات آن بحث کرديم، در عين حال آقای بشار اسد توسط بوگدانف و جمهوری اسلامی ايران در جريان کليات کار قرار گرفته، به اين دليل که لازمه هر گونه راهکار سياسی آن است که حکومت سوريه در جريان باشد و برای تحقق آن راهکار همراهی کند.

اميرعبداللهيان تأکيد کرد: برای گفتگوی مخالفان در مسکو مشکلاتی وجود دارد و چند دستگی در ميان آنان هست، يکی از نگرانی‌های ما آن است که بخش عمده معارضين که قرار است در مسکو جمع شوند، فاقد پايگاه و نفوذ و قدرت تاثير گذاری در سوريه هستند. اين‌‌ همان مساله‌ای است که می‌تواند برای مذاکرات مشکل ايجاد نمايد.

اميرعبداللهيان تأکيد کرد: لذا در گفت‌و‌گو با بوگدانف و مقام‌های روسی تلاش کرديم که به اين سمت حرکت کنيم که افراد، گروه‌ها و جريان‌های موثر در آن نشست حضور يابند.

* بشار اسد بخش محوری راه حل سوريه
وی افزود: از ديدگاه آقای بشار اسد و حکومت سوريه اين گفت‌و‌گو نه گفت‌و‌گوی حکومت و مخالفان بلکه گفت‌و‌گوی سوری سوری است. آنان معتقدند تمام اقشار و اطياف تاثير گذار در سوريه اعم از مخالفان و جريان‌های موثر می‌توانند در اين گفت‌و‌گو شرکت کنند لذا اين را به عنوان شروع خوب می‌دانيم و معتقديم هر چه بيشتر بايد به راه کار‌های حل سياسی در سوريه توجه کنی.

اميرعبداللهيان درباره اينکه بشار اسد بخشی از راه کار مزبور باشد، گفت: از نظر تهران و مسکو آقای بشار اسد جزء محوری برای حل سياسی در سوريه است، پرونده خلع سلاح شيميايی سوريه نيازمند نظام پاسخگو بود، آقای اسد مسؤولانه در قبال خلع سلاح در سوريه اقدام نمود لذا نتيجه آن شد که نماينده دبير کل در امور خلع سلاح شيميايی سوريه و سازمان تخصصی ذی ربط در اين مساله تاييد کردند که خلع سلاح شيميايی سوريه انجام شد.

اميرعبداللهيان تأکيد کرد: هر گونه توافق و روند سياسی در سوريه با آقای بشار اسد شروع خواهد شد اما در خصوص پايان هر گونه روند سياسی باد زمينه‌ای را فراهم کرد که مردم سوريه نسبت به آينده سياسی کشورشان بتوانند تصميم بگيرند. لذا پايان روند سياسی سوريه بر عهده هيچ کشوری نخواهد بود بلکه بر عهده رای و نظر صريح و روشن مردم سوريه در فضايی آرام و منطقی و خالی از حضور تروريست‌ها در سوريه انجام خواهد شد.

* رفتارهای عربستان در منطقه باعث نگرانی می‌شود
اميرعبداللهيان در پاسخ به سؤالی درباره اختلافات ايران و عربستان درباره مسائلی مانند سوريه، عراق و لبنان گفت: طی چند ماه گذشته در گفتگوهای ديپلماتيک با عربستان شاهد پيشرفت‌هايی بوديم ولی عربستان در برخی مسائل رفتارهايی از خود نشان داده است که خواست جمهوری اسلامی ايران نيست و اين گونه رفتار‌ها که باعث نگرانی در منطقه می‌شود.

وی افزود: اين رفتار‌ها بايد جای خود را به رفتارهايی بدهد که باعث همدلی و وحدت در منطقه شود.

اميرعبداللهيان خاطرنشان کرد: با اين حال ديدار وزرای خارجه ايران و عربستان در نيويورک ديداری مثبت بود اين ديدار يکی از گام‌های رو به جلو محسوب می‌شود و من نيز قبلاً به جده سفر کردم ودر ديدار با امير «سعود الفيصل» حرف‌های خوبی از ايشان شنيدم.

* اظهارات تند سعود الفيصل باعث شد سفر ظريف به عربستان انجام نشود
وی افزود: پس از اين دو ديدار مثبت که برای کشورهای منطقه نيز دارای آثار و پيامدهای سازنده‌ای بود، ما دعوتنامه‌ای کتبی از وزير خارجه عربستان برای سفر «محمد جواد ظريف» وزير امور خارجه ايران به رياض با هدف بررسی مسائل منطقه‌ای و بين المللی دريافت کرديم و ما آماده فراهم کردن مقدمات سفر ظريف به عربستان بوديم و زمانی برای سفر ايشان تعيين شده بود که متأسفانه اظهارات رسانه‌ای تند و غيرمنتظره وزير امور خارجه عربستان مانع آغاز اين سفر شد.

اميرعبداللهيان خاطرنشان کرد: ما برنامه ريزی کرده بوديم که ديدار آقای ظريف و مسؤولان عربستانی دو سه هفته پس از عيد قربان در رياض برگزار شود، و من نيز در ديدارم با سعود الفيصل در جده از ايشان برای سفر به ايران دعوت کرده بودم که ايشان پذيرفتند ولی اظهارات غيرقابل قبول سعود الفيصل درباره سوريه باعث شد که ما در داخل کشور تحت فشار افکار عمومی قرار بگيريم. وزير خارجه عربستان همچنان بر ضرورت ديدار با آقای ظريف تأکيد دارد، و ما تلاش می‌کنيم که اين ديدار در اولين فرصت مناسب برگزار شود.

* از کانالهای ديپلماتيک از عربستان خواستيم مانع تداوم کاهش بهای نفت شود
اميرعبداللهيان در پاسخ به اين سؤال که آيا آقای ظريف و سعود الفيصل با همديگر ديدار خواهند کرد، اظهار داشت: عاملی باعث شد که اين ديدار همچنان به تأخير بيفتد و اين عامل‌‌ همان کاهش قيمت نفت بود.

معاون وزير خارجه خاطرنشان کرد: انتظار کشورهای نفت خيز منطقه از عربستان و ديگر کشورهای نفت خيز اين است که برای جلوگيری از آسيب ديدن کشورهای نفت خيز از کاهش قيمت نفت تلاش کنند و مانع تداوم تأثير کاهش قيمت نفت در اقتصاد کشورهای نفت خيز شوند.

وی افزود: ما از کانال‌های ديپلماتيک به مسؤولان عربستان گفته‌ايم که با اتخاذ تصميمات حکيمانه بايد مانع سوء استفاده دشمنان منطقه و آسيب زدن آن‌ها به اقتصادِ رو به رشد کشورهای منطقه شوند.

اميرعبداللهيان تأکيد کرد: ما هم در چارچوب اوپک مذاکراتی را با مسؤولان عربستانی در دستور کار داريم و در آخرين جلسه اوپک مواضع ايران به روشنی بيان شده است و هم در مذاکره با مقامات کشورهای منطقه اين پيام را به مسؤولان عربستان ارسال کرده‌ايم که بايد سياست درستی را که به نفع منطقه باشد، اتخاذ کنند.

* تبانی برخی کشورهای منطقه برای کاهش قيمت نفت
اميرعبداللهيان اظهار داشت: ما اخباری می‌شنويم که برخی کشورهای منطقه از طريق تبانی با کشورهای خارج منطقه در مقطع کنونی اين قيمت نفت را ايجاد کرده‌اند و ما از عربستان انتظار داريم که نقش اصلی خود را در مساله قيمت نفت برای کمک به کشورهای منطقه ايفا کند. متأسفانه در سال‌های گذشته شاهد يک سری خطاهای استراتژيک در منطقه هستيم خطاهايی مانند حمايت و استفاده ابزاری از تروريسم برای تغيير اوضاع در سوريه و عراق و همکاری و همراهی سهوی يا عمدی با برخی از کشورهای خارج منطقه برای کاهش قيمت نفت و ضربه زدن به اقتصاد رو به رشد کشورهای منطقه.

* حرفهای مثبت پادشاه بحرين درباره شيخ سلمان
اميرعبداللهيان همچنين درباره مسأله بازداشت شيخ علی سلمان دبيرکل جمعيت وفاق بحرين گفت: من در مراسم تحليف آقای سيسی در قاهره، فرصتی پيدا کردم که با پادشاه بحرين گفت‌و‌گو کنم. در آنجا، پادشاه بحرين درباره شخصيت شيخ علی سلمان، حرف‌های مثبتی زد، من هم به ايشان گفتم که شما از اين لحاظ که يکی از چهره‌های شاخص معارض، شيخ علی سلمان است که فردی متوازن و معتقد به راه حل دموکراتيک است، شانس آورده‌ايد.

* اذعان پادشاه بحرين به دموکراتيک بودن روشهای شيخ سلمان
اميرعبداللهيان افزود: پادشاه بحرين تاييد کرد که شيخ علی سلمان با روش‌های دموکراتيک کار را دنبال می‌کند؛ و حرف‌های مثبتی درباره شيخ علی سلمان زد. ما همچنين از ايشان شنيديم که پادشاه بحرين، در حل سياسی بحران بحرين و فاصله گرفتن از روش‌های مبتنی بر خشونت و شيوه‌های امنيتی در اين کشور، جدی است.

* حاکميت جريانات افراطی در بحرين
وی ادامه داد: اتفاقی که در آنجا افتاد، اولا ثابت می‌کند که جريانات افراطی درون حاکميت، قدرت را در دست دارند؛ و ديدگاه‌های پادشاه بر مبنای آنچه که من از زبان او مستقيم شنيدم، خيلی در بحرين اجرا نمی‌شود. ثانيا فراموش نکنيم که ابتدای بحران، عربستان سعودی با تانک وارد بحرين شد و همچنان تانک‌های نظامی عربستان سعودی در بحرين هستند.

اميرعبداللهيان تأکيد کرد: ثالثا، دستگيری معتدل‌ترين و دموکراتيک‌ترين شخصيت معارض در بحرين يعنی شيخ علی سلمان، نشان دهنده اين است که بحران در بحرين عميق و جدی است، و حکومت بحرين قادر به کنترل اوضاع نيست به همين سبب به اين روش‌های خشونت آميز روی آورده است.

* بحران بحرين صرفا راه حل سياسی دارد
وی خاطرنشان کرد: تصور ما اين است که بحران بحرين، صرفا راه حل سياسی دارد، به پادشاه بحرين اعلام کرديم که ما آماده‌ايم از ارتباط خودمان با دوستانمان در بحرين، برای کمک به گفت‌و‌گوی ملی موثر و واقعی بهره بگيريم، و بحرين می‌تواند از طريق سياسی به صلح و ثبات و آرامش برسد.

* بازداشت شيخ سلمان با امنيت بحرين و منطقه در تعارض است
اميرعبداللهيان گفت: اقداماتی که در پی دستگيری شيخ علی سلمان در بحرين شروع شد، به يقين در تعارض با امنيت بحرين و امنيت منطقه است و می‌تواند بحرين را وارد مرحله جديد کند که به نفع هيچ طرفی نخواهد بود و ما بر ضرورت آزادی فوری شيخ علی سلمان تاکيد داريم، به دليل تبعات منفی که اين دستگيری می‌تواند داشته باشد. بحرين، متفاوت از کشورهای ديگری است که بتوان رهبران معارض و دموکراتيک آن را مدت‌ها در بازداشت نگه داشت و اين بازداشت را تمديد کرد، بحرين جامعه‌ای نيست که بتوان با خشونت و با ارعاب بر مردمِ آن حکومت کرد. اميدوارم آنچه را که در حاشيه مراسم تحليف آقای سيسی از پادشاه بحرين شنيديم و اکنون خلاف آن را در بحرين مشاهده می‌کنيم، هر چه سريع‌تر در مسير گفت‌و‌گوی ملی، واقعی و موثر قرار گيرد.

* افراد معتقد به راهکارهای دموکراتيک تصور می‌کنند نمی‌توانند صرفا اين راه را دنبال کنند
معاون وزيرخارجه کشورمان اظهار داشت: اخباری که از وضعيت در داخل بحرين داريم، اخبار خوبی نيست و در سطح منطقه مطالبی می‌شنويم که بازداشت شيخ علی سلمان باعث عصبانی شدن برخی گروه و افرادی شده است که معتقد به راهکار دموکراتيک هستند و آن‌ها تصور می‌کنند که برای دفاع از حقوق اوليه خودشان نمی‌توانند صرفا با روش‌های دموکراتيک کار را دنبال کنند. اين چيزی است که ما هيچ‌گاه آن را توصيه نمی‌کنيم و ما همواره خواهان تداوم راهکار دموکراتيک هستيم اما بحرين، بايد اين اخبار و اين هشدار‌ها را جدی بگيرد و با اين رفتار‌ها، به دست تندروهای درون حکومت بهانه ندهد تا در جهت تقويت خشونت‌ها، اقدامی انجام ندهند.

* ايران اولين حامی عراق در مبارزه با تروريسم است
اميرعبداللهيان درباره اوضاع عراق گفت: ما اولين کشوری بوديم که به محض سقوط موصل، همه گونه حمايت لازم را برای مقابله با تروريسم و داعش از عراق به عمل آورديم. خوشبختانه، فتوای حضرت آيت الله سيستانی و مرجعيت، در کنار بسيج گستردۀ مردم و درايت مقامات سياسی و نيروهای مسلح عراق، پيروزی‌های چشم گيری را بدون مداخله آمريکا، برای مردم عراق رقم زد.


* آمريکا هيچ اقدام مؤثری در عراق انجام نداده است
اميرعبداللهيان اظهار داشت: امروزه در عراق شاهد هستيم که هيچ اقدام موثر و قاطعی از سوی آمريکايی‌ها صورت نگرفت. اخبار متواتری وجود دارد که در مناطقی، هواپيماهای آمريکايی، پکيج‌ها و بسته‌های سلاح و مواد غدايی پرتاب کردند که آن مناطق کاملا مناطق در اختيار نيروهای داعش و نيروهای تروريستی بوده است.

وی افزود: آنچه در عراق جريان دارد، حرکت رو به جلو، انسجام هر چه بيشترِ کرد، سنی و شيعه؛ جديت مردم برای پاکسازی جدی عراق از تروريسم است و گام‌های مهمی در اين رابطه برداشته شده و ما اطمينان داريم که در آينده نه چندان دور، دامنه اين پاکسازی‌ها به موصل هم خواهد رسيد و اين اقدام شوم داعش، شروع جديدی برای عراق شد که با سرعت و گستردگی بيشتری، تروريسم را بعد از بيش از يک دهه، از عراق ان شاء الله به کلی پاکسازی کند.

اميرعبداللهيان درباره اوضاع يمن گفت: برای ما امنيت يمن مهم است، يمن تا پيش از اين به مرکزی برای رشد قارچ گونۀ القاعده تبديل شده بود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ايران با همه طرف‌ها در يمن، با همه احزاب و همه گروه‌ها ارتباط دارد و با حکومت يمن هم ارتباط دارد، با حوثی‌ها و انصار الله هم ارتباط نزديکی هم داريم.

* آمريکا و دولت يمن قادر به مبارزه با القاعده نبودند
اميرعبداللهيان اظهار داشت: انصار الله و حوثی‌ها اکنون، در چند جبهه اقدامات موثری را در هماهنگی با حکومت و بخش‌های ذيربط يمنی و همه احزاب و گروه‌های تاثيرگذار در يمن انجام می‌داد، اول مبارزه با فساد، فسادی که در سال‌های اخير، مشکلات فراوانی برای يمن ايجاد کرده است. دوم، مبارزه با القاعده، به صراحت می‌گويم نه آمريکايی‌ها و نه دولت يمن، چه در زمان علی عبدالله صالح چه بعد از تحولات اخير در يمن، به هيچ وجه قادر به مبارزه با القاعده در يمن نبودند.

وی تأکيد کرد: علی رغم حضور نظامی آمريکا، عليرغم پرواز پهبادهای آمريکا و هدف قرار دادن القاعده و برخی از جريان‌ها به طور همزمان، پيروزی و توفيقی در اين رابطه نبود، مگر در مقطع اخير، که حوثی‌ها و انصار الله با هماهنگی با حکومت و با به کارگيری همه قبايل، عشاير و جريان‌های موثر، توانستند ضرباتی کاری به القاعده در يمن وارد کنند.

اميرعبداللهيان اظهار داشت: اقدام حوثی‌ها در مقابله با طرح شورای همکاری نبود، بلکه طرح شورای همکاری خليج فارس، ناکارامدی‌های فراوانی داشت و در حوزۀ فساد و در حوزه القاعده و در حوزه وحدت يمن مشکلاتی ايجاد کرده بود.

اميرعبداللهيان گفت: توافق صلح و شراکت که بين حوثی‌ها، احزاب مختلف يمنی و حکومت يمن منعقد شد، توافقی است که تکميل کنندۀ طرح شورای همکاری خليج فارس است آنچه امروز در يمن شاهد هستيم، پيش رفتنِ يمن به سمت ثبات، امنيت و همکاری و وحدت هر چه بيشتر است و از وحدتِ يمن، استقلال يمن، تماميت ارضی يمن، حاکميت يمن حمايت می‌کنيم و معتقد هستيم که اين روند می‌تواند تسريع کند روند سياسی در يمن را. حوثی‌ها به دنبال قدرت در يمن نيستند، آن‌ها همانند بسياری از احزاب، گروه‌ها و قبايل به دنبال صلح و ثبات و امنيت کشورشان هستند. حوثی‌ها حتی در حالی که قادر بودند در پايتخت، اقدامات ديگری انجام دهند، بهترين اقدام را صلح و شراکت يافتند و اين چيزی است که به نفع همه طرف‌ها در منطقه است.

* روابط تهران و آنکارا راهبردی است
معاون وزير خارجه در خصوص روابط تهران و آنکارا گفت: اين روابط حقيقتا راهبردی است، و عليرغم تفاوت ديدگاه در خصوص برخی موضوعات مرتبط با آينده سياسی در سوريه، هيچ يک از طرفين اجازه ندادند که اين موضوع به روابط راهبردی دو کشور، لطمه و صدمه‌ای وارد کند.

وی تأکيد کرد: ما گفت‌و‌گوهای موثر و مفيدی را با دوستان ترکيه‌ای خود برای حل سياسی در سوريه داشتيم که به دليل برگزاری انتخابات رياست جمهوری در ترکيه و برخی تحولات، اين گفت‌و‌گو‌ها مدتی به تعويق افتاد اما از ماه گذشته با سفر معاون وزير خارجه و در پی آن سفر وزير خارجه، از سر گرفته شد و ما توافق کرديم که نسبت به حل سياسی در سوريه، مشورت‌های جدی منتهی به يک راهکار عملی را ادامه دهيم، در چارچوب مصالح منطقه و منافع مشترک تهران و آنکارا.

* تکميل روند سياسی لبنان به نفع منطقه است
اميرعبداللهيان در خصوص اوضاع لبنان گفت: موضوع مهمی که در حال حاضر در عرصه لبنان مطرح است، انتخاب رييس جمهور برای اين کشور است. ما به عنوان جمهوری اسلامی ايران، با جديت اين موضوع را دنبال می‌کنيم.

وی تأکيد کرد: انتخاب رئيس جمهور می‌تواند تکميل کننده روند سياسی باشد به ويژه در شرايط کنونی که بحث مبارزه با تروريسم مطرح است؛ انسجام و تکميل روند سياسی در لبنان به نفع اين کشور و به نفع کل منطقه خواهد بود، در همين رابطه هم بود که جمهوری اسلامی ايران، هبه‌ای تسليحاتی را به ارتش لبنان برای تقويت آن در مبارزه با تروريسم پيشنهاد داد.

اميرعبداللهيان گفت: فرانسه، تحرکات خوبی را برای رايزنی و مشورت برای انتخاب رئيس جمهور در لبنان دارد؛ اطلاع داريد بر اساس توافقی که در لبنان وجود دارد، رئيس جمهور در لبنان از بين مسيحی‌ها انتخاب خواهد شد و اين هم يکی از انگيزه‌ها و عواملی است که فرانسه و حتی واتيکان، نسبت به انتخاب هر چه سريع‌ترِ رئيس جمهور در لبنان اهتمام دارند؛ ما تلاش می‌کنيم با توجه به ارتباطاتی که با دولت لبنان داريم و حزب الله داريم، نسبت به تسريع در انتخاب رييس جمهور لبنان، رئيس جمهوری که مورد توافق همه طرف‌ها در لبنان باشد، کمک کنيم و اين را به نفع لبنان و امنيت منطقه و ثبات سياسی لبنان می‌دانيم.

* سفر مقام فرانسوی به تهران در آينده نزديک
اميرعبداللهيان در خصوص احتمال سفر مسؤول فرانسوی در وزارت خارجه فرانسه (ژيرو) به تهران گفت: احتمالا آقای ژيرو مجددا طی يک ماه تا چهل روز آينده، به تهران سفر کند. ژيرو تلاش دارد در جريان ديدگاه‌های ما و ديدگاه‌های عربستان سعودی و برخی کشورهای تاثيرگذار در اين رابطه قرار بگيرد. البته ما ضمن اينکه حمايت‌های خودمان را برای تسريع در انتخاب رئيس جمهور (لبنان) دنبال می‌کنيم، همواره به دوستانمان در اين کشور تاکيد کرده‌ايم که اين موضوع يک موضوع داخلی لبنان است و شايسته‌ترين جهات در تصميم گيری در خصوص انتخاب رئيس جمهور در لبنان، مقامات سياسی، پارلمانی و شخصيت‌های موثر لبنانی هستند.

* مذاکرات هسته‌ای عليه هيچ کشوری نيست
اميرعبداللهيان اظهار داشت: برخی نگرانی‌های کاذب و نادرست درباره برنامه هسته‌ای ايران وجود دارد و مقام معظم رهبری نيز در سخنرانی خود به مناسبت ميلاد پيامبر عظيم الشأن اسلام (ص) به اين مساله اشاره کردند. اين نگرانی‌های کاذب باعث تحرکات بين المللی برخی از کشورهای منطقه خصوصاً عربستان شد ولی واقعيت اين است که اولاً مذاکرات هسته‌ای ايران عليه هيچ کشوری در منطقه نخواهد بود ثانياً فقط آنچه در جلسات مذاکرات هسته‌ای می‌گذرد، تعيين کننده نتايج مذاکرات خواهد بود و اين مسائل حاشيه‌ای و تحرکات صهيونيست‌ها کمترين تأثير را در نتايج مذاکرات هسته‌ای خواهد گذاشت و مجموعه عواملی در مذاکرات هسته‌ای وجود دارد که اگر اين عوامل به نتيجه برسد، نتايج مذاکرات تعيين خواهد شد.

* در مذاکرات هسته‌ای هيچگونه معامله‌ای بر سر مسائل منطقه‌ای نخواهيم داشت
وی افزود: حقيقت اينست که برخی طرف‌های مذاکره کننده علاقمند هستند که نوعی ارتباط بين مساله هسته‌ای و مسائل منطقه‌ای ايجاد کنند و از اين طريق مذاکراتی را با ايران درباره مسائلی مانند سوريه آغاز کنند ولی قضيه روشن و مشخص اين است که ما فقط درباره موضوع هسته‌ای مذاکره خواهيم کرد.

معاون وزير خارجه ادامه داد: به عبارت ديگر مذاکرات هسته‌ای و نتايج اين مذاکرات جدا و منفکّ از سياست‌های جمهوری اسلامی ايران در قبال مسائل منطقه است و صراحتاً اعلام می‌کنم که ما هيچ گونه معامله و زد و بندی در خصوص مسائل منطقه‌ای با استفاده از ظرفيت مذاکرات هسته‌ای نخواهيم داشت و معتقديم که مسائل منطقه بايد در درون منطقه و با کمک همه اهل منطقه حل و فصل شود.

امير عبداللهيان گفت: آمريکايی‌ها حتما به دنبال اين هستند که با استفاده از فرصت گفتگويی که در چارچوب مذاکرات هسته‌ای فراهم می‌شود وارد موضوعات منطقه‌ای نيز شوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016