پنجشنبه 2 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

پيام سازمان جهانی نفی خشونت در رابطه با لغو امتياز روزنامه "مردم امروز"

بسم الله الرحمن الرحيم

هفته گذشته، هيات نظارت بر مطبوعات در ايران امتياز روزنامه تازه تأسيس"مردم امروز" را لغو کرد.

در روزگار ما، آزادی رسانه های عمومی وبويژه مطبوعات از شاخص های مهم توسعه يافتگی مدنی و آزادی ودموکراسی در هرکشور بشمار می روند تا آنجا که رسانه ها را رکن پنجم دموکراسی دانسته اند. بر اين اساس سخن از مردم سالاری بدون برخورداری از پيش شرطها ومقدمات وجودی اش که وجود رسانه های آزاد است، جز ادعا تعبير وتأويل ديگری نخواهد داشت.

از سوی ديگر، آموزه های دين مبين اسلام و بويژه متن قرآن حکيم وسيرۀ پيشوايان دين، حق آزادی بيان و برخورداری از منابر همگانی برای بيان آراء و نظرات را به رسميت شناخته است تا آنجا که در سيرۀ مقدس اميرمؤمنان علی عليه السلام، حضرتش حق تبليغ و برخورداری از مناره و منبر را حتی از برجسته ترين مخالفان سياسی و منتقدانش دريغ نمی داشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اصل بيست وچهارم قانون اساسی در ايران، نيز حق مطبوعات ونشريات در بيان آزادنه مطالب شان را به رسميت شناخته است.

علاوه بر اين، تمامی مواثيق ومعاهدات بين المللی بويژه منشور حقوق بشر سازمان ملل متحد، حق آزادی بيان وانديشه را بعنوان حق اساسی شهروندان جامعۀ جهانی دانسته است. همچنانکه مواثيق ومعاهدات بين المللی که حکومت ايران با امضای آنها خود را متعهد ووفادار به تطبيق مفاد آن دانسته است، مشروعيت و وجاهت قانونی اينگونه اقدامات را شدت مخدوش می کند.

همچنانکه روند رسيدگی ولغو امتياز روزنامه "مردم امروز" تنها دو روز پس از توقيف آن، بدون حضور هیأت منصفه مطبوعات وبرگزاری دادگاهی علنی وبی طرف صورت می گيرد.

از اين دريچه، تضييقات حکومتی بر اهل قلم ومحدود کردن وارعاب مطبوعات بواسطه هیأت نظارت بر مطبوعات عملی غير مشروع وفاقد هرگونه وجاهت شرعی و قانونی است. لغو امتياز روزنامه "مردم امروز" در حقيقت نماد نقض سيستماتيک آزادی مطبوعات در ايران است که عليرغم پيگيری وتذاکرات سازمانها و نهادهای حقوقی داخلی وبين المللی، همچنان بعنوان مصداق بارز اعمال خشونت حکومتی عليه اصحاب مطبوعات، به راهکار رسمی حاکميت در برخورد با منتقدان سياسی و اجتماعی بدل شده است.

سازمان جهانی عدم خشونت لغو امتياز روزنامه "مردم امروز" را گامی در جهت ايجاد تنش وخشونت در جامعه دانسته و از مسئولان امر می خواهد تا ضمن بازگشت به سيرۀ متشرعه وقانون اساسی وديگر مواثيق ومعاهدات بين المللی، در حکم جائرانه هیأت نظارت بر مطبوعات تجديد نظر کرده وزمينه انتشار مجدد اين روزنامه وديگر مطبوعات به محاق توقيف رفته را فراهم آورد.

والسلام علی من اتبع الهدی
سازمان جهانی نفی خشونت
واشنگتن
بيست ويکم ژانويه ۲۰۱۵


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016