شنبه 4 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد۸۸: چهار تا خس‌و خاشاک … جنتی۹۳: چهار تا عوضی می‌گویند رفع حصر

66359d8b3cb.jpg
کلمه – پنج سال و نیم پس از سخنان تحقیرآمیز محمود احمدی نژاد که آتش خشم ملت را علیه تقلب انتخاباتی شعله ور کرد، یکی از اصلی‌ترین حامیان او که از اصلی‌ترین ناقضان حقوق مردم در دو دهه اخیر هم بوده است، لحنی مشابه رئیس دولت سابق را علیه مطالبه ملی رفع حصر به کار گرفت و خواسته چند مرجع تقلید و دهها استاد حوزه و چندین حزب و گروه و هزاران نفر از دانشجویان و نخبگان برای رفع حصر را به عنوان سخن «چهار تا عوضی» معرفی کرد.

به گزارش کلمه، درحالی که فراگیر شدن مطالبه رفع حصر رهبران محصور جنبش سبز روز به روز خود را بیشتر نشان می‌دهد و مردم از هر فرصتی برای بیان این خواسته، استفاده می‌کنند، احمد جنتی باز هم در مسیر دشمنی با ملت قدم برداشت و ضمن کم ارزش شمردن این مطالبه مردم، با شکستن حصر مخالفت کرد.

دبیر مادام العمر شورای نگهبان که عملکرد ضد انقلابی‌اش در سالیان گذشته، او را آماج شعارهای «جنتی، تو دشمن ملتی» دانشجویان کرده بود، در همایش سراسری ستاد دهه فجر به رویه همیشگی خود ادامه داد و با لحنی که حکایت از عصبانیت از گسترش مطالبه رفع حصر و افزایش محبوبیت و همچنین اثبات بیش از پیش حقانیت و مظلومیت رهبران جنبش سبز در افکار عمومی و حتی بین برخی اصولگریان داشت، رفع حصر را عملی ناممکن خواند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با ادعای اینکه مردم از حصر خوشحال هستند، گفت: اگر ۴ آدم عوضی شروع به حرف زدن در این زمینه کنند آیا این حرف ۷۵ میلیون نفر ایرانی است؟!

جنتی با اعتراف به اینکه مطالبه رفع حصر هم اکنون از تریبون های مختلف و بزرگ کشور هم شنیده می شود، بدون ذکر نام از علی مطهری، او را “بیگانه خو” نامید و گفت: طبیعی است که هر بیگانه خو حرفی می زند که ممکن است از تریبون بزرگی هم گفته شود اما باید بگوییم این ها مردم نیستند مردم ۹ دی و ۲۲ بهمن هستند.

وی به موضوع حصر اشاره کرد و گفت: اینکه رهبری فریاد می‌زنند و می‌خواهند بفهمانند که مسئله در فتنه براندازی بود را باید درک کنیم و بر دهان آنهایی بزنیم که ادعا می‌کنند باید حصر برداشته شود؛ مگر می‌شود فتنه‌گر دوباره بیرون بیاید و فتنه کند. باید در ۲۲ بهمن بر دهان کسانی که این تفکر انحرافی را دارند بزنیم.

به نظر می‌رسد این سخنان جنتی نوعی مقدمه‌چینی برای ردصلاحیت علی مطهری نماینده شجاع مردم تهران در مجلس نیز باشد؛ تنها نماینده‌ای که بر غیرقانونی بودن حصر تاکید می‌کند و مصلحت عمومی و کشور را به مصلحت شخصی‌اش ترجیح نمی‌دهد. مطهری چندی پیش از صحن علنی مجلس خواستار تعیین تکلیف محصورین شده و حصر را غیرقانونی دانسته بود. از این رو، این سخنان جنتی می‌تواند آغاز و مقدمه‌ای برای عدم تایید صلاحیت فرزند شهید مطهری در انتخابات سال آینده مجلس شورای اسلامی باشد.

دبیر شورای نگهبان در حالی این سخنان را می‌گوید که این روزها شاهد فراگیر شدن شعار رفع حصر و آزادی رهبران جنبش سبز از سوی مردم هستیم. نه تنها مردم، بلکه حالا دیگر بخش زیادی از اصولگرایان هم بر این خواسته پافشاری می‌کنند و حصر خانگی میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد را غیرقانونی می‌دانند. آنان معتقدند حصر در هیچ کجای قانون اساسی و قانون مجازات کیفری دیده نشده و چنین مجازاتی خلاف روح قانون است.

جنتی که از شخصیت‌های اصلی حامی محمود احمدی‌نژاد بود، به جای اینکه از مردم برای این حمایت‌های بی‌دریغ و همچنین استفاده از جایگاه خویش به عنوان متولی برگزاری انتخابات سالم، طلب عفو کند، این بار هم مانند گذشته‌اش ترجیح داد روبه‌روی مردم بایستد. آن هم با انتخاب لحنی شبیه سخنان شوم و توهین‌آمیز احمدی‌نژاد در روز ۲۴ خرداد ۸۸ در میدان ولیعصر تهران، که حتی صداوسیما هم امسال آن را “جرقه فتنه” توصیف کرد.

هنوز مدتی از انتشار اخبار مربوط به فسادهای مالی گسترده در دولت احمدی‌نژاد به ویژه محکومیت رسمی محمدرضا رحیمی معاون اول احمدی‌نژاد در زمان ریاست جمهوری به جرم فسادهای مالی بی‌سابقه نمی‌گذرد که حامیان احمدی‌نژاد برای فرافکنی، فرار به جلو و برای آنکه مجبور به پاسخگویی در قبال حمایت‌هایشان از احمدی‌نژاد، نباشند، گویا باز هم به سراغ محصورین رفته و به جای عذرخواهی از ساحت ملت به رویه سابق خود ادامه می‌دهند.

جنتی را از افراد موثری می‌توان دانست که در هر انتخابات نقشی بی‌بدیل را برعهده می‌گیرد. نقشی که شاید هیچ یک از افراد دلسوز و خدوم ملت چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا حاضر نیستند بر عهده گیرند و شاید یکی از دلایل طولانی شدن ریاستش بر شورای نگهبان همین باشد که اساسا حاکمیت و نظام نمی‌تواند جایگزینی برای او پیدا کند. جایگزینی که مانند جنتی بتواند به راحتی افراد مختلف را به بهانه‌های واهی رد صلاحیت کند و آرای مردم را به هیچ شمارد و به این راحتی خیانت را جای امانت کند.

این حامی پر و پا قرص احمدی‌نژاد، همچنین در اظهاراتی جالب و تامل برانگیز، که یکسره مخالف با روح قانون اساسی است، حق اظهارنظر را هم از مردم سلب کرد و گفت: موضوع حصر از جمله مسائل کلی نظام است و مسائل جزئی نیست که هر کسی در مورد آن اظهارنظر کند!

دبیر شورای نگهبان در ادامه سخنانش گریزی هم به عملکرد سیاست خارجی دولت روحانی زد و اظهار داشت: برخی از اشخاص در داخل که مقاصد شومی در سر دارند نیز می‌خواهند دشمن را یاری دهند. در داخل کسانی هستند که مردم و نیروهای انقلابی را نمی‌شناسند و تنها مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها را می‌بینند بنابراین اینها نمی‌‌تـوانند باور کنند که مردم ایستاده‌اند و مقاومت می‌کنند.

جنتی بر همین اساس گفت: این تفکر بین افراد مؤثر در داخل وجود دارد که معتقدند باید سراغ دشمن رفت و با آنها کنار آمد؛ با آمریکا کنار آمد تا فشارها و تحریم‌ها کم شود و اقتصاد فعال شود؛ این فکر یک خطر است که متأسفانه بین افرادی که نقشی در مدیریت‌ها دارند، وجود دارد و این‌گونه باور دارند که نمی‌شود مقاومت کرد و مردم مقاومت نمی‌کنند و می‌گویند باید تسلیم شد، غافل از اینکه دشمن هم همین هدف را دنبال می‌کند.

به‌گفته دبیر شورای نگهبان، باید جواب افراد سست‌عنصر در داخل در راهپیمایی‌ها داده شود و اتاق فکر شورای هماهنگی باید به این نقش حساس خود آگاه باشد؛ حتی در انتخاب شعارها و پیام‌ها علیه دشمن نیز باید دقت کرد و در تابلوها و پرده‌ها باید به‌گونه‌ای تبلیغ شود که پیام اصلی به دشمنان و عناصر سست داخلی برسد.

جنتی با ابراز “من از این موضوع ناراحت هستم که وقتی رهبری مطالبی را که مثل خورشید روشن است و به‌راحتی می‌توان آنها را درک کرد، بیان می‌کنند اما عده‌ای آن را نمی‌فهمند و باور نمی‌کنند” اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی را که ایشان مطرح کردند، باید مورد توجه مسئولین قرار گیرد. اقتصاد مقاومتی می‌گوید که ما می‌توانیم همه مشکلات را با مقاومت و پایداری حل کنیم.

وی همچنین دعا کرد: خداوند شر افراد سست‌عنصر را در داخل از سر ملت کم کند که به دشمنان چراغ سبز نشان می‌دهند و می‌گویند که در هسته‌ای باید کنار آمد، در سیاست باید کنار آمد، اما اینها رویارویی با مردم و انقلاب و خون شهداست، رویارویی با جهادگرانی است که ۸ سال با دشمنان جنگیدند و البته ممکن است این عقیده و تفکر انحرافی در سایت و روزنامه‌ای مطرح شود اما اینها مردم نیستند، مردم ما در ۹ دی و ۲۲ بهمن خود را نشان داده و می‌دهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016