یکشنبه 5 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

یک کشته در تظاهرات نیروهای چپ‌ در قاهره

10945810_634250376681123_7606735268345107874_o.jpg
به گزارش منابع خبری، نیروهای امنیتی مصر راهپیمایی یک گروه چپ‌‌ را در قاهره سرکوب کردند. در پی این راهپیمایی یک معترض کشته و شماری از اعضای "حزب سوسیالیستی اتحاد خلق" دستگیر شدند.

نیروهای امنیتی مصر، روز شنبه ۲۴ ژانویه (چهارم دی) تظاهرات معترضان چپ‌گرا در قاهره سرکوب کردند. به گفته منابع امنیتی در این درگیری‌ها یک زن معترض کشته شده است. این اعتراض یک روز پیش از سالگرد انقلاب مصر در سال ۲۰۱۱ که سرنگونی حسنی مبارک را در پی داشت، برگزار شده است.

راهپیمایی روز شنبه در قاهره توسط "حزب سوسیالیستی اتحاد خلق" سازماندهی شده بود. یک عضو این حزب می‌گوید این راهپیمایی سمبولیک (نمادین) برای بزرگداشت انقلاب سال ۲۰۱۱ مصر بود که با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد.
یک سخنگوی وزارت بهداری مصر گفت که قربانی توسط تفنگ ساچمه‌ای هدف قرار گرفته است. برخی شاهدان عینی به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که زن مقتول با شلیک مأموران پلیس در نزدیکی "میدان تحریر" (آزادی) کشته شده است.
بر اساس این گزارش پلیس با شلیک گاز اشک‌آور تظاهرکنندگان را متفرق کرده است. نیروهای امنیتی همچنین یک مسئول ارشد و ۵ عضو جوان حزب سوسیالیست را دستگیر کرده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


انقلاب "بی‌حاصل"

گرچه تظاهرات خیابانی پس از برکناری محمد مرسی، رئیس‌جمهور اسلام‌گرای مصر، توسط کودتای نظامیان، فروکش کرده است، اما در هفته گذشته چند تظاهرات اعتراضی در قاهره و همچنین اسکندریه دومین شهر بزرگ مصر برگزار شد.
گروه‌های اسلام‌گرا از هواداران خود دعوت کرده‌اند که روز یکشنبه ۲۵ ژانویه در مراسم بزرگداشت "انقلاب ژانویه" شرکت کنند. انقلابی که به حکومت ۳۰ ساله حسنی مبارک پایان داد و برای مدت کوتاهی اجازه داد اسلام‌گرایان قدرت را در مصر به دست گیرند.

با این حال نارضایتی عمومی از اداره حکومت توسط گروه اخوان‌المسلمین به ژنرال عبدالفتاح سیسی، فرمانده کل ارتش مصر، کمک کرد تا دولت محمد مرسی را ساقط کند. بعدتر ژنرال سیسی در جریان انتخاباتی که به باور بسیاری از گروه‌های فعال در انقلاب مصر "شفاف و عادلانه" نبود، قدرت را به دست گرفت و رئیس‌جمهور شد.

به گزارش رسانه‌های خبری با وجود کنار رفتن اسلام‌گرایان از قدرت، فشار به نیروهای سیاسی چپ و سکولار کاهش نیافته و دولت سیسی این جریانات را نیز سرکوب کرده است.

با این حال عبدالفتاح سیسی می‌گوید که حق برگزاری راهپیمایی را به رسمیت می‌شاند اما معتقد است که ناآرامی‌ها و بی‌نظمی‌های ناشی از اعتراضات می‌تواند به اقتصاد مصر ضربه وارد کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016