سه شنبه 7 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

دو موشک از سوریه به سمت اسرائیل شلیک شد

رادیو زمانه - دست‌کم دو موشک از خاک سوریه به سمت بلندی‌های جولان شلیک شده است. به دنبال این حمله، اسرائیل پیست اسکی‌های این منطقه را تخلیه کرده، سیستم دفع موشک گنبد آهنین را منطقه فعال کرده و نیروهای خود را به حالت آماده باش در آورده است.

دست‌کم دو موشک از خاک سوریه به سمت بلندی‌های جولان شلیک شده است. به دنبال این حمله، اسرائیل پیست اسکی‌های این منطقه را تخلیه کرده، سیستم دفع موشک گنبد آهنین را منطقه فعال کرده و نیروهای خود را به حالت آماده باش در آورده است.

Golan-IDF-Forces.jpg
به دنبال تهدیدهای ایران و حزب‌الله لبنان، اسرائیل نیروهای خود را در بلندی‌های جولان افزایش داده و به حالت آماده باش در آورده است

سخنگوی ارتش اسرائیل، سرهنگ ‌پیتر لرنر، روز سه شنبه ۲۷ ژانویه / ۷ بهمن اعلام کرد که دو موشک به سمت بلندی‌های جولان از سوریه شلیک شده‌اند. اسرائیل این آتش را پاسخ گفته است و به سمت آن شلیک کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خبرگزاری‌های وابسته به دولت بشار اسد در سوریه نیز گزارش داده‌اند که روز سه شنبه، آتش توپخانه اسرائیل پایگاهی نظامی سربازان وفادار به بشار اسد را هدف قرار داده است . اسرائیل گزارش داده که شلیک این دو موشک تلفات جانی نداشته است؛ خبرگزاری‌های سوری اما صحبتی از تلفات احتمالی حمله اسرائیل به سوریه نکرده‌اند.

شلیک این دو موشک، نه روز پس از حمله هوایی بالگرد اسرائیلی در خاک سوریه اتفاق می‌افتد که در آن پنج نفر از نیروهای نظامی حزب‌الله لبنان و یک نفر از اعضای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، کشته شدند. حزب‌الله لبنان با صدور اطلاعیه‌ای کشته شدن اعضایش در حمله اسرائیل به منطقه قنیطره سوریه را تایید کرد.

بیشتر بخوانید: جهاد مغنیه، از فرماندهان حزب‌الله لبنان کشته شد

در میان کشته‌شدگان حمله روز ۲۸ دی ماه اسرائیل به خودروی این نیروها،‌جهاد مغنیه، فرزند عماد مغنیه، از فرماندهان عالی‌رتبه حزب‌الله و محمد علی الله دادی از نیروهای سپاه پاسداران در سوریه شناسایی شدند.

رهبران حزب الله و فرمانده‌های سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، تهدید کرده‌اند که انتقام خون نیرو‌هایشان را از اسرائیل می‌گیرند. سردار محمدعلی جعفری در مراسم تشییع محمدعلی الله‌دادی، اسرائیل را تهدید کرد و گفت: «مسیر شهادت و جهاد توقف‌بردار نیست و به یاری خدا این راه تا آزادی قدس و محو شدن لکه ننگین اسرائیل در منطقه مسلمان‌نشین ما ادامه خواهد داشت.»
گنبد آهنی در منطقه بلندی‌های جولان فعال شده است

با اینکه هنوز کسی مسئولیت حمله موشکی روز سه‌شنبه به اسرائیل را نپذیرفته است، سخنگوی ارتش اسرائیل این حمله موشکی را هدفمند ارزیابی کرده و گفته است: «به نظر نمی‌رسد که این یک شلیک اتفاقی و آتشی از مسیر خارج شده باشد.»

پس از آغاز جنگ داخلی سوریه، منطقه قنیطره در زمان‌های مختلف تحت کنترل شبه‌نظامیان مخالف بشار اسد و نیروهای اسد بوده است و در درگیری‌های نظامی در خاک سوریه چندین بار «آتش از مسیر خارج شده» به اسرائیل رسیده است.

پس از تهدید‌های فرمانده‌های نظامی ایران و حزب الله لبنان، ارتش اسرائیل نیروهای خود را در مرز بلندی‌های جولان با سوریه، افزایش داد. نیروهای نظامی در شمال اسرائیل و در منطقه بلندی‌های جولان در حالت آماده باش هستند و سیستم دفاع موشکی «گنبد آهنی» نیز در این منطقه فعال شده است.

بیشتر بخوانید: آماده باش حزب‌الله لبنان و اسراییل برای تقابل احتمالی

منطقه بلندی‌های جولان، منطقه‌ای کوهستانی و تفریحی است که اسرائیلی‌ها در زمستان برای اسکی به آنجا می‌روند. به دنبال حمله موشکی به این منطقه، اسرائیل پیست‌های اسکی‌ این منطقه را تخلیه کرده است.

منطقه بلندی‌های جولان پیش از سال ۱۹۶۷ قسمتی از مرز‌های سوریه بود که به تصرف اسرائیل در آمد و اکنون قسمتی از خاک اسرائیل محسوب می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016