پنجشنبه 9 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

حزب‌الله در پیامی به اسرائیل اعلام کرد که خواستار جنگ نیست

T-CRISIS-ASHOURA_0.JPG

رادیو فرانسه - ناصر اعتمادی
موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، امروز پنجشنبه ۲۹ ژانویه فاش کرد که حزب الله لبنان در پیامی که برای دولت اسرائیل فرستاده گفته است که خواستار ادامۀ دور جدیدی از جنگ و خشونت پس از حملۀ این گروه به یک کاروان نظامی اسرائیلی نیست. وزیر دفاع اسرائیل تأئید کرده است که حزب الله لبنان این پیام را از طریق نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در منطقه برای اسرائیل ارسال کرده است.

ساعاتی پیشتر، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در پایان نشست اضطراری که با حضور وزیر دفاع، رییس ستاد مشترک ارتش اسرائیل و مدیر سرویس های اطلاعاتی این کشور در تل آویو برگزار شد هشدار داده بود که حزب الله لبنان بهای حملۀ اخیرش را به سربازان اسرائیلی خواهد پرداخت. در نتیجۀ این حمله که چهارشنبه ٢٨ ژانویه روی داد دو سرباز در مزارع "شبعا" که در اشغال اسرائیل است کشته شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دولت اسپانیا تأئید کرد که یک سرباز کلاه آبی این کشور در نتیجۀ درگیری نظامی میان حزب الله لبنان و اسرائیل در همین منطقۀ کشته شده است. دولت مادرید که خواستار تحقیق در مورد مرگ سرباز اسپانیایی شده همچنین تصریح نموده که سرباز کلاه آبی سازمان ملل در اثر آتش حملات اسرائیل زخمی و سپس کشته شده است.

سازمان ملل خواستار خویشتن‌داری اسرائیل و لبنان شده و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا، اسرائیل و حزب الله را به آتش بس فراخوانده است.
با این حال، بنیامین نتانیاهو هشدار داده است که مسببان حملۀ روز چهارشنبه بهای سنگین اقدام خود را خواهند پرداخت. سفیر اسرائیل در سازمان ملل نیز از شورای امنیت خواسته است که حملۀ حزب الله لبنان را به نیروهای اسرائیلی صریحاً محکوم کند.

ارتش اسرائیل حملۀ راکتی حزب الله لبنان را وخیم ترین حادثۀ نظامی در مرزهای اسرائیل و لبنان از سال ۲۰۰۶ به این سو توصیف کرده است. در نتیجۀ حمله‌ای مشابه که توسط حزب الله لبنان در سال ۲۰۰۶ صورت گرفت جنگی ویرانگر میان اسرائیل و لبنان آغاز شد.
حزب الله لبنان مسئولیت حملۀ چهارشنبه ٢٨ ژانویه به یک کاروان نظامی اسرائیلی در مزارع شبعا را پذیرفته است. تلویزیون حزب الله لبنان از این حمله به عنوان اقدامی تلافی جویانه در پاسخ به حملۀ هیجدهم ژانویه اسرائیل در بلندی‌های جولان در سوریه یاد کرده که به کشته شدن یک فرماندۀ سپاه پاسداران ایران و شش عضو حزب الله لبنان از جمله فرزند عماد مغنیه منجر شد.

در پی حملۀ ١٨ ژانویه ارتش اسرائیل به اعضای سپاه پاسداران و حزب الله لبنان، سردار حسین سلامی، جانشین فرماندۀ کل سپاه پاسداران ایران، صریحاً گفته بود که این نیرو به خونخواهی کشته شدن یکی از فرماندهانش توسط اسرائیل از این کشور انتقام خواهد گرفت. سردار سلامی تصریح کرده بود که سرتاسر خاک اسرائیل در معرض تهدید موشک های حزب‌الله لبنان است که از سوی ایران در اختیار این گروه گذاشته شده‌اند. فرماندهان سپاه پاسداران بارها اسرائیل را به "جنگی نیابتی" تهدید کرده و گفته‌اند که در صورت لزوم از نیروهای منطقه ای تحت کنترل خود نظیر حزب الله لبنان، جهاد اسلامی و حماس برای ضربه زدن به اسرائیل استفاده خواهند کرد.

در ایران، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، خبر داد که علی اکبر ولایتی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور آیت الله خامنه ای در امور بین الملل، چهارشنبه ٢٨ ژانویه با سفر به مسکو پیام حسن روحانی را تسلیم ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه کرده است. ایرنا هیچ توضیحی در مورد مضمون این پیام نداده است. اما، در روزهای گذشته منابع خبری در ایران به نقل از رسانه های اسرائیل مدعی شدند که این کشور در پیامی که از طریق روسیه برای دولت ایران فرستاده از این کشور خواسته است که در پی انتقام‌گیری از اسرائیل به دنبال کشته شدن یکی از فرماندهان سپاه پاسداران در منطقۀ قنیطره در نزدیکی بلندی‌های جولان نباشد.

در اظهاراتی جداگانه حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر امور خارجۀ ایران، فاش کرد که این کشور در پی کشته شدن یکی از فرماندهان سپاه پاسداران در سوریه توسط اسرائیل پیامی برای این کشور از طریق آمریکا ارسال کرده و طی آن گفته است که ارتش اسرائیل از خطوط قرمز جمهوری اسلامی عبور کرده و در نتیجه باید در انتظار واکنش تهران باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016