جمعه 10 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

عکس پای ظریف و کری در سایت خامنه‌ای

وبسایت رسمی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، بخشی از صحبت‌های سه هفته پیش او درباره مذاکرات هسته‌ای و تحریم‌ها علیه ایران را دوباره منتشر کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش بی‌بی‌سی٬ آیت‌الله خامنه‌ای در این صحبت‌ها می‌گوید: "من با مذاکره کردن مخالف نیستم؛ مذاکره کنند؛ تا هروقت می‌خواهند مذاکره کنند! من معتقدم باید دل را به نقطه‌هاى امیدبخش حقیقى سپرد، نه به نقطه‌هاى خیالى، آنچه لازم است این است."

"آمریکایى‌ها با کمال وقاحت دارند می‌گویند 'اگر در قضیه‌ هسته‌اى ایران کوتاه هم بیاید، تحریم‌ها یکجا و همه برداشته نخواهد شد'، این را صریح دارند می‌گویند. این نشان‌دهنده‌ این است که به این دشمن نمی‌شود اطمینان کرد، نمی‌شود اعتماد کرد."
150130130452_illusion1.jpg
رهبر ایران از آغاز مذاکرات هسته‌ای در دولت حسن روحانی کمابیش این موضع را تکرار کرده است. اما این بار این سخنان با عنوان "نقطه‌های خیالی" در وبسایت رسمی او منتشر شده است.

عنوانی که روی عکسی از پاهای محمدجواد ظریف و جان کری، وزرای خارجه ایران و آمریکا نقش بسته است.

وزرای خارجه ایران و آمریکا حدود دو هفته پیش برای تسریع روند مذاکرات در ژنو با یکدیگر دیدار کردند و در جریان گفتگوها دقایقی با یکدیگر قدم زدند.
این قدم زدن انتقاد گسترده محافظه‌کاران را در ایران برانگیخته است تا جایی که فرمانده بسیج گفته "بعضی‌ اشتباه‌های ظریف قابل تحمل نیست" و ۲۱ نماینده مجلس با طرح سوال از آقای ظریف او را برای پاسخگویی راجع به قدم زدن با جان کری به مجلس کشیده‌اند.

بخش‌های تندروی محافظه‌کاران پس از توافق موقت ژنو بارها دستگاه دیپلماسی حسن روحانی را متهم کرده‌اند که از "آرمان‌های انقلاب" و "حقوق هسته‌ای" ایران عقب‌نشینی کرده، زیادی به آمریکا خوشبین است و از ظرفیت‌های داخل ایران غافل است.

شخص محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، در کانون انتقادهای آنان بوده و بارها برای توضیح درباره اقداماتش به مجلس فراخوانده شده است.

فشار محافظه‌کاران بر محمدجواد ظریف در حالی است که موضع علنی آیت‌الله خامنه‌ای این بوده که "هیچکس نباید مذاکره‌کنندگان را تضعیف کند" و این که او "به دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اعتماد دارد".

با این حال اکنون وبسایت رسمی آیت‌الله خامنه‌ای قدم زدن وزیر خارجه ایران و با وزیر خارجه آمریکا را امید بستن به یکی از "نقطه‌های خیالی" می‌خواند. نقطه‌هایی که رهبر ایران مذاکره‌کنندگان را از دل سپردن به آنها بر حذر داشته بود.

رهبر ایران در همان سخنرانی هشدار داده بود که "دولتی‌ها مراقب باشند حاشیه‌سازی نکنند" و به نظر می‌رسید قدم زدن وزیر خارجه ایران با همتای آمریکایی، به ویژه با توجه به انتقادات زیادی که برانگیخته، از نظر گردانندگان وبسایت آیت‌الله خامنه‌ای "حاشیه‌ای" نالازم برای مذاکرات هسته‌ای درست کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016