دوشنبه 13 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

هاشمی رفسنجانی: هيچوقت از امام افراط نديديم

تهران -ايسکانيوز: آيت الله هاشمی رفسنجانی با تأکيد بر اينکه امام خمينی(ره) به لحاظ تفکر کاملاً دارای شخصيتی متعالی و معتدل بودند و در قرون اخير شخصيتی مثل ايشان پيدا نمی کنيم، گفت: هيچ وقت حتی در زمان هشت سال دفاع مقدس از امام راحل افراط نديديم.

به گزارش پايگاه اطلاع رسانی آيت الله هاشمی، گزيده سخنان ايشان در خرداد ماه سال جاری بدين شرح است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در قرون اخير شخصيتی مثل امام پيدا نمی کنيم. نمی گوئيم شخصيت ممتازی در تاريخ نبود، بلکه با مجموعه شخصيتی و آثاری که از ايشان باقی مانده، ما کسی را نمی شناسيم. مهم ترين عامل شکل گيری شخصيت امام (ره) در درجه اول صلاحيت های ذاتی ايشان بود که واقعاً شخصيتی بسيار باهوش و فوق نبوغ بودند.

امام خمينی(ره) تمام علوم مربوط به حوزه اسلام را به خوبی فرا گرفته بودند و عرفان امام قابل قياس نيست و ايشان حقيقتاً خدا را با عظمت در وجودشان می ديدند.

امام راحل به راهی که می خواستند بروند ايمان کامل داشتند و جامعه، حکومت و توده مردم را به خوبی می شناختند.در شرايطی که قلب ملت ايران برای ورود امام راحل به کشور در بهمن ۵۷ می تپيد، ايشان با آرامش و اطمينان خاطر از کشورهای که عوامل دشمن در آنها وجود داشت بدون هيچ گونه هراسی عبور کرده و اين همان عرفان واقعی و عظمت خداست.

فقاهت بسيار قوی و همه جانبه، تيزبينی و دورانديشی از ديگر ويژگی های برجسته امام راحل بود و بر همين مبنا ايشان مسائل را در افق دور تحليل می کردند و اخطارهايی می دادند که سالها بعد متوجه آنها می شديم.

امام خمينی(ره) به لحاظ تفکر کاملاً دارای شخصيتی معتدل بودند و نظر اعتدالی ايشان برگرفته از تعليمات دينی است چرا که قرآن را به خوبی می شناختند و اعتدال در زندگی شخصی ايشان کاملاً مشهود بود. هيچ وقت حتی در زمان هشت سال دفاع مقدس از امام راحل افراط نديديم و در شرايطی که عراق کشور ما را بمباران شيميايی می کرد، ايشان اجازه اين کار را در مناطق مسکونی به ما نمی دادند.

امام راحل مردم را ولی نعمت مسؤولان می دانست و تاکيد می کرد همه چيز بايد به رأی مردم باشد. سخنرانی های ايشان مملو از کلمات وحدت و اتحاد است. در حالی که شرق و غرب و ارتجاع پشت سر صدام بودند امام با مردم، جنگ را به پيروزی رساندند.

امام روح خودشان را بين فرزندانشان گذاشتند، آيت الله حاج سيدحسن خمينی نمونه ای از روحيات امام را دارد و خانواده امام راحل حق زيادی بر گردن ملت ايران دارند.

اميدوارم با شنيدن افکار و رفتار امام، جوانان را نصيحت کنيد که با هم وحدت داشته باشند، امام با درايت گرفتار اين تسلسل باطل نشد و انقلاب روزبه روز قوی تر شد، بين خودمان اختلافات سياسی داريم، ولی می توانيم با وحدت عمل کنيم. صدور انقلاب در نگاه امام افکار اسلامی مردم ايران بود که مردم ديگر کشورهای اسلامی هم الگو برداری می کنند.

تفرقه، آتشی به دامان مسلمانان است اين در حالی است که قرآن مسلمانان را دعوت به همکاری با اهل کتاب در مشترکات می کند.مشترکات مسلمانان که خيلی زياد است و اختلافات هم کم است که اگر بر سر خلافت باشد،يک موضوعی تاريخی است.آيت الله بروجردی می گفت دعوا بر سر خليفه جهالت دينی است. ايشان به گونه ای رفتار کرد که رئيس الازهر فتوا داد که شيعيان مثل اهل سنت هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016