پنجشنبه 16 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

پادشاه اردن: نبرد با داعش را شدت می‌دهیم

ملک عبدالله، پادشاه اردن در واکنش به قتل خلبان نیروی هوایی کشورش به دست اعضای گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) وعده نبرد سرسختانه با این گروه را داده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بی بی سی ـ او پس از دیدار با مقامات ارشد نظامی و امنیتی اردن، گفت که نبرد با گروه داعش شدت خواهد گرفت و خون معاذ کساسبه، خلبان اردنی که به دست این گروه کشته شد، هدر نخواهد رفت.


معاذ کساسبه

اردن در واکنش به قتل معاذ کساسبه، دو نفر را که به جرم دست داشتن در اقدامات تروریستی محاکمه و به اعدام محکوم شده بودند، اعدام کرده است.

پدر خلبان اردنی که توسط نیروهای داعش زنده در آتش سوزانده شد، از دولت اردن خواسته بود که اقدامات بیشتری برای انتقام گرفتن از عوامل مرگ پسرش انجام دهد.

در همین حال سخنگوی دولت اردن، گروه داعش را "اهریمنی" خوانده که باید بر آن غلبه کرد. او گفت برای غلبه بر گروه دولت اسلامی، به تلاش‌های دسته‌جمعی اعضای ائتلاف به رهبری آمریکا نیاز است.

پدر معاذ کساسبه امروز خواهان ریشه‌کن کردن کامل گروه دولت اسلامی شده است.

دولت اردن گفته است پاسخ بسیار شدیدی به قتل خلبان این کشور نشان خواهد داد. پدر آقای کساسبه گفته است که تنها اعدام دو نفر کافی نیست.

یکی از اعدام شدگان، ساجده الریشاوی، پیکارجوی زن عراقی بود که داعش خواهان آزادی او شده بود.

دولت اردن آمادگی خود را برای آزادی این پیکارجوی زن در قبال آزادی خلبان خود را اعلام کرده بود اما مشخص شده که گروه موسوم به دولت اسلامی، خلبان اردنی را یک ماه پیش، سوم ژانویه امسال کشته است.

پل آدامز، خبرنگار بی‌بی‌سی در امان، پایتخت اردن می‌گوید به نظر می‌رسد صحبت در مورد تبادل این پیکارجو با خلبان اردنی تاکتیک گروه دولت اسلامی برای ایجاد شک میان مردم اردن در مورد نقش دولت این کشور در ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا بوده است.

ساجده الریشاوی که گفته شده بود از اعضای القاعده است، در سال ۲۰۰۵ به اتهام مشارکت در حمله‌ای که منجر به مرگ ۶۰ نفر شد، به مرگ محکوم شد.

معاذ کساسبه پس از آنکه جنگنده‌اش روز چهارشنبه (۲۴ دسامبر/۳ دی) در شمال سوریه سقوط کرد، به اسارت نیروهای داعش درآمد.

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن هم که به آمریکا سفر کرده بود، سفر خود به این کشور را نیمه تمام گذاشته و به کشورش بازگشته است. ملک عبدالله، خلبان کساسبه را قهرمان خوانده و گفته است اردنی‌ها باید در این شرایط سخت، "متحد" باشند.

هزاران نفر در فرودگاه از پادشاه اردن استقبال کردند. ملک عبدالله سپس در دیداری با روسای سازمان‌های امنیتی شرکت کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016