شنبه 18 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

سعید متین پور در زندان زنجان با بیماری دست و پنجه نرم می کند

2015231585.jpg
سعید متین پور روزنامه نگار و دارنده عنوان قهرمان اطلاع رسانی سال ۲۰۱۴ کمیته گزارشگران بدون مرز در آستانه بیماری قلبی ناشی از عفونت مزمن لثه و فک قرار دارد.

به گزارش جرس، این زندانی روزنامه نگار آذری زبان ، از ۴ ماه پیش از بند ۳۵۰ زندان اوین به طور اجباری به زندان زنجان انتقال یافت که فاقد بند سیاسی و امنیتی است و مجبور است سال‌های باقی مانده از محکومیت ۸ ساله خود را در میان زندانیان جرایم عادی سپری کند.

سعید متین‌پور فعال حقوق بشر به طور غیابی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به تحمل ۸ سال زندان محکوم شده و ۲۰ تیر ماه ۸۸ به دنبال پیگیری حکم غیابی خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

او در جریان پروژه انحلال بند ۳۵۰ زندان اوین، به زندان زنجان تبعید شده و از آن روز در قرنطینه این زندان به سر می‌برد.

ماموران امنیتی به خانواده این زندانی سیاسی و عقیدتی گفته بودند که انتقال وی به زندان زنجان به منظور آزادی او صورت می گیرد اما تاکنون به رغم بیماری حاد فک و لثه از درمان وی جلوگیری شده است.

پزشکان ، محرومیت از مصرف میوه و تغذیه نامناسب را موجب تشدید عفونت فک و لثه می دانند ، موضوعی که با توجه به وضعیت نگهداری این زندانی بیمار و سرایت عفونت به گوش ، موجب نگرانی خانواده وی نیز شده است.

در حال حاضر این زندانی روزنامه نگار با داروهای آنتی بیوتیکی که از طریق خانواده در اختیارش قرار می گیرد و بدون نظارت پزشک از گسترش عفونت خطرناک لثه جلوگیری می کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در حالیکه وعده های غیر رسمی حاکی از آزادی این زندانی سیاسی و عقیدتی بود ، حال مسولان زندان دلیل محدودیت های اعمال شده علیه این زندانی را تنبیه او اعلام کرده اند.

یک وکیل دادگستری که نخواست نامش ذکر شود می گوید: نفس انتقال سعید متین پور از اوین از نظر ما عملی خلاف قانون و بر خلاف اصول حقوقی و حقوق بشر است که ناظر بر تفکیک زندانیان با نیت غیر مجرمانه است.

او می گوید : از آنجا که سعید متین پور در تهران دادگاهی شده و بیش از ۶ سال از حبسش را نیز در آنجا گذرانده است و در محتوای حکم او نیز مجازات تتمیمی مثل تبعید وجود ندارد ، انتقال وی از تهران ، تشدید مجازات محسوب شده و خلاف قانون است.

این زندانی روزنامه نگار چند ماه پیش ، پس از پنج سال ، به مدت کمتر از یک هفته موفق به استفاده از حق مرخصی شد و تاکنون دو بار ماموران او را برای شرکت در یک دادگاهی به منظور پاسخگویی برای دو روز تاخیر در بازگشت از مرخصی به تهران انتقال داده و بازگرداندند. علت تاخیر این زندانی ، پایان یافتن مرخصی در آخرین روز کاری هفته و مراجعه وی در اولین روز هفته بعد بوده است.

سعید متین پور تا کنون دو بار با مقامات زندان مکاتبه کرده و وضعیت حاد بیماری خود را تشریح کرده ولی از درمان جدی وی خودداری شده است.

این زندانی سیاسی و عقیدتی بخش زیادی از دوران طولانی بازداشتش را در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین تهران و تحت شکنجه ها و فشار‌های شدید جسمی و روحی گذرانده است و اینک در اثر همان شکنجه ها از ناراحتی های گوارشی و سردرد و کمردرد شدید رنج می برد .

متین‌پور چهارم خرداد ۱۳۸۶نیز در زنجان بازداشت و پس از تحمل ۲۷۸ روز بازداشت موقت٬ در هشتم اسفند ۸۷ به قید وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شده بود و با احتساب این مدت ، چیز زیادی تا پایان حبس ناعادلانه وی باقی نمانده است و با توجه به ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی باید مدتها پیش از زندان آزاد می شد.

در حال حاضر جدی ترین درخواست سعید متین پور این است که طبق قانون به بند ۳۵۰ زندان اوین بازگردانده شود تا از حداقل امکانات درمانی و امکان تغذیه با هزینه شخصی استفاده کند.

سعید متین پور دانش آموخته رشته فلسفه از دانشگاه تهران و عضو هیات تحریریه هفته نامه های «یارپاق»، «موج بیداری» و وبلاگ نویس و فعال مدنی است که به خاطر فعالیت قومی، نوشتن مقالات در وبلاگ و سایر فعالیتهای مدنیش با این مجازات روبرو شده است .

نام این روزنامه نگار در سال ۲۰۱۴ در کنار ۳ روزنامه نگار ایرانی دیگر در فهرست صد قهرمان اطلاع رسانی جهان از سوی کمیته گزارشگران بدون مرز قرار گرفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016