چهارشنبه 22 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

پيغام عربستان به ايران: شما يمن را رها کنيد، ما سوريه را

اسماعيل کوثری عضو کميسيون امنيت ملی گفت: پاسخ ما به عربستان اين بود که ما دخالتی در مسائل يمن نداريم. البته تجربيات خودمان را انتقال می‌دهيم اما هيچ کشوری را مجبور به انقلاب نمی‌کنيم. سوريه نيز مقتدرانه ايستاده و عراق نيز همچنين. امروز به لطف خدا عراق، سوريه، لبنان، يمن و حتی تعدادی از کشورهای آمريکای لاتين انقلاب ما و تفکر ايثار و از خودگذشتگی را الگوی خود قرار داده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اسماعيل کوثری گفت: "قرن آينده قرن اسلام است"، در حال محقق‌شدن است و امروز عربستان به ما پيغام می‌دهد که شما يمن را رها کنيد، ما سوريه را.

به گزارش پايگاه خبری «تيک»، اسماعيل کوثری عضو کميسيون امنيت ملی مجلس شورای اسلامی که به مناسبت دهه فجر در مسجد امام حسن مجتبی واقع در مشيريه سخن می‌گفت، اظهار کرد: پاسخ ما به عربستان اين بود که ما دخالتی در مسائل يمن نداريم. البته تجربيات خودمان را انتقال می‌دهيم اما هيچ کشوری را مجبور به انقلاب نمی‌کنيم. سوريه نيز مقتدرانه ايستاده و عراق نيز همچنين. امروز به لطف خدا عراق، سوريه، لبنان، يمن و حتی تعدادی از کشورهای آمريکای لاتين به لطف خدا انقلاب ما و تفکر ايثار و از خودگذشتگی را الگوی خود قرار داده‌اند، بنابراين آمريکايی‌ها واقعا سردر گم هستند.


اسماعیل کوثری

وی سخنرانی خود را با ارائه خاطراتی از انقلاب آغاز کرد و گفت: امام عزيز که تمام وجودش با خدا بود، در سن ۷۷ سالگی باعث تحول بسيار بزرگی در مسائل سياسی جهان شد. ايشان با اينکه ۱۴ سال در تبعيد بودند و با دست خالی، توانستند عليه رژيم طاغوتی‌ای که استکبار جهانی از او حمايت می‌کردند، مبارزه کند.

کوثری با بيان اينکه انقلاب ما نظامی نبود و امام اعتقادی به روش نظامی نداشتند، ادامه داد: در بهمن ماه ۱۳۵۷ همافران نيروی هوايی که به ديدار امام در مدرسه رفاه رفته‌بودند، به خيابان پيروزی امروز يا فرح‌آباد سابق ريختند و اسلحه در اختيار مردم قرار دادند. ۳۰ ساعت بيشتر طول نکشيد که رژيم تا دندان مسلح طاغوت، سقوط کرد.

وی با بيان اين مسئله که جمهوری اسلامی تاکنون بر پايه دو عنصر رهبری الهی و مردمِ وفادار به اسلام و ائمه معصومين به راه خود ادامه داده‌است، تصريح کرد: استکبار جهانی از فردای ۲۲ بهمن توطئه خود را برای جلوگيری از پيشرفت نظام مقدس جمهوری اسلامی آغاز کرد. اين توطئه‌ها با تدابير حضرت امام و مردم خنثی شد. چه در برابر دولت موقت و چه بنی‌صدر که عامل آمريکايی‌ها بودند. مرحوم بازرگان، مفسر قرآن بود اما می‌گفت امام بروند قم، مردم هم بروند خانه‌هايشان. اما امام گفتند، نه، مردم بايد در صحنه باشند.

عضو کميسيون امنيت ملی مجلس ادامه داد: استکبار جهانی با همراهی صدام ۱۵ تا ۲۰ هزار کيلومتر مربع از خاک کشور را اشغال کردند تا جمهوری اسلامی را از پا درآورند، خيال می‌کردند امام مثل سياستمداران ديگر که می‌خواهند قدرت را نگاه دارند می‌ترسند. غافل از اينکه امام به قدرت لايزال الهی متکی بود و از چيزی ترس نداشت.

وی انرژی هسته‌ای را بهانه استکبار جهانی دانست و افزود: استکبار جهانی از انرژی هسته‌ایِ ايران نمی‌ترسد، از متصل بودن ما به قدرت لايزال الهی هراس دارد. انرژی هسته‌ای بهانه است و آنها نمی‌خواهند جمهوری اسلامی با ديدگاه اسلام ناب محمدی بر سر کار باشد؛ اسلامی که ولی امر مسلمينِ آن قابل خريدن نيست.

کوثری اضافه کرد: استکبار جهانی با اسلام آمريکايی عربستان مشکلی ندارد. سياستمداران عربستان سياست‎‌های آمريکا و صهيونيست‌ها را پياده می‌کنند. جنگ سی و سه روزه اسرائيل با حزب‌الله با مجوز عربستان و امارات بود. آنها با آمريکا و اسرائيل به توافق رسيدند که اسرائيل با حمله به لبنان حزب‌الله را از بين ببرد و به سمت ايران حرکت کند.

وی بزرگ‌ترين خدمت انقلاب اسلامی به مردم را عزتمندی در عرصه جهانی دانست و گفت: برخی از طريق رسانه‌های خارجی مردم را تحريک می‌کنند که انقلاب برای آنها کاری نکرده‌ است. بهتر است بگوييم بلايی که انقلاب بر سر شما آورده کار کمی نيست. عزيزان درست است که تورم و گرانی مشکل ماست و وظيفه دولت و مجلس برطرف کردن آن است، اما بدانيد که ما از قِبَل تصميمات درست رهبری، شهدا و حضور مردم در صحنه عزت داريم.

وی ادامه داد: استکبار جهانی گروه‌های مختلفی را به اسم اسلام راه انداخت و حتی به اينجا رسيد که در برابر ايران، حکومتی خليفه‌ای ايجاد کند. می‌خواستند سه استان از سوريه بگيرند و سه و نيم استان از عراق تا بتوانند به ايران حمله کنند. به لطف خدا بچه‌های ما چنان بلايی سرشان آوردند که الآن پشيمان شده‌اند و داعشی که با مجوز آمريکا، اسرائيل، ترکيه، عربستان، اردن، اقليم کردستان و بعثی‌ها به عراق حمله کرد و تا ۳۵ کيلومتری مرز خسروی پيش آمده‌بود، فراری شد.

کوثری با بيان اين مسئله که امنيت نعمت بزرگی است، گفت: ما خطاهايی در کشورمان داريم، اما به لطف خدا دست دزدان خارجی را قطع کرديم و دست دزدان داخلی را بايد قطع کنيم. در اين زمينه رودربايستی نداريم. مقام معظم رهبری ۱۳ سال پيش در مورد رسيدگی به تخلفات به سران سه قوه ابلاغ کتبی دادند و فرمودند رسيدگی کنيد و به هيچ کس رحم نکنيد، اما متأسفانه مسامحه می‌کنند. اما ما نااميد نمی‌شوم و مسير را ادامه می‌دهيم.

سردار کوثری درباره تأثير انقلاب اسلامی بر جهان گفت: " قرن آينده قرن اسلام است" و ما داريم نويد آن را می‌بينيم. امروز عربستان به ما پيغام می‌دهد که شما يمن را رها کنيد، ما سوريه را. پاسخ ما به عربستان اين بود که ما دخالتی در مسائل يمن نداريم. البته تجربيات خودمان را انتقال می‌دهيم اما هيچ کشوری را مجبور به انقلاب نمی‌کنيم. سوريه نيز مقتدرانه ايستاده و عراق نيز همچنين.

وی افزود: امروز به لطف خدا عراق، سوريه، لبنان، يمن و حتی تعدادی از کشورهای آمريکای لاتين انقلاب ما و تفکر ايثار و از خودگذشتگی را الگوی خود قرار داده‌اند، بنابراين آمريکايی‌ها واقعا سردرگم هستند.

در پايان سخنرانی، اهالی شهرک مشيريه باطرح پرسش‌هايی از نماينده خود در مجلس شورای اسلامی دغدغه‌هايشان را با وی در ميان گذاشتند.

کوثری در پاسخ به پرسش يکی از شهروندان درباره دلايل عدم استيضاح وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: استيضاح کردن وزرا حساب و کتاب خودش را دارد. ما بايد اين مسئله را در نظر بگيريم که اگر استيضاح مطرح شود و رأی منفی کافی را نياورد، نشان دهنده اين است که مجلس خوب عمل نکرده‌ است.

وی افزود: ممکن است برخی نماينده‌ها به هيئت رئيسه خرده بگيرند که چرا اعلام وصول نمی‌کنند، اما هم هيئت رئيسه هم افراد صاحب نفوذ به رأی آوردن يا نياوردن استيضاح هم فکر می‌کنند. با صراحت می‌گويم که ما از استيضاح خوشحال نمی‌شويم اما گاهی کار به جايی می‌رسد که ناچار می‌شويم برای از ميان بردن معضلات موجود عمل کنيم.

پاسخ عضو کميسيون امنيت ملی مجلس به پرسش يکی از حاضران درباره احتمال بازگشت محمود احمدی‌نژاد به عرصه سياست، اين بود: کسی نمی‌تواند مانع ورود احمدی نژاد به عالم سياست شود. اما خبر دارم که وزرای نزديک به او پيغام داده‌اند اگر احمدی نژاد رسما اعلام کند که مشايی را کنار می‌گذارد، با او همکاری می‌کنند.

وی ادامه داد: احمدی نژاد شيفته مشايی است و با او ارتباط تنگاتنگی دارد.

نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش ديگری درباره وضعيت ناگوار معيشتی مردم منطقه مشيريه به تفاوت اقتصاد مقاومتی و اقتصادی که مد نظر دولت است پرداخت و گفت: سياست دولت اين است که وضعيت اقتصادی زمانی درست می‌شود که تحريم‌ها برداشته شود، اما ديدگاه مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی است که به معنای متکی بودن بر توليد داخلی است. اقتصاد مقاومتی گرسنگی کشيدن نيست، بلکه به معنای فعال کردن توليد صنعتی و کشاورزی است تا بتوانيم روی پای خودمان بايستيم.

وی اضافه کرد: سياست اقتصادی دولت اين است که ما به آمريکا خوش‌بين هستيم و لذا مذاکره می‌کنيم، ما می‌گوييم يک سال رفتيد مذاکره کرديد، چه شد؟ دست برداريد.

کوثری روند مذاکرات هسته‌ای را نامطلوب ارزيابی کرد و گفت: از دی ماه گذشته تاکنون ۱۳ ماه می‌گذرد و تنها مذاکره انجام شده‌، اما توافقی در کار نبوده‌است. تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای نبايد از چهارچوبی که برای مذاکره تعيين شده بيرون برود. طرف‌های مذاکره دنبال کنار گذاشتن هسته‌ای و مطرح کردن موشک‌ها، حقوق بشر و کمک به حزب‌الله هستند، اما همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند تيم مذاکره‌کننده فقط در چهارچوب انرژی هسته‌ای مذاکره می‌کند.

وی در پاسخ به پرسش ديگری مبنی بر اينکه نظرش درباره آيت‌الله هاشمی رفسنجانی چيست، پاسخ داد: آقای هاشمی زحمت زيادی برای انقلاب کشيده‌اند اما تابع خانواده خود هستند. انتظار از ايشان اين بود که اگر تخلفی در خانواده ايشان صورت گرفت که گرفته است، از آنها حمايت نکنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016