شنبه 2 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ظريف: يا توافق نخواهيم کرد يا به توافق کامل خواهيم رسيد

وزير خارجه کشورمان در گفتگو با خبرنگار عصرايران آخرين وضعيت پرونده هسته ای را تشريح کرد.

به گزارش عصرايران، محمد جواد ظريف، در اين گفت و گو به توافق يک مرحله ای، آخرين روند مذاکرات، اطلاع رهبر انقلاب از روند مذاکرات اشاره کرد و به سوالاتی درباره دو فرض موفقيت يا شکست مذاکرات پاسخ داد:

* مقام معظم رهبری تا چه اندازه در جريان مذاکرات هستند و از چه کانال هايی؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


- من بارها اعلام کرده ام که جزئيات مذاکرات خدمت مقام معظم رهبری و رياست محترم جمهوری اطلاع رسانی می شود و ايشان در جريان جزئيات قرار می گيرند، اما اينگونه نيست که در همه زمينه ها و جزئيات اعلام نظر بفرمايند اما هر زمانی که لازم بدانند اعلام نظر می فرمايند. تمام هدف تيم مذاکره کننده و رياست محترم جمهوری و دولت اجرای منويات مقام معظم رهبری است و اين مهم را دنبال خواهيم کرد.

* تاکيد اخير رهبری مبنی بر اين که توافق بايد تک مرحله ای باشد، چه دليلی داشت؟
- توافق که حتما بايد يک مرحله ای باشد. ما اصلی داريم که هيچ توافقی وجود نخواهد داشت تا زمانی که نسبت به همه موارد توافق صورت گرفته باشد و اين اصل را در ابتدای مذاکرات ژنو نيز اعلام کرده ايم.
من هم اعتقاد دارم که توافق بايد در حد کافی وارد جزئيات شده باشد که امکان بروز سوءتفاهم و سوءبرداشت وجود نداشته باشد. از ابتدا نيز تمام تلاشمان بر همين بوده است و به خصوص پس از تاکيد مقام معظم رهبری نيز همين چارچوب را رعايت خواهيم کرد. به هر حال هيچ توافقی نخواهد بود مگر اينکه بر روی همه جزئيات به توافق رسيده باشيم.

* اگر تا پايان ٩ تير توافق محقق نشود، چه خواهد شد؟
- من احساس می کنم نيازی نيست به اين مسئله فکر بکنيم اما اگر طرف مقابل به دليل نداشتن اراده سياسی و يا به دليل زياده خواهی مانع رسيده به توافق شود، من احساس نمی کنم دنيا به آخر رسيده باشد. در چنان فرضی به جامعه بين الملل شرح خواهيم داد که زياده خواهی طرف مقابل مانع حصول توافق شد، به دليل اينکه رفتاری که جمهوری اسلامی در دو سال اخير از خود نشان داده، رفتاری کاملا منطقی و قابل ارائه به دنياست.
دنيا اگر بداند که ايران - همان طور که رهبر انقلاب فرمودند - چگونه به دنبال اين بوده است که بر اساس حقوق طبيعی و يک برنامه دقيق غيرنظامی هسته ای کار را پيش ببرد و گروهی مانند صهيونست ها و نتانياهو مانع اين اقدام شدند ، آن وقت دنيا واکنش نشان خواهد داد و آن زمان است که اصولا تحريم ها از رنگ و لعاب خواهد افتاد.

* با فرض تحقق توافق، روابط ايران و جهان و نيز وضع تحريم ها و فعاليت های هسته ای ايران چگونه خواهد بود؟
- فعاليت هسته ای کشورمان ادامه پيدا خواهد کرد؛ البته يک چارچوب هايی را توافق خواهيم کرد که بر اساس آن فعاليت کنيم و البته اين توافق به معنی توقف برنامه هسته ای ايران نخواهد بود و قطعا توافق متضمن فعاليت های هسته ای کشورمان خواهد بود.
روابط با ساير کشورها نيز به سمت عادی شدن خواهد رفت. البته هم اکنون نيز روابط مان با ساير کشورها عادی و معمولی است فقط چند کشوری هستند که مزاحمت ايجاد می کنند برای ديگران، که انشاء الله در صورت توافق نهايی اين روابط عادی خواهد شد. حتی اگر امروز نيز با اين روندی که تا کنون جمهوری اسلامی پيش رفته است. اگر توافق نيز صورت نگيرد دنيا کاملا برايش روشن خواهد بود که يک گروهی کارشکنی کردند و آن ها مخالف هرگونه توافقی بودند و زياده خواهی کردند چرا که ايران منطقی پيش رفت ولی خوب توافقی صورت نگرفت.

* مذاکرات اکنون در چه مرحله ای است؟ گير مذاکرات کجاست؟ کدام کشور بيشترين همکاری را می کند و کدام کشور بيشترين کارشکنی را؟
- مذاکرات در مرحله جزئيات است و در مورد کليات بحثی صورت نمی گيرد. راجع به جزئيات غنی سازی و به خصوص جزئيات رفع تحريم ها در حال مذاکره و گفتگو هستيم که اين دو حوزه بسيار کار می برد. اما اينکه چه کشورهايی بيشتر همراه هستند طبيعتا دوستان ما در مذاکرات چين و روسيه هستند که مواضع متعادل تری دارند و در ميان کشورهای غربی نيز حسب مورد هستند کشورهايی که مواضع متعادل و گاه تندی دارند. اما بايد اعضای ۵+۱ به طور يک مجموعه حرکت کنند.

* همسويی برخی جريان ها در داخل با نتانياهو در کوبيدن بر طبل عدم توافق را چگونه ارزيابی می کنيد؟
- به نظر من نتانياهو به دنبال جنگ و تنش و داشتن بهانه ای برای پوشاندن سياست های ضد انسانی رژيم صهيونيستی است.
دوستان داخل کشور که نگرانی هايی دارند، به غير از برخی که ممکن است اهداف و مقاصد جناحی و سياسی داشته باشند، نگرانی هايشان مبتنی بر تاريخ سياست های غلط ايالات متحده و غرب عليه ايران است. طبيعی است که مردم ما نسبت به غرب مخصوصا آمريکا سوءظن دارند و نمی توانند اعتماد داشته باشند که اين وضعيت ما نيز هست.
تفاوتی هم که با برخی دوستان داخلی داريم اين است که ما اولا به دنبال منافع جناحی از اين مذاکرات نيستيم بلکه به دنبال منافع ملی هستيم ؛ ثانيا ما احساس می کنيم که جمهوری اسلامی ايران به حدی مقتدر و توانمند هست که می تواند مذاکره کند و هر وقت مذاکرات در جهت منافع ملی بود آری خواهيم گفت و هر وقت در تضاد با منافع ملی کشورمان باشد به آن نه خواهيم گفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016