دوشنبه 4 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

امام جماعت مسجد الازهر قاهره خواهان مدرن کردن آموزش اسلام شد

Ahmed-el-Tayeb-2.jpg
رادیو زمانه - احمد محمد احمد الطیب، رئیس دانشگاه الازهر و امام جماعت مسجد الازهر قاهره، در یک کنفرانس ضدتروریستی در عربستان سعودی، خواهان مدرن کردن آموزش اسلام شد.

احمد محمد احمد الطیب، رئیس دانشگاه الازهر و امام جماعت مسجد الازهر قاهره، در یک کنفرانس ضدتروریستی در عربستان سعودی، خواهان مدرن کردن آموزش اسلام شد.

روزنامه «الاهرام» مصر گزارش داده است که این مقام بلندپایه جامعه مسلمانان سنی، شامگاه روز یکشنبه ۲۲ فوریه / ۳ اسفندماه سخنرانی خود را به هنگام گشایش کنفرانس ضدتروریستی در مکه ایراد کرد.

الطیب ۶۹ ساله از گسترش گروه‌های شبه‌نظامی افراطی به نام اسلام و «سوء تعبیر از آموزه‌های دینی» انتقاد کرد و گفت: «دلیل روشنی که من [در این‌باره] می‌بینم، تجمع تاریخی گرایش‌های افراطی است که با تفاسیر فاسد از برخی متون در قرآن کریم و سنت [تعالیم محمد، پیامبر اسلام] رشد کرده‌اند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


احمد الطیب بر نیاز به «کنترل» بر «هرج و مرج احکام [دینی] علیه دیگر مسلمانان به‌عنوان کافر» تأکید کرد و گفت در غیر این صورت، «هیچ امیدی» برای «امت اسلامی» باقی نمی‌ماند تا وحدت خود را بازیابد.

امام جماعت مسجد الازهر قاهره در همین حال از معرفی یک برنامه آموزشی ویژه برای اصلاح «مفاهیم نادرست و مبهم» از دین اسلام دفاع کرد.

او همچنین عالمان دین اسلام را به یک کنفرانس فراخواند تا به‌گفته وی بر روی ارزش‌های مشترکی که اتحاد مسلمانان را حفظ می‌کنند سرمایه‌گذاری کنند. وی گفت در همین حال مردم هر کشور نیز آموزشی را که خود مایلند دنبال کنند. الطیب این اقدام را راهی برای رسیدن به «ثبات اجتماعی» دانست.

احمد الطیب چندی پیش حکمی صادر کرد که به موجب آن «قتل، به صلابه کشیدن یا قطع کردن دست و پای» شبه‌نظامیان گروه «دولت اسلامی» (داعش) مجاز دانسته شده بود.

بیشتر بخوانید: فتوای شیخ الازهر برای قتل و قطع دست و پای نیروهای داعش

رئیس دانشگاه الازهر در بیانیه‌ای به قتل پرخشونت معاذ الکساسبه، خلبان اردنی اشاره کرد که توسط گروه «دولت اسلامی» در قفس سوزانده شد. او با بیان خشم خود، شبه نظامیان داعش را «تروریست‌های پست» خواند و آن‌ها را به شیطان نسبت داد.

دانشگاه الازهر، مرکز اصلی علوم اسلامی سنی در جهان است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016