سه شنبه 5 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

اعتراض صنفی کارگران معدن «کوشک بافق» به چهارمين روز رسيد، جلوگيری از ورود ۱۷ کارگر اخراجی

«امروز چهارمين روزی است که کارگران در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات صنفی‌شان و همچنين اخراج ۱۷ کارگر، کار در بخش‌های مختلف معدن را متوقف کرده‌اند. اين درحاليست که به گفتهٔ کارگران، به دستور کارفرما از صبح امروز از ورود کارگران اخراجی به داخل معدن ممانعت به عمل آمده است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



اعتراض صنفی کارگران معدن کوشک بافق امروز در حالی به چهارمين روز متوالی رسيد که روز گذشته همزمان با سومين روز اعتراض صنفی اين کارگران که همچنان با توقف توليد همراه است، به دستور کارفرما از ورود ۱۷ کارگر اخراجی به داخل معدن جلوگيری شده است.

يک منبع آگاه در معدن کوشک بافق در اين باره به ايلنا گفت: امروز (سه شنبه ۵ آذرماه) چهارمين روزی است که کارگران در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات صنفی‌شان و همچنين اخراج ۱۷ کارگر، کار در بخش‌های مختلف معدن را متوقف کرده‌اند. اين درحاليست که به گفتهٔ کارگران، به دستور کارفرما از صبح امروز از ورود کارگران اخراجی به داخل معدن ممانعت به عمل آمده است.

گفتنی است، در ادامه اعتراضات صنفی سه روز گذشته، از يکشنبه شب (سوم اسفند ماه)، دستگاه ثبت ورود و خروج کارگران توسط عوامل کارفرما برداشته شده است تا روزهايی که کارگران معترض کار را متوقف کرده‌اند به عنوان غيبت برای آنان محسوب شود.

کارگران نگران اين هستند که با توجه به در اختيار نداشتن نسخهٔ سوم قراردادکار که بايد در اختيار کارگران باشد، امنيت شغلی ساير کارگران نيز به خطر بيافتد. يکی از کارگران در اين باره گفت: نسخه ی قرارداد اسفندماه به کارگران داده نشده و مشخص نيست ثبت قراردادها در اداره کار انجام شده است يا خير. اين مسئله نگرانی کارگران را در خصوص تعديل نيرو تشديد کرده است.

گفتنی است، اعتراض دسته جمعی کارگران معدن کوشک پس از اخراج ۱۷ نفر از کارگران صورت گرفت که ابتدای ماه جاری (اسفند ماه) توسط کارفرما از کار اخراج شدند و قراردادشان تمديد نشده است.

به گفتهٔ کارگران از اين ۱۷ نفر، ۱۲ نفراز جمله کارگرانی بودند که پس از اعتراضات صنفی در آذر ماه سال جاری ابتدا توسط کارفرما از کار اخراج و مجددا به کار بازگشته بودند اما همزمان با موج جديد اخراج‌ها ۵ کارگر ديگر نيز به همراه آن‌ها اخراج شده‌اند.

کارگران اخراجی در معادن زيرزمينی و روباز در بخش‌های انتظامات، سنگ شکن و... مشغول به کار بودند. کارفرما با اين بهانه که اين کارگران در جريان اعتراضات کارگری آذر و دی ماه دست داشته و فراهم کننده زمينه اغتشاش و ناامنی در معدن بوده‌اند آن‌ها را اخراج کرده است.

در همين رابطه «دخيل عباس زارع زاده»، نماينده مهريز و بافق در مجلس شورای اسلامی با اعلام اينکه در جريان اعتراضات کارگران اين معدن قراردارد، در خصوص پيگيری وضعيت مطالبات کارگران معدن سرب و روی کوشک بافق به خبرنگار ايلنا گفت: مطالبات کارگران معدن کوشک بافق بايد از طريق مراجع قانونی پيگيری شود و در صورتيکه اين کارگران با ما مکاتبه کنند می‌توانيم سريع‌تر اقدامات لازم را در خصوص پيگيری مطالباتشان انجام دهيم.

نماينده مهريز و بافق، با اشاره به اينکه تاکنون هيچگونه مکاتبه‌ای از سوی کارگران معدن کوشک با وی صورت نگرفته است، گفت: متاسفانه هنوز با ما به عنوان نماينده بافق مکاتبه‌ای صورت نگرفته ولی اگر کارگران بخواهند پيگيری مطالبات کارگران از اين طريق صورت بگيرد، اقدامات لازم انجام خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016