سه شنبه 5 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

"ايران مقام اول مصرف انرژی جهان را دارد"

مدرس سازمان بهره‌وری انرژی ايران گفت: متاسفانه ايران مقام اول مصرف انرژی را در جهان دارد.

به گزارش ايسنا، محمدرضا مظفريان اظهار کرد: با توجه به اين که بعد از انقلاب اسلامی، ايران در زمينه‌های علمی و نظامی دستاوردهای بزرگی داشته، اما در مساله انرژی بسيار ضعيف عمل کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به اينکه ايران در مصرف گاز طبيعی در خاورميامنه رتبه اول را دارد، خاطرنشان کرد: ايران در توزيع ذخاير گاز طبيعی با ۴۱ درصد و با توليد ۲۱ درصد از آن مقام اول را در خاورميه کسب کرده است.

مدرس سازمان بهره‌وری انرژی ايران عنوان کرد: بيشتر انرژِی کشور در حوزه حمل و نقل، مصارف خانگی و تجاری مصرف می‌شود؛ همچنين حدود ۴۰ درصد انرژی در بخش ساختمان استفاده می‌شود.

مظفريان با اشاره به اينکه مديريت انرژی کم مصرف کردن نيست بلکه درست مصرف کردن است، افزود: ايجاد رفاه و آسايش مناسب و صرفه جويی اقتصادی دو امر مهم در مديريت مصرف انرژی است.

وی با بيان اينکه «در سال ۹۱ با افزايش عرضه انرژی مصرف آن نيز بالا رفت» تصريح کرد: همزمان با آغازطرح يارانه‌ها مصرف سوخت کاهش چشمگيری داشت ولی بعد از مدتی، مجددا مصرف آن افزايش پيدا کرد؛ بنابراين می‌توان نتيجه گرفت قيمت بنزين در پايين آمدن هزينه‌ها جايگاهی نداشته است.

مسئول کارگروه مديريت انرژی بيان کرد: ميزان انتشار گاز دی اکسيدکربن از بخش‌های مختلف انرژی در بخش خانگی، تجاری و عمومی ۱۲۷ ميليون تن، در بخش حمل و نقل ۱۳۰ ميليون تن و نيز نيروگاه‌ها ۱۷۴ ميليون تن است.

مظفريان گفت: با توجه به اينکه متوسط انرژی خورشيدی در ايران ۳۰۰ روز بوده است، به دليل فقدان مديريت مصرف، از آن بهره‌ای نمی‌بريم؛ درحالی‌که متوسط آن در اروپا ۲۰۰ روز بوده و ترکيه نيز ۸۰ تا ۹۰ درصد از اين انرژی رامصرف می‌کنند.

وی معيار انرژی جهان(sec) را واحد توليد کالا يا خدمات انرژی مصرف شده دانست و ادامه داد: در چند سال اخير به همت سازمان ملی استاندارد برای ۷۰ تا ۸۰ درصد از کالاها مانند فولاد معيارتعيين شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016