پنجشنبه 7 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

ايران دومين کشور دنيا از نظر تعطيلات رسمی


رضا محبوبی

مشاور وزير کشور و معاون امور اجتماعی مرکز امور اجتماعی و فرهنگی در خصوص ساماندهی تعطيلات سال آينده، گفت: اگر بخواهيم تعطيلات رسمی خود را با ساير کشورها هماهنگ کنيم نبايد سليقه‌ای برخورد کنيم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه زنجان، رضا محبوبی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: از نظر دولت در حال حاضر وضعيت تعطيلات در سطح کشور به جای کارکرد مثبت کارکردی منفی داشته و اغلب شهروندان نمی‌توانند برنامه‌ريزی مشخصی برای بهره‌وری از ايام فراغت خود داشته باشند. به علاوه چون عمده تعطيلات کشور بر اساس تاريخ قمری و متغير است موجب می‌شود افراد نتوانند با برنامه‌ريزی به موقع از تمام فرصت و ظرفيت‌های گردشگری استفاده کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



وی با تاکيد بر اينکه وزارت کشور جهت ساماندهی تعطيلات در پی جمع‌آوری نظرات مراجع مختلف است، ادامه داد: به عنوان مثال، ما ظرفيت‌های عظيمی در جنوب کشور داريم، اما به دليل نبود تعطيلات زمستانی نمی‌توانيم از آن بهره‌مند شويم. همچنين می‌توان اذعان کرد که متاسفانه حتی تعطيلات مذهبی هم با بی‌برنامگی و به بطالت می‌گذرد. از سوی ديگر در اکثر موارد شروع سال تحصيلی هم بر اساس زمان‌بندی تعيين شده در تقويم پيش نمی‌رود، چرا که به عنوان مثال اگر اول مهر وسط هفته باشد ناخودآگاه روز اول مدارس تا شنبه هفته بعد به تعويق می‌افتد.

وی همچنين افزود: در واقع ساماندهی صرفاً به معنای کاهش يا افزايش تعطيلات نيست، بلکه ما بايد تمام اين بی‌نظمی‌ها را در نظر گرفته و تعداد تعطيلات را با برنامه‌ريزی دقيقی در اختيار شهروندان قرار دهيم. در حال حاضر تعطيلات رسمی کشور ۲۶ روز است و ايران از اين بابت دومين کشور دنيا است، اين در حالی است که ما فقط روزهای جمعه را به طور رسمی می‌شناسيم، اما در ساير کشورها شنبه و يک‌شنبه پشت سر هم تعطيل‌اند، از اين رو می‌توان گفت ما در مجموع کم‌ترين تعطيلات را داريم.

محبوبی در بخش ديگری از سخنان خود در خصوص کاهش آسيب‌های اجتماعی نيز گفت: مراجع و متخصصان مختلف در اين رابطه فهرست‌های مختلفی ارايه می‌دهند، اما در نهايت تمام آن‌ها دارای فصل مشترک هستند. به علاوه اغلب مولفه‌های عنوان شده در مجامع مختلف علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته، روند افزايشی داشته و از وضعيت مطلوبی برخوردار نيستند، از اين رو بايد تمام اهتمام خود را جهت علت‌يابی رشد آسيب‌ها به کار گيريم.

وی با اشاره به اينکه بايد تصميمات اساسی در سطح ساختاری صورت گيرد، تصريح کرد: تکيه بر دين‌داری و افزايش سرمايه‌های اجتماعی دو مولفه‌ای هستند که تاثير بسزا و چشم‌گيری در کاهش آسيب‌های اجتماعی دارند. از طرفی ارتقاء سطح دين‌داری مردم تنها بر عهده نهادهای سياسی نيست، بلکه يک باور عمومی است، به علاوه تمهيداتی که منجر به افزايش سرمايه‌های اجتماعی می‌شود نيز کاهش آسيب‌ها را به دنبال دارد.

محبوبی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، در ماه مبارک رمضان سطح نزاع و سرقت به شکل معناداری کاهش می‌يابد، در نتيجه می‌توان گفت زمينه‌سازی برای پررنگ کردن اعتقادات مردم اثر مستقيم روی کاهش ميزان ناهنجاری‌ها می‌گذارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016