جمعه 8 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

حبس ابد برای ربایندگان شریک مهدی هاشمی

261D678400000578-2969861-image-m-2_1424948557581.jpg
خودنویس: در حالی که از انتشار خبر ربودن عباس یزدانپناه یزدی بیش از یک سال و نیم گذشته، امروز دادگاهی در امارات، متهمان ربون شریک سابق مهدی هاشمی را به حبس ابد محکوم کرد. گفته می‌شود سه نفر از متهمان در ایران هستند.

چند روز بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲، خبر ربوده شدن عباس یزدانپناه یزدی از دفترش منتشر شد. او در روز ۲۵ ژوئن ۲۰۱۳، در مقابل دوربین ویدئویی، در ارتباط با پرونده قرارداد گازی «کرسنت» برای دیوان داوری لاهه شهادت داده بود و بعد از ظهر همان روز، برای همیشه ناپدید شد.

به گزارش دیلی میل، ۶ نفر از کسانی که متهم به دست داشتند در آدم‌ربایی شریک سابق مهدی هاشمی بوده‌اند، به حبس ابد محکوم شده‌اند. روزنامه اماراتی گالف نیوز نیز از سه نفر از متهمان به اختصار نام برده که در دادگاه حاضر بوده‌اند. گفته می‌شود که سه نفر دیگر از متهمان هم‌اینک در ایران هستند.

دیلی‌میل به نقل از یکی مخالفان جمهوری اسلامی نوشته است که دلیل ربودن عباس یزدی، گرفتن اعتراف علیه مهدی هاشمی بوده است. دیلی‌میل همچنین می‌نویسد که هنوز هیچ دلیلی برای ارتباط ربایش او با شهادتش علیه جمهوری اسلامی پیدا نشده است.

از سوی دیگر، برخی آشنایان به پرونده معتقدند که مرگ عباس یزدانپناه یزدی، مانع سنگین‌تر شدن پرونده مهدی هاشمی شده است. ع.ج. (نام محفوظ) به خودنویس گفت که به دلیل اطلاع کامل عباس یزدی از تمامی معاملات مربوط به قراردادهای بزرگی مثل کرسنت، توتال و استات اویل و ده‌ها قرارداد دیگر، حذف آقای یزدانپناه منتهی به پاک شدن صورت مساله در پرونده‌های داخلی و خارجی مهدی هاشمی شده است.

نام عباس یزدانپناه یزدی، دو سال پیش از سوی دادستانی فرانسه به عنوان منتقل کننده ده‌ها میلیون دلار پول (رشوه) در رسانه‌ها مطرح شد. چندی پیش نیز مدیر شرکت توتال که پرداخت کننده رشوه بوده، در حادثه برخورد هواپیمایش با ماشین برف‌روب در فرودگاه مسکو، کشته شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عباس یزدانپناه یزدی کیست؟

شریک و مباشر سابق مهدی هاشمی، همکلاسی او در مدرسه نیکان بوده است. گفته می‌شود که این فرد مورد اعتماد، حتی زمانی که مهدی در دهه‌ی ۶۰ مجبور به اقامتی موقت در استرالیا شده، همراه او بوده است. نام عباس یزدانپناه یزدی نخستین بار بعد از افشای پرداخت رشوه به مهدی هاشمی از سوی مسوولان ارشد شرکت استات اویل نروژ با واسطه‌گیری شریکش، رسانه‌ای شد و چندی بعد، این شهروند انگلستان که مدارک دفترش از سوی مقام‌های مبارزه با فسادهای کلان انگلستان ضبط شده بود، به دوبی رفت.

عباس یزدی اما در سال ۱۳۷۳، برای مدتی بازداشت شد اما با کمک خانواده هاشمی رفسنجانی در همان روز آزادی از زندان، از کشور نیز خارج شد.

بر اساس مدارک برجای مانده از اقامت مهدی هاشمی در هتلی در ژنو در سال ۱۹۹۳، مدرک ارائه شده از سوی او به هتل با نام خانوادگی یزدانپناه بوده است و نشانی استرالیا.

۱۶ نوامبر ۲۰۱۰، بعد از انتشار گفتگو با شاکی مهدی هاشمی در خودنویس، خواهرزاده مهدی هاشمی به سردبیر خودنویس خبر داد که جوابیه‌ای که سوی مهدی هاشمی تهیه شده، توسط عباس یزدانپناه یزدی فرستاده خواهد شد. این جوابیه در روز ۱۸ نوامبر ۲۰۱۰ از سوی عباس یزدانپناه یزدی ارسال و همان روز نیز در خودنویس منتشر شد.

اعضای ارشد خانواده هاشمی سال‌های سال مدعی قطع ارتباط عباس یزدانپناه با مهدی بودند، اما این مساله از سوی نوه‌ی هاشمی رفسنجانی رد شده است. گفته می‌شود داماد فائزه هاشمی نیز به خاطر دیرکرد عباس یزدی در پرداخت بدهی‌اش، از او در دوبی شکایت کرده بود.

عباس یزدانپناه یزدی، با مدیران ارشد وزارت نفت نیز در ارتباط نزدیک بوده است. سید مهدی حسینی که بالاترین مدیر وزارت نفت در امور قراردادها بوده، از نزدیکان آقای یزدانپناه یزدی است.

یک عضو اتاق فکر نزدیک به کاخ سفید به سردبیر خودنویس گفته بود که در دوران تحریم‌ها آقای یزدی درگیر پیدا کردن مشتری‌هایی از اروپای شرقی برای نفت ایران بوده است. این در حالی است که مهدی هاشمی به عنوان یکی از طرفداران اعمال تحریم علیه دولت احمدی‌نژاد معرفی شده است. معلوم نیست آیا آقای هاشمی می‌توانسته سهمی در درآمدهای ناشی از فروش قاچاق نفت داشته باشد یا نه.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016