شنبه 9 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

وزیر اسرائيلی: ما اصولا با توافق هسته‌ای با ایران مخالفتی نداریم

• یووال اشتاینیتس، وزیر اطلاعات و امور استراتژیک اسرائیل در یک گفت‌وگوی مطبوعاتی اعلام کرد که کشورش اصولا با توافق هسته‌ای میان ایران و غرب مخالفتی ندارد اما از روند فعلی مذاکرات ناخرسند است و نسبت به نتایج آن خوشبین نیست.

دویچه وله - یووال اشتاینیتس در گفت‌وگوی اختصاصی خود با سایت "اشپیگل آنلاین" به مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱ + ۵ پرداخت و درباره موضع کشورش در این زمینه توضیحاتی داد. او در این گفت‌وگو که روز جمعه (۲۷ فوریه / ۸ اسفند) منتشر شد اظهار داشت که نگرانی اسرائیل از توافق اصولی میان ایران و گروه ۱ + ۵ نیست بلکه موضوعاتی است که به گفته او در روند مذاکرات به آنها کم اهمیت داده شده.

اشتاینیتس به اشپیگل آنلاین می‌گوید: «دو طرف در رابطه با شمار سانتریفیوژها به یکدیگر نزدیک شده‌اند زیرا شورای امنیت سازمان ملل و آلمان پذیرفته‌اند که تهران چند هزار سانتریفیوژ داشته باشد. علاوه بر این، میزان اورانیوم غنی‌شده‌ی مجاز برای ایران هم تعیین شده است. در این رابطه پیشرفت‌هایی حاصل شده، زیرا ایران در برخی زمینه‌ها کوتاه آمده است. اما مهم‌تر این است که تکلیف سایر سانتریفیوژها و زیرساخت‌های هسته‌ای ایران چه خواهد شد؟ این زیرساخت‌ها باید از بین بروند. این موضوع هنوز حل نشده است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پیشتر خبرگزاری آسوشیتد پرس گزارش داده بود که در مذاکرات هسته‌ای پیشرفت‌هایی حاصل شده است. در این گزارش به نقل از منابع آگاه آمده که ایران می‌تواند ۶ هزار و ۵۰۰ سانتریفیوژ داشته باشد و پس از مدتی تعداد سانتریفیوژهای خود را به ۱۰ هزار یا بیشتر برساند. ایران هم‌چنین باید بخش عمده‌ی اورانیوم غنی‌شده‌ی خود را به خارج از کشور منتقل نماید یا پودر کند، به شکلی که قابل‌استفاده در سلاح هسته‌ای نباشد.

آسوشیتدپرس به نقل از منابع آگاه خود نوشت که آمریکا در ابتدا خواستار محدودیت ۲۰ ساله برای برنامه هسته‌ای ایران بوده ولی ایران آمادگی خود را برای محدودیتی کمتر از ۱۰ سال اعلام کرده است.

احتمال می‌رود که طرفین در این زمینه به حد وسط قانع شوند.

پژوهش هسته‌ای ایران

اشپیگل آنلاین از وزیر اطلاعات اسرائیل می‌پرسد که موضع کشورش در رابطه با ۱۰ سال محدویت و همچنین خواست ایران مبنی بر ادامه پژوهش‌های هسته‌ای خود چیست؟
اشتاینیتس معتقد است که اگر ایران بتواند هزاران سانتریفیوژ داشته باشد و پس از مدتی شمار آنها را افزایش دهد، ممکن است به "کشوری در آستانه رسیدن به سلاح هسته‌ای" تبدیل شود و در نتیجه «در ۱۰ یا ۱۲ سال آینده خطرناک‌تر خواهد بود».

به اعتقاد سیاستمدار اسرائيلی، در این صورت ایران قادر خواهد بود که ظرف چند هفته به سلاح هسته‌ای دست یابد.

اشتاینیتس هشدار می‌دهد که اگر به ایران اجازه پژوهش هسته‌ای داده شود، در این صورت می‌تواند دانش هسته‌ای موردنیاز خود را به طور قانونی از آمریکا و روسیه خریداری کند.

چه تعداد سانتریفیوژ؟

یووال اشتاینیتس به این پرسش که اسرائیل چه تعداد سانتریفیوژ ایرانی را می‌پذیرد، پاسخ می‌دهد: «بحث در باره شمار سانتریفیوژها و محدویت برنامه هسته‌ای ایران گمراه‌کننده است. ایران می‌تواند انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز داشته باشد؛ اما بدون یک برنامه‌ هسته‌ای».

وزیر اطلاعات و امور استراتژیک اسرائیل تاکید می‌کند که مذاکرات هسته‌ای باید پیرامون از بین‌بردن برنامه‌هسته‌ای ایران باشد نه محدود کردن آن.

از بین بردن تهدید

اشپیگل آنلاین در ادامه گفت‌وگوی خود با اشتاینیتس این پرسش را مطرح می‌کند که توقع مشخص اسرائیل چیست و آیا این کشور به توافق هسته‌ای احتمالی میان ایران و گروه ۱ + ۵ پای‌بند خواهد بود؟

او در پاسخ تاکید می‌کند که کشورش خواستار پایان دادن به "تهدید" از جانب ایران است و این که اسرائیل بتواند از حیات و امنیت خود دفاع کند. او می‌گوید: «بگذارید از تاریخ بیاموزیم. در ۱۲ سال گذشته دو قرارداد هسته‌ای با "کشورهای شرور" بسته شد: با لیبی در سال ۲۰۰۳ و با کره شمالی در ۲۰۰۷ (...) لیبی برنامه هسته‌ای را خود را پایان داد و کره شمالی برنامه خود را معلق کرد و ۴ سال بعد به آن ادامه داد. امروز کره شمالی حدود ۱۰ بمب هسته‌ای دارد و کره جنوبی، ژاپن و حتی ایالات متحده را تهدید می‌کند.»

وزیر اطلاعات و امور استراتژیک اسرائيل سپس می‌گوید، کشورش توافقی شبیه آنچه که با لیبی صورت گرفت را ترجیح می‌دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016