دوشنبه 11 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

کری: سخنرانی نتانياهو در کنگره تبديل به "فوتبال سياسی" نشود

• در آستانه ايراد سخنرانی نخست وزير اسرائيل عليه برنامه اتمی ايران در کنگره آمريکا جان کری نتانياهو را به آرامش دعوت کرد. اما اسرائيل اين سخنرانی را به عنوان آخرين شانس برای جلوگيری از "توافق بد" با ايران ارزيابی می‌کند.

دویچه وله ـ جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، روز يکشنبه (اول مارس / ۱۰ اسفند) در مصاحبه با فرستنده تلويزيونی ABC گفت: «طبيعی است که آمريکا به نخست وزير اسرائيل خوش آمد خواهد گفت و او می‌تواند در اينجا سخن بگويد. روابط امنيتی ما با اسرائيل تا کنون به اين اندازه نزديک نبوده است.»

کری افزود که اما ديدار و سخنرانی نتانياهو در کنگره آمريکا نبايست تبديل به "فوتبال سياسی بزرگ" شود. در ادبيات سياسی آمريکا "فوتبال سياسی" به موضوعی گفته می‌شود که احزاب سياسی مخالف در موردش بحث می‌کنند و از آن بيش از آنچه که در اصل سياسی باشد، موضوعی سياسی می‌سازند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جان بينر، سخنگوی جمهوريخواه مجلس نمايندگان آمريکا و از مخالفان شناخته شده اوباما، روز ۲۱ ژانويه از نتانياهو دعوت کرد به واشنگتن سفر کند تا در کنگره آمريکا درباره خطر برنامه اتمی ايران سخنرانی داشته باشد.

دعوت از نتانياهو که بدون آگاهی کاخ سفيد انجام گرفته بود اعتراض دولت آمريکا را برانگيخت. مقامات کاخ سفيد اعلام کردند که تا چند روز از چنين دعوتی بی‌اطلاع بوده‌اند و اين دعوت و پذيرش آن از سوی دولت اسرائيل را تخطی از پروتکل‌های ديپلماتيک می‌دانند.

کاخ سفيد اعلام کرد که در صورت سفر نتانياهو به آمريکا باراک اوباما با او ملاقات نخواهد کرد. طبق آخرين اخبار، ديداری ميان اين دو سياستمدار انجام نخواهد گرفت. نتانياهو روز يکشنبه تاکيد کرد که به اوباما احترام می‌گذارد و به "قدرت روابط ميان اسرائيل و آمريکا ايمان دارد". او همچنين گفت که رفع اختلاف درباره ايران را ممکن می‌داند.

همچنين جان کری پس از اطلاع از دعوت بدون مشورت با دولت از نتانياهو گفته بود که با نخست وزير اسرائيل ديدار نخواهد کرد. اما او در مصاحبه روز يکشنبه خود گفت که شرايطی که در آن از نتانياهو دعوت به عمل آمده نبايد ديگر موجب دعوا باشد.

کری گفت آنچه در اين رابطه رخ داده "عجيب و حتی بی‌سابقه" است، اما دولت آمريکا مايل نيست اين قضيه را به موضوع بحث سياسی تبديل کند.

"سفر سرنوشت‌ساز" نتانياهو

نتانياهو در آستانه سفر خود به آمريکا بار ديگر نسبت به خطر ناشی از توافق بد در مورد برنامه اتمی ايران هشدار داد. او که قرار است سه‌شنبه (۳ مارس) در کنگره آمريکا سخنرانی کند، درباره سفر بحث‌انگيز خود به واشنگتن گفت که اين سفر را "سرنوشت‌ساز و ماموريتی تاريخی" می‌داند.

نخست وزير اسرائيل هنگام ديداری نمادين از "ديوار ندبه"، از امکنه مقدس يهوديان در اورشليم (بيت‌المقدس)، گفت: «به عنوان رئيس دولت، وظيفه من است که امنيت اسرائيل را تامين کنم.»

وزير امور خارجه آمريکا نيز يکشنبه تاکيد کرد: «توافق بدی با ايران صورت نخواهد گرفت.» او گفت که اسرائيل به علت توافق اتمی موقتی که تا الان با ايران برای محدود کردن برنامه اتمی اين کشور حاصل شده، امن‌تر از گذشته است.

کری ادامه داد: «و اينکه مطمئن باشيم که ايران نمی‌تواند بمب اتم توليد کند استانداردی است که ما در مورد هر توافقی در نظر خواهيم گرفت.» کری گفت که اما بايد به ديپلماسی شانس داده بشود.

همچنين موشه يعلون‌، وزير دفاع اسرائيل، روز يکشنبه گفت که سخنرانی نتانياهو در کنگره آمريکا آخرين شانس برای متوقف کردن توافق خطرناک با ايران است. يعلون به تلويزيون اسرائيل گفت که کنگره آمريکا قدرت تاثيرگذاری بر مذاکرات را دارد.

اسرائيل برنامه اتمی ايران را خطری بزرگ برای موجوديت خود می‌داند و خواستار توقف کامل غنی‌سازی اورانيوم در ايران است.

قرار است که ايران و گروه کشورهای ۱+۵ (آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا، فرانسه و آلمان) تا ماه ژوئيه به توافق نهايی برسند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016