دوشنبه 18 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

نیویورک تایمز: خواسته های ایران و 1+5 از یکدیگر چیست؟

kerryzarifNYT.jpg
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به تشریح آنچه غرب از ایران انتظار دارد، آنچه ایران به دنبال آن است و آنچه منتقدان می گویند، پرداخته است.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، آمریکا و دیگر کشورهای غربی خواهان اجرای بازرسی های دقیق بر فعالیت های هسته ای ایران و اعمال محدودیت برای تعداد سانتریفیوژهایی هستند که ایران می تواند برای غنی سازی اورانیوم از آنها استفاده کند. آنها همچنین به دنبال آن هستند که بخش زیادی از ذخیره اورانیوم غنی شده ایران از این کشور خارج شود.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و جان کری، وزیر امور خارجه این کشور بر اعمال محدودیت هایی تاکید دارند که اگر ایران در صدد برآمد تعهداتش را زیر پا بگذارد، نتواند ظرف یک سال سوخت کافی برای ساخت یک سلاح هسته ای تولید کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جان کری تاکید کرده است که هدف اصلی از مذاکرات جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح های هسته ای است و این هدفی است که اسرائیل و آمریکا بر سر آن با هم توافق نظر دارند.

اما تهران می گوید توافقی قابل قبول است که به این کشور اجازه دهد به انرژی هسته ای مورد نیاز برای تولید برق و مقاصد پزشکی دسترسی داشته باشد. ایران همچنین تاکید دارد که باید به تحریم های اقتصادی این کشور پایان داده شود. آیت الله علی خامنه ای، رهبر معظم ایران اعلام کرده این کشور به دنبال آن است که پس از پایان مدت زمان اجرای توافق، توانایی غنی سازی در سطح صنعتی را داشته باشد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفت: طرف های مذاکره کننده به ویژه کشورهای غربی و خصوصا آمریکا باید یک بار و برای همیشه دریابند که تحریم و توافق باهم سازگار نیستند. اما از طرف دیگر منتقدان توافق از جمله اسرائیل با اشاره به تلاش های مخفی تهران در زمینه تولید سوخت هسته ای و انجام دادن دیگر فعالیت های هسته ای نظامی خواهان برچیده شدن کامل تاسیسات هسته ای ایران هستند.

مدت زمان تعیین شده برای دستیابی به چارچوب کلی توافق پایان ماه مارس است و توافق نهایی هم باید تا ژوئن امضا شود.

بر اساس این توافق احتمالا توانایی ایران در زمینه تولید سوخت هسته ای دست کم به مدت ده سال به شدت محدود می شود. اما این محدودیت ها به تدریج کاهش خواهند یافت. پس از پایان مدت زمان توافق فعالیت های ایران همچنان مورد بازرسی قرار خواهد گرفت و ایران قادر نخواهد بود سوخت مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته ای تولید کند.

اما این مسئله مشخص نیست که آیا ایران موظف خواهد شد به تمام پرسش های بازرسان درمورد فعالیت هایش در زمینه طراحی بمب پاسخ دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016