یکشنبه 24 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

رييس آگاهی: اسيدپاشی اصفهان کشف می‌شود


سردار محمدرضا مقيمی

رييس پليس آگاهی نيروی انتظامی به تشريح آخرين وضعيت پرونده اسيدپاشی اصفهان پرداخت و از تمديد فعاليت مبارزه با سرقت در سال آينده خبر داد.

به گزارش ايسنا، سردار محمدرضا مقيمی روز يکشنبه در نشست خبری که به منظور تشريح گزارش عملکرد پليس آگاهی ناجا و پاسخ به سوالات خبرنگاران در مقر مرکزی ناجا برگزار شد، با بيان اينکه اسناد اثبات جرم تنها نبايد اقرار و اعتراف باشد، گفت: از اين رو ما رويکرد اطلاعات‌محور و آزمايشگاه‌محور را در رئوس اهداف خود قرار داديم.

وی با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه مبارزه با سرقت، اظهار کرد: هدف از راه‌اندازی اين قرارگاه ايجاد هم‌افزايی ناجا بود تا بتوانيم با کمک آن از تمام توانمندی‌های خود استفاده کنيم و در همين راستا از بازنشستگانمان و تجربياتی که داشتيم بهره برديم.

رييس پليس آگاهی ناجا با تاکيد بر اينکه هر کارگاه بايد يک محقق باشد، اظهار کرد: ما اين موضوع را نه به عنوان يک شعار بلکه به عنوان يک اصل در پليس آگاهی قرار می‌دهيم تا بتوانيم آن را نهادينه کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مردم در ايام عيد، نقدينگی خود را به بانک‌ها بسپارند
مقيمی با بيان اينکه يکی ديگر از اقدامات انجام شده در مجموعه پليس آگاهی بحث استفاده از safebox يا همان صندوق امانات بود، گفت: لازم است سازمان‌ها و نهادهای ديگر نيز برای توسعه صندوق‌های امانات پای کار بيايند و پيشنهاد ما اين است که مردم در ايام عيد، نقدينگی خود را در بانک‌ها بگذارند چراکه اين کار علاوه بر اينکه باعث توسعه استفاده از صندوق امانات می‌شود، ريسک سرقت را نيز کم کرده و فضای سرقت نيز برای سارقان ناامن می‌شود.

افزايش ۶ درصدی کشف جرم و کاهش يک درصدی وقوع سرقت در کشور
وی با تاکيد بر اينکه در مديريت جرم هم به موضوع جرم پرداخته و هم فضای اجتماعی جرم را رصد می‌کنيم، به تشريح آماری از دستاوردهای قرارگاه مبارزه با سرقت پرداخت و گفت: در پايان سال ۹۱ روند وقوع سرقت نسبت به سال قبل ۲۵ درصد و در سال ۹۲ نيز ۲۳ درصد نسبت به سال قبلش افزايش داشت. در اين فضا قرارگاه مبارزه با سرقت راه‌اندازی شد و خوشبختانه در ۱۱ ماهه امسال، شاهد کاهش يک درصدی وقوع سرقت نسبت به سال قبل بوديم.

رييس پليس آگاهی ناجا با بيان اينکه رقم دقيق اين کاهش برابر آخرين آماری که صبح امروز جويا شدم، ۱.۳۳ درصد است، گفت: آماری که برای ما قابل توجه است، آمار نسبت کشف به وقوع جرم است. اين آمار در سال ۹۱، يک درصد کاهش داشته، در سال گذشته ۲ درصد افزايش داشت. خوشبختانه در ۱۱ ماهه سال جاری موفق شديم نسبت کشف وقوع جرم را ۶ درصد افزايش دهيم که اين عدد قابل توجهی است.

کشف ۹۷ درصد وسايل نقليه سرقتی
مقيمی با بيان اينکه ۹۷ درصد وسايل نقليه سرقتی کشف می‌شود، گفت: در راه‌اندازی قرارگاه مبارزه با سرقت ۱۴ استان که ۷۵ درصد از کل سرقت‌ها در آن رخ می‌داد، مورد هدف ما قرار گرفت که خوشبختانه تمامی آنها نسبت به عملکرد خودشان در گذشته موفق بوده‌اند. و در اين بين استان لرستان نيز با تدابير فرمانده انتظامی‌اش توانست از ليست ۱۴ استان خارج شود. تهران بزرگ نيز توفيقات خوبی داشته است.

تمديد فعاليت قرارگاه مبارزه با سرقت
مقيمی از تمديد فعاليت قرارگاه مبارزه با سرقت در سال ۹۴ خبر داد و گفت: اين دستور با تدبير فرمانده ناجا انجام شده و بنا شده از طريق تشديد اقدامات مقابله‌ای و انجام طرح‌های ماموريتی و عملياتی، فعاليت مبارزه با سرقت در سال آينده نيز ادامه يابد.

رييس پليس آگاهی ناجا با بيان اينکه انتظار ما از قرارگاه مبارزه با سرقت تشديد اقدامات عملياتی با هدف پيشگيری از وقوع و کاهش آن است، گفت: تمرکز رسيدگی به پرونده‌های جرايم خشن و در اولويت قرار دادن رسيدگی به آن، اشراف اطلاعاتی جرم و تقويت آزمايشگاه‌های علمی و آموزش و استانداردسازی رفتار کارکنان به ويژه درخصوص مواجهه با مالباختگان و نيز حضور به موقع در صحنه جرم، از اولويت‌های جدی و اصلی ما در قرارگاه مبارزه با سرقت است.

نبود نظارت در شرکت‌های کاغذی
مقيمی درباره برخی از شرکت‌ها و موسسات کاغذی نيز گفت: متاسفانه جايی برای نظارت بر اين شرکت‌ها و موسسات وجود ندارد. از آن طرف اين افراد با خيال راحت در روزنامه‌ها و صداوسيما نيز تبليغ می‌کنند که آمار زيادی در اين خصوص وجود دارد و لازم است برخوردی با اين افراد صورت گيرد.

به گفته وی، در بحث شرکت‌های ليزينگی و کاغذی نيز در مجموعه جعل و کلاهبرداری، واحد مشخصی مسوول رسيدگی و کنترل شده است.

اعلام شيوه‌های سرقت خودروها به خودروسازان
مقيمی با بيان اينکه متاسفانه بالاترين درصد سرقت خودروها در کشور مربوط به برخی از خودروهای توليد داخل است، در واکنش به اينکه اسامی اين خودروها را نيز اعلام کنيد، گفت: نوع اين خودروها را همه می‌دانند که چيست و اجازه دهيد که من اعلام نکنم.

وی با اشاره به اعلام شيوه‌های سرقت خودروها به خودروسازان جهت رفع معايب اجتمالی و افزايش ايمنی آنها ادامه داد: در حوزه سرقت وسايل نقليه در سال جاری نه تنها افزايش سرقت نداشتيم بلکه افزايش کشف داشتيم.

به گفته رييس پليس آگاهی ناجا با توجه به هدف‌گذاری‌های صورت گرفته، هدف پليس آگاهی در سال جاری و سال آينده برخورد با سارقان حرفه‌ای است.

آخرين وضعيت پرونده اسيدپاشی اصفهان
مقيمی در پاسخ به سوال يکی از خبرنگاران درخصوص آخرين وضعيت اسيدپاشی در اصفهان نيز گفت: تا الان هيچ موردی در کشور وجود نداشته که منجر به کشف نشده باشد. در بحث اسيدپاشی اصفهان نيز اين موضوع در اولويت معاونت مبارزه با جرايم جنايی تعريف شده و اطلاعات آن در حال جمع‌آوری است و به نکات خوبی هم رسيده‌ايم.

وی با بيان اينکه انتظار در مورد اين پرونده، کشف اين پرونده است، گفت: يقين داريم که اين موضوع نيز منجر به کشف خواهد شد اما مرسوم است برای يک پرونده تاريخ کشف اعلام شود.

رييس پليس آگاهی ناجا ادامه داشت: اين موضوع به صورت هفتگی به عنوان پرونده مهم در اتاق فکرهای ما بررسی می‌شود و مجددا تقاضا داريم که اگر کسی اطلاعاتی در اين خصوص دارد، آن را به ما بدهد.

ماجرای پيش آمده برای مطهری موضوع جرم ما نيست
مقيمی با بيان اينکه آيا شما به ماجرای علی مطهری ورود به پيدا کرده‌ايد يا خير، گفت: اين موضوع در دستور جرم ما نيست.

رييس پليس آگاهی ناجا درپاسخ به سوال يکی از خبرنگاران درخصوص سوءاستفاده برخی به عنوان پليس افتخاری خاطرنشان کرد: موضوع سرقت در پوشش مامور يکی از جرايمی است که وجود دارد اما نمی‌توان با اين عنوان کرد که سوءاستفاده‌ای از عنوان پليس افتخاری شده، طرح به اين خوبی را متوقف کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016