چهارشنبه 27 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

معاون زنان رياست‌جمهوری: وضعيت زندان زنان قرچک آنگونه که در برخی سايت‌ها مطرح می‌شود، نيست

فاطمه جمال‌پور - شرق ـ خبرنگاران می‌پرسند زندان قرچک، مولاوردی در جواب می‌گويد، ندامتگاه شهرری؛ اما هرآنچه هست اخبار ضدونقيضی درباره وضعيت تنها زندان زنان تهران شنيده می‌شود. شايعاتی که معاون زنان رياست‌جمهوری را بر آن داشت تا ماه پيش بازديدی از آن زندان داشته باشد. روايت مولاوردی از ندامتگاه شهرری اينگونه است: حضور من در ندامتگاه شهرری به‌دليل بيانيه‌ای بود که از دولت خواسته بود به وضعيت اين زندان رسيدگی کنند و در اين بيانيه در مورد انتقال زندانيان امنيتی به ندامتگاه شهرری ابراز نگرانی شده بود. بنابراين به همراه معاونت حقوقی رييس‌جمهور از اين ندامتگاه بازديد کرديم.

مولاوری افزود: در يکی از بندهای اين زندان ۲۰کودک حضور داشت، زيرا هنوز مهدکودک اين ندامتگاه تاسيس نشده است. در زمان بازديد دو زندانی زن امنيتی در اين ندامتگاه حضور داشتند که يکی از آنها اکنون به زندان اوين منتقل شده و ديگری سه‌ماه پايانی پنج‌ساله محکوميت خود را می‌گذراند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی‌بر اينکه شنيده می‌شود وضعيت بهداشتی اين ندامتگاه بسيار نامطلوب است، گفت: به ما گزارش شده بود که دوهزارنفر در يک سوله در اين ندامتگاه زندگی می‌کنند اما آماری که زندان به ما ارايه داد، ۹۷۰ نفر بود. همچنين براساس مشاهده ما اين ندامتگاه دارای چندبند بود که هرکدام هواخوری خود را داشت. البته اين درخواست وجود داشت که زمينی به اين ندامتگاه ويژه نگهداری زندانيان ۱۸تا ۲۶سال داده شود تا اين افراد به‌صورت جداگانه نگهداری شوند.

معاون رييس‌جمهور ادامه داد: ما از همه قسمت‌های اين ندامتگاه از جمله آشپزخانه و... بازديد کرديم که بازديدهای ما نشان می‌داد وضعيت اين زندان آنگونه که در برخی سايت‌ها مطرح می‌شود، نيست. البته مسايلی وجود دارد که بايد برطرف شود و از آنجا که ممکن است شرايط اين زندان در زمان بازديد ما متفاوت شده باشد، ارتباط و تعامل خوبی را با مسوولان اين زندان ادامه می‌دهيم.

بررسی حضور زنان در ورزشگاه‌ها در شورايعالی امنيت ملی
معاون رييس‌جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه درخصوص حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفت: طبق برنامه‌ای که قبلا اعلام شده بود، کميته مشترکی با وزارت ورزش‌وجوانان برگزار شد و قرار شد تا نتايج و پيشنهادات آن جلسه به شورايعالی امنيت ملی ارسال شود و قرار است تصميم‌گيری نهايی در آنجا صورت گيرد که هنوز نتايج نهايی آن اعلام نشده است.

وی در پاسخ به سوال «شرق» درباره سرنوشت سند تامين امنيت زنان و کودکان و لايحه صيانت از زنان دربرابر خشونت گفت: در اواخر دولت دهم پيش‌نويس سند تامين امنيت زنان و کودکان آماده شده بود که پس از تغيير دولت به‌دليل تغيير رويکردها آن پيش‌نويس مورد توجه قرار نگرفت و چون امنيت در روابط اجتماعی مورد تاکيد بود، مسووليت تدوين آن به وزارت کشور سپرده شد، اما ما هنوز پيش‌نويس آن را ملاحظه نکرده‌ايم.

مولاوردی گفت: ما در مسير تدوين اين سند به اين نتيجه رسيديم که بايد يک‌مرجع ملی برای صيانت از زنان دربرابر خشونت وجود داشته باشد و به اين نتيجه رسيديم که پيشنهاد تشکيل اين مرجع با سند تامين امنيت زنان ادغام شود که جمع‌بندی آن به کميسيون لوايح نيز ارايه شده است تا بتوانيم تدابير بازدارنده، پيش‌گيرانه، تدابير حفاظتی و حمايتی و تشديد مجازات‌ها را در اين سند بگنجانيم و آن را در هيات دولت ارايه دهيم. وی با اعلام ادغام سند تامين امنيت زنان و کودکان که در وزارت کشور تهيه شده است و لايحه صيانت از زنان دربرابر خشونت که توسط معاونت زنان به دولت ارايه شده، گفت: سه‌جلسه در اين زمينه در کميسيون لوايح دولت تشکيل و قرار شده اين دوسند ادغام شود.

وی در پاسخ به سوال ديگر «شرق» درباره پيگيری‌های معاونت امور زنان و خانواده در مورد واقعه اسيدپاشی اصفهان، گفت: رييس‌جمهور بر برخورد قاطع و سريع با مرتکبان اين عمل تاکيد و چندين‌بار اين موضوع را در جلسات هيات دولت تکرار کردند. معاونت زنان و امور خانواده از پليس، در اين زمينه درخواست ارايه گزارشی به‌صورت مستقيم را نکرده است. متولی نيروی انتظامی، وزارت کشور است و اين نيرو و وزارت اطلاعات در جلسات برگزارشده در اين زمينه گزارش ارايه می‌دهند و ما ازاين‌طريق در جريان پيگيری‌های انجام‌شده هستيم. باوجود تلاش‌های صورت‌گرفته، اما هنوز عامل يا عاملان اسيدپاشی اصفهان شناسايی نشده‌اند.

وی تاکيد کرد: تاکنون دوديدار با قربانيان اسيدپاشی انجام داده‌ام و پيگير درمان و هزينه‌های آن هستيم و اين موضوع را تا پايان و حصول نتيجه ادامه می‌دهيم. معاون رييس‌جمهور در امور زنان و خانواده درباره بيمه زنان خانه‌دار گفت: اين موضوع درحال‌حاضر در نوبت رسيدگی کميسيون اجتماعی دولت قرار دارد، البته قصد داشتيم اين لايحه را با همکاری سازمان تامين اجتماعی به دولت ارايه کنيم، ولی با فشارهای فراکسيون زنان مجلس، معاونت به‌طور جداگانه ديدگاه‌های خود را به دولت ارايه داد، اما برای اجرايی‌شدن بيمه زنان خانه‌دار با سازمان تامين اجتماعی همکاری می‌کنيم، چراکه بايد اين سازمان مجاز به اجرای اين بيمه شود. با اقدامات صورت‌گرفته، رديف ‌بودجه بيمه زنان سرپرست خانوار در لايحه بودجه سال٩٤ ابقا شده است. اين درحالی است که هنوز برخی از نمايندگان زن مجلس می‌گويند لايحه بيمه زنان خانه‌دار به مجلس نرسيده است، از سويی بايد مراحل لازم طی شود تا اين لايحه به مجلس برسد. اگر نمايندگان زن مجلس کمی تامل کنند، پيش از انتخابات اين لايحه به مجلس می‌رسد.

درخصوص رويکرد معاونت امور زنان رياست‌جمهوری برای گسترش مشارکت سياسی زنان، گفت: اتخاذ اين رويکرد و تلاش برای گسترش مشارکت سياسی زنان به معنای فعاليت سياسی نيست، با بررسی‌هايی که انجام داده‌ايم حضور کمرنگ زنان در مشارکت‌های سياسی به‌عنوان يک‌چالش جدی مطرح است، به‌عنوان مثال حضور يک تا سه‌درصدی زنان در پارلمان و حضور ١٠ تا ١٤درصدی در کابينه دولت حضور بسيارکمی است.

معاون رييس‌جمهور در امور زنان و خانواده در پاسخ به اين سوال خبرنگار «شرق» که آيا قرار است سهميه‌بندی در انتخابات‌ها اتفاق بيفتد گفت: اين موضوع را عده‌ای سهم‌خواهی تلقی می‌کنند، اين در حالی است که ايجاد تخصيص سهميه برای زنان در مجلس نوعی تبعيض مثبت است و سازوکاری موقتی محسوب می‌شود و يکی از مصاديق عدالت جنسيتی است. وقتی با طرح موضوع عدالت جنسيتی برای دنيا نسخه می‌نويسيم بايد در عمل شاخص‌ها را تعريف و الگوهايی را ارايه دهيم و نبايد انتظار داشته باشيم دنيا بدون تدابير خاص، عدالت جنسيتی را از ما بپذيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016